Každé ďalšie leto (Recenzia)

Autor: Carley Fortune

Originálny názov: Every Summer After

Vydavateľstvo: Aurora 2023
Počet strán: 272

Zamilovať sa im trvalo šesť letných prázdnin. Rozísť sa len chvíľu. Postačí im víkend na to, aby všetko napravili?

Vraví sa, že všetko plynie, a od chvíle, keď Persephone Fraserová pred viac než desiatimi rokmi urobila najväčšiu chybu svojho života, pravdivosť tejto vety pocítila na vlastnej koži. Kedysi zvykla letné mesiace tráviť rozprávkovo, na brehu jazera. Dnes žije v modernom mestskom byte, stretáva sa s priateľmi a od všetkých si udržuje bezpečný odstup. Teda, až kým neodpovie na náhly telefonát a srdce sa jej nerozbehne späť do Barryʼs Bay, obežnej dráhy Sama Floreka – muža, bez ktorého nechcela žiť.

Počas šiestich letných prázdnin, plných hmlistých popoludní pri vode, teplých nocí, keď so Samom pracovali v reštaurácii jeho rodiny a krčili sa nad knihami – on nad lekárskymi učebnicami a ona nad rozpracovanými hororovými poviedkami –, sa stali nerozlučnými. Ich kamarátstvo sa zmenilo na niečo dychberúce, lenže nakoniec sa rozpadlo na márne kúsky. Keď sa Percy vráti k jazeru na pohreb Samovej matky, ich puto je nepopierateľné, tak ako kedysi. Lenže kým sa Percy nepostaví tvárou v tvár svojim dávnym rozhodnutiam a rokom, keď sa za ne trestala, ona ani Sam nezistia, či je ich láska mocnejšia než najväčšie chyby z minulosti.

Príbeh je vyrozprávaný v priebehu šiestich rokov a jedného víkendu. Každé ďalšie leto je hlboký, pútavý a nostalgický príbeh o láske, ľuďoch a voľbách, ktoré poznačia celý náš život.

***

Súčasné romance nie je žáner, ktorý bežne čítam, ale keď sa ukáže niečo mimoriadne zaujímavé, obľúbené, čítané a ospevované, rada to vyskúšam. A keďže tieto charakteristiky Každé ďalšie leto presne vystihujú, nakoľko je to skutočne hit tohto leta, moja zvedavosť, či je to ozaj oprávnené označenie, nado mnou zvíťazila. A tak som sa s veľkými očakávaniami do knihy pustila.

Príbeh je veľmi jednoduchý, ale za to postavený na veľmi uveriteľných postavách a naozaj skvele vyrozprávaný. Nielen hlavné postavy Percy a Sam, ale všetky vedľajšie postavy vám budú určite sympatické. Všetky majú svoje prednosti, ale aj chyby. Sú naozaj ako vytrhnuté zo života a príbeh tak pôsobí naozaj uveriteľne. Každý sa v ňom aspoň na okamih môže nájsť. Tí mladší možno niečo podobné práve prežívajú a starší nostalgicky spomínajú.

Od začiatku vieme, že napriek veľkej vzájomnej náklonnosti a priateľstvu sa cesty hlavných hrdinov v určitom momente rozídu. Nevieme ale prečo. Teda, nie je vôbec ťažké to uhádnuť, ale naozaj si to potvrdíte až v závere knihy. Aj keď je predvídateľná, vôbec jej to neuberá na atraktivite. Je strašne dobre napísaná, páči sa mi striedanie spomienok so súčasnosťou a tiež prostredie na chate pri jazere. Obaja hrdinovia sú z dobrých rodín, slušne vychovaní, neriešia si žiadne rany z minulosti (čo v podobných knihách býva dosť časté a pre mňa dosť otravné), musia sa "len" vysporiadať s vlastnými pochybeniami a zlými rozhodnutiami. Dokázať odpustiť a dať si druhú šancu.

Páči sa mi, že kniha nie je zbytočne naťahovaná, ale napriek tomu je v nej všetko, čo od takéhoto príbehu očakávate. Autorka nám dopriala sledovať vznikajúce priateľstvo, prerastajúcho do puta, ktoré len tak niečo nezničí a napriek rokom odlúčenia ich vzťah vôbec neochladol.

Ako debut je to určite mimoriadne vydarené dielo a je vidieť, že autorka presne vie, čo chce čitateľ dostať. Romantické duše budú túto knihu milovať a tie realistické ju do svojho repertoáru môžu zaradiť ako "rozprávku" na spestrenie svojej bežnej čitateľskej rutiny, tak ako ja :) A teda, vôbec som nebola týmto výberom sklamaná, práve naopak, kniha ma milo prekvapila a potešila.

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu  Aurora.