Vlak do Moskvy (Recenzia)

Autor: Elena Gorokhova

Originálny názov: All Will Be Well

Vydavateľstvo: Aurora 2023
Počet strán: 288

V povojnovom Rusku 50. a 60. rokov sa aj dievčenský sen môže stať aktom vzdoru.

V tomto strhujúcom a dojímavom románe o rodinných tajomstvách, vášni a strate, vytrvalosti a sile ambícií, sa mladá žena, v povojnovom Rusku 50. a 60. rokov, pokúsi zmieriť so svojou tragickou minulosťou a zároveň sa nevzdať nádeje na lepšiu budúcnosť. Román z nedávnej minulosti inšpirovaný skutočným príbehom je vo svetle súčasných udalostí najlepším odkazom toho, že tí, ktorí si nepamätajú minulosť, sú odsúdení k jej zopakovaniu.
V ospalom mestečku za železnou oponou žije mladá dievčina Saša v dome, ktorý ukrýva mnoho tajomstiev. Jedným z nich je aj jej sen stať sa herečkou. Keď sa rozhodne odísť študovať herectvo do Moskvy, vzoprie sa matke aj starým rodičom, a zároveň opustí svoju prvú lásku Andreja.

Pred odchodom objaví tajný vojnový denník svojho strýka Koľu, ktorého aj roky po skončení vojny považujú za nezvestného. Zápisky mladého umelca odhaľujú oficiálne lži a zakázanú pravdu o Stalinovej brutalite. Jeho tragický milostný príbeh Sašu sprevádza celým štúdiom na divadelnej škole a upevňuje jej odhodlanie prežiť na javisku tisíce iných životov. Po skončení
školy získa angažmán v Leningrade, kde sa Andrej, teraz už aparátnik komunistickej strany, stáva cenzorom jej práce. Keď vyjde najavo tajomstvo z minulosti, Sašine ambície prudko narazia na Andrejovu oddanosť strane a musí sa rozhodnúť, či jej sny skutočne stoja za nevyhnutné obete. Až na konci sa spolu s ňou dozvieme, či – ako hovorievala jej stará mama – naozaj všetko dobre dopadne.

***

Silné príbehy som v poslednej dobe čítala len, keď sa odohrávali priamo počas vojny. Tu sa ale autorka rozhodla začať svoje rozprávanie až po nej a sledovať životy jednej nešťastnej rodiny v Rusku. Prostredníctvom vojnového denníka sa ale vraciame o pár rokov späť a sledujeme boje z frontu a drsné odlúčenie milujúceho sa páru.

Román je rozdelený do 4 častí. V prvej sledujeme dospievanie hlavnej hrdinky Saši a jej tajný sen stať sa herečkou. Odísť z dediny, kde sa len ťažko stotožňuje so zmýšľaním tamojšieho obyvateľstva a v podstate aj s vlastnou rodinou. V druhej časti sledujeme jej štúdium v Moskve a začiatočnícke úspechy v hereckej kariére. V súkromnom živote ale pretrváva smútok. V tretej časti odchádza hrať do Leningradu a rieši rozpor medzi profesijným a osobným životom. Napriek tomu, že dosiahla čo chcela, stále nevie nájsť pokoj a šťastie. V poslednej časti je Saša nútená vrátiť sa domov, kde sa rozpletú tajomstvá z minulosti a ona je nútená svoj život zmeniť od základov.

Vlak do Moskvy je príbeh plný smútku, tragédií a nešťastných životných osudov. Po celý príbeh sa na vás valí tiaž doby a obmedzené a úplne scestné komunistické zmýšľanie. Strach a nešťastie je na každej stránke a napriek tomu sa príbeh číta veľmi dobre. Štýl je skôr opisný, sústredený na priblíženie postáv, miest a režimu. Nenájdeme v ňom veľa dialógov, ale text je rozdelený na kratšie kapitoly a snáď aj to napomáha tomu, že dej veľmi dobre ubieha, nenudí a stále sa posúvame vpred.

Toto je presne štýl, ktorý mám rada. Drsný, surový, akoby chcel na vás hodiť všetky problémy sveta a postáv. Chápem, že zrejme nemusí sadnúť každému, ale kto sa v ňom nájde, bude určite nadšený. Podľa mňa má autorka neuveriteľný rozprávačský talent a jej prevedenie príbehu bolo pre mňa dokonalé. Napriek tomu, že ani jedna z postáv mi nejako zvlášť neprirástla k srdcu, získali si ma všetky svojou reálnosťou. Myslím, že je to verný obraz ruskej rodiny - obmedzený, nešťastný a tragický, akých sú tam stále  tisíce. A to, že táto kniha neprejde ruskou cenzúrou je viac ako jasné....

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu  Aurora.