Na západ so žirafami (Recenzia)

Autor: Lynda Rutledge

Originálny názov: West with Giraffes
Vydavateľstvo: Grada/Cosmopolis 2022
Počet strán: 392
Moje hodnotenie knihy: 4,5*/5*

Fascinujúci dobrodružný román o dvoch žirafách, ktoré sa vďaka svojej strastiplnej púti po Amerike dostali na titulky novín a podmanili si srdcia ľudí.

Charizmatický Woodrow Wilson Niklák má stopäť rokov a cíti, že jeho život sa pomaly končí. V deň, keď sa z televízie dozvie, že žirafám hrozí vo svete vyhynutie, spomenie si na nezabudnuteľný zážitok z čias, keď mal sedemnásť rokov. Rozhodne sa ho zdokumentovať do písaného príbehu o tom, ako nás dokáže zmeniť neobyčajný pôvab zvierat, láskavosť cudzích ľudí a jednoduché plynutie času.

Píše sa rok 1938, Hitler ohrozuje Európu a svetom otriasa hospodárska kríza. Američania prahnú po niečom nezvyčajnom. Vytúženú jedinečnosť nájdu vo vzrušujúcom príbehu dvoch žiráf, ktoré pri plavbe po Atlantiku zázračne prežijú hurikán. Žirafy čaká dlhá cesta po celej Amerike na nákladnom aute, ktoré ich má doviezť do Zoo v San Diegu. Preváža ich mladý Woodrow spolu s láskavým Starcom a krásnou ryšavou fotografkou.

***

Charles Dickens má svojho Olivera Twista a Lynda Rutledge zasa svojho Woodrowa Wilsona Nikláka. Neuveriteľné dobrodružstvo mladého hrdinu, ktorého zachránili dve malé žirafy chytí za srdce každého milovníka zvierat. Tak, ako je krásna obálka tejto knihy, tak je krásny aj príbeh ukrytý v nej. Pripravte sa na síce pomalé, ale veľmi autentické rozprávanie o neuveriteľnej ceste naprieč Amerikou.

Autorka má dar reči a keď ho využila v príbehu o zvieratách, vznikla pre mňa ideálna kombinácia na dokonalý príbeh. Ten je síce fikciou, ale zostavený na základe skutočných udalostí, ktoré nám približujú život v rôznych miestach Ameriky. Autorka sa zamerala nielen na život hlavného hrdinu, ale počas dobrodružstva so žirafami nám predostrela rôzne problémy, ktoré Ameriku sužovali.

Najviac si ma kniha získala svojou láskou ku zvieratám. Je úžasné, že vznikajú románové príbehy, ktoré nám nenásilnou formou pripomínajú potrebu vážiť si každý život, aj ten zvierací. Autorka tiež upozorňuje na hrozbu vyhynutia niektorých druhov zvierat a vyzdvihuje snahu rôznych organizácií postarať sa o to, aby k tomu nedošlo.

Niklák bol skvelou postavou. Utrápený chalan, ktorý chcel žiť svoj americký sen, ale cestu mu skrížili dve žirafy, ktoré sa stali jeho najlepšími priateľmi na celý život. Páčil sa mi aj vzťah medzi ním a jeho novou známou "Ryšaňou" , ktorý bol zvláštne neurčitý. Nebolo to ani priateľstvo ani láska, ale niečo medzi tým. Tiež si veľmi svojsky rozumel so svojím spoločníkom "Starcom", ktorý ho k sebe prijal na toto dobrodružstvo.

"V živote som mal len pár skutočných priateľov a dvaja z nich boli žirafy - jedna, ktorá ma nedokopala na smrť, a druhá, ktorá zachránila bezcenný život tejto siroty aj ten tvoj cenný, vzácny."
(str. 375)

Veľmi citlivo napísaný príbeh s krásnym záverom a veľkým posolstvom. Napriek tomu, že text pozostáva z minima dialógov a štýl je prevažne len opisný, čítanie som si neuveriteľne užila. Svedčí o tom aj fakt, že knihu som prečítala za dve poobedia, ale spomínať na ňu budem ešte asi dlho.