Skrinka času (Recenzia)

Autor: Nikki Erlick

Originálny názov: The Measure

Vydavateľstvo: Grada/Cosmopolis 2023
Žáner: sci-fi
Moje hodnotenie knihy: 4,5*/5*

Zdá sa, že je to deň ako každý iný. Zobudíte sa, dáte si kávu a vyjdete von. Lenže keď otvoríte vchodové dvere, čaká na vás malá drevená skrinka, v ktorej sa ukrýva váš osud a informácia, ako dlho ešte budete žiť. Každý človek na svete dostane v tom istom okamihu rovnakú drevenú skrinku. A svet sa zrazu ocitá v stave kolektívneho šialenstva. Všetci by chceli vedieť... Odkiaľ sa vzali tieto skrinky? Je pravda, čo sľubujú? Zrazu sa musia rozhodnúť... Chcem naozaj vedieť, ako dlho budem žiť? A ak sa to dozviem, čo s tou informáciou urobím?

Osem ľudí. Osem rôznych osudov, ktoré sa zrazu začnú meniť vďaka jednej malej skrinke. Čo sa stane s najlepšími priateľmi, ktorých spájajú spoločné sny o budúcnosti? A čo neznámy pár, ktorý si myslel, že vo vzťahu už nemusí nič riešiť? A lekár, ktorý sa nedokáže zachrániť? Prečo sa zo skrinky v rukách úspešného politika stáva sud s pušným prachom, ktorý nakoniec všetko zmení?

***

Musím priznať, že do Skrinky času som sa púšťala s dosť vysokými očakávaniami. Smrť je stále prítomná, všetci vieme, že raz sa tu naša púť skončí, len nevieme kedy. A aj keď sa nad touto témou určite už každý z nás zamyslel, v literatúre vlastne nie je vôbec bežná. Preto je táto kniha svojím spôsobom absolútne originálna a zároveň vám možno príde, že tento námet tu bol spracovaný už vo veľmi veľa podobách.

Skrinka času je viac ako sci-fi dystopický príbeh, skôr sociálno-politický román. Vďaka tomu, ako autorka túto tému uchopila, je vhodný takpovediac pre každého čitateľa a každý si v ňom môže nájsť to "svoje". Naozaj výborné spracovanie témy smrti. Čo by sa stalo, ak by každý človek na zemi vedel, kedy zomrie? Ako by sa správal jednotlivec a aký by to malo dopad na spoločnosť ako celok? Nikki Erlick predostrela rôzne scenáre prostredníctvom ôsmych zaujímavých ľudí, ktorí zápasia s vlastnými myšlienkami a problémami a zároveň sledujeme aj celé ľudstvo, ktoré sa s povrázkami života snaží vysporiadať.

Do príbehu je zakomponovaných viacero aktuálnych spoločenských tém a tiež máme možnosť nahliadnuť do prebiehajúcej politickej kampane, ovplyvňovanie spoločnosti a tiež vplyvu sociálnych sietí. Sama som sa zamýšľala nad veľa otázkami a ani si nespomínam, kedy naposledy som čítala knihu, ktorá by mi dala toľko podnetov na zamyslenie.

Čo by ste robili vy, ak by ste mali možnosť otvoriť skrinku, ktorá by vám predpovedala čas vašej smrti? Chceli by ste to vedieť? Aby ste si zvyšný čas mohli užiť čo možno najlepšie? Alebo by ste chceli mať pokoj a istotu, že budete žiť ešte dlho? Prípadne by váš vymeraný čas na zemi, mohol veľmi ovplyvňovať každé dôležité rozhodnutie - či sa vydáte/oženíte, budete mať deti, rozhodnete sa presťahovať, pokračovať v práci...

Páči sa mi, ako autorka predostrela veľa možností. Sledujeme ľudí s veľmi krátkym povrázkom, tých s o trochu dlhším, tých s naozaj veľmi dlhým a samozrejme aj tých, ktorí sa do skrinky odmietnu pozrieť. Nakoniec ich osud dobehne, ale to, čo dovtedy zažijú, záleží len na nich. Či budú prežívať alebo naozaj žiť.

Mne sa tento príbeh veľmi páčil. Autorka sa do témy nezamotala, priniesla veľmi vhodné zakončenie a aj keď išla v závere dosť na city čitateľa (čo nie je úplne moja šálka kávy), tu sa mi to páčilo a veľmi jemné prepletenie všetkých postáv bolo prirodzené a nenútené.