Belladonna (Recenzia)

Originálny názov: Belladonna
Vydavateľstvo: Yoli 2023
Séria: Belladonna
Počet strán: 376
Žáner: fantasy, gothic-mystery

Kým žije, ostatní budú umierať

Devätnásťročná Signa nie je obyčajné dievča. Ešte ako dieťa osirela, vidí duchov a rozpráva sa so smrťou. Vychovávali ju viacerí tútori, no všetci sa viac zaujímali o bohatstvo, ktoré má zdediť, než o jej dobro. A všetci zomreli záhadne a priskoro. Signinými poslednými žijúcimi príbuznými sú Hawthornovci, výstredná rodina obývajúca sídlo Thorn Grove. Hoci je jej nový domov veľkolepý, obklopuje ho pochmúrnosť. Otec rodiny zaháňa zármutok za zosnulou manželkou na divokých večierkoch, kým jeho dcéra trpí záhadnou chorobou a syn sa snaží napraviť pošramotenú rodinnú povesť. Vtedy sa Signe zjaví zo záhrobia ich matka a tvrdí, že ju otrávili. Uvedomí si, že rodine hrozí veľké nebezpečenstvo a že vraha vypátra len vtedy, ak spojí sily so smrťou. Signa nesmie dovoliť, aby jej osobná kliatba opäť niekoho pripravila o život. No zväzok so smrťou má takú silnú moc, o akej sa jej ani len nesnívalo.
A ona jej nedokáže odolať.

***

Kniha plná smrti, duchov, mŕtvych, a predsa nie je vôbec strašidelná. Gotický román, prevedený do modernej podoby pre čitateľov YA literatúry, ktorým ale rozhodne nepohrdne ani starší čitateľ, túžiaci si vychutnať a užiť dobrý príbeh s mimoriadne sympatickými postavami. Musím priznať, že anotáciu som nečítala, chcela som sa nechať príbehom úplne prekvapiť, a teda rozhodne neľutujem.

Kedysi som milovala knihu pre deti - Tajná záhrada. A Belladonna priniesla príbeh inšpirovaný touto knihou, ktorý je ale rozhodne oveľa zamotanejší, romantickejší a skrátka dospelejší. Pre mňa to teda bola určite dobrá voľba a aj keď celé to fungovanie so smrťou nedávalo vždy 100-ný zmysel, na konci to ako celok do seba pekne zapadlo.

Páčil sa mi nápad romantického vzťahu so smrťou, k tomu jeden sympatický stajník a jeden nápadník považovaný za to najlepšie, čo aktuálna plesová sezóna ponúkne. Nesmiem zabudnúť na mŕtvu manželku majiteľa panstva, jeho chorú dcéru, utrápeného syna a tak trochu panovačnú guvernantku. Postáv nie je veľa, rýchlo sa s nimi zžijete, ale napriek tomu autorka dokázala ich osudy prepliesť tak, že vždy dokázala prekvapiť a dej neustále zamotávať a následne rozmotávať.

Hlavná hrdinka Signa bola vždy divná a v období, kde platia prísne pravidlá etikety, jej zvláštnosti obzvlášť vynikali. Páčil sa mi vývoj jej postavy. Ako vždy chcela zapadnúť, viesť "normálny" život dámy z vyššej spoločnosti. Nájsť si manžela, mať deti, usadiť sa, usporiadávať plesy a zabávať sa. Ale postupne prišla na to, že nemá trpezlivosť a ani chuť dodržiavať nezmyselné pravidlá a najradšej by si žila po svojom a nie tak, ako to vyžaduje spoločnosť.

Bavilo ma to, odporúčam to a teším sa na ďalšiu časť, ktorej zápletku nám autorka načrtla v závere tejto časti.