Taká veľmi anglická vražda (Recenzia)

Séria: Záhady lady Eleanor Swiftovej
Diel: 1/15
Počet strán: 320
Žáner: cozy mystery
Moje hodnotenie knihy: 5/5

Urobte miesto, slečna Marplová, do mesta prišla nová detektívka! Zoznámte sa s váženou lady Eleanor Swiftovou, chýrnou cestovateľkou, ktorá má rada dobrodružstvá a psy.

Anglicko, 1920. Eleanor Swiftová strávila posledných pár rokov cestovaním po svete – dopriala si čaj v Číne, testovala reakcie aligátorov v Peru, utiekla zo zajatia banditom v Perzii a po dobrodružnom lete z Južnej Afriky, ktorý aj s prestávkami trval štyridsaťpäť dní, práve dorazila do Anglicka.

Po smrti lorda Henleyho sa stala dedičkou chladného, zatuchnutého panského sídla Henley Hall. A hneď tu zažije šok – počas prechádzky sa stane svedkom vraždy! Napriek hustému dažďu totiž vo vzdialenom kameňolome zbadá, ako niekto zastrelí muža. No kým sa dostane na miesto činu, vrah je preč a mŕtve telo tiež. Keďže obeť chýba a miestni policajti sú presvedčení že zbytočne robí problémy, Eleanor sa rozhodne, že prípad vyrieši sama. Keď však zlyhajú brzdy na jej aute, jedna vec je istá – niekto v tomto tichom vidieckom mestečku si zobral lady Eleanor Swiftovú na mušku...

***

Výborné!!! A rozhodne by som bola šťastná, ak by som aktuálne mala pri sebe všetkých 15 dielov tejto série. Taká veľmi anglická vražda je skvelý úvodný diel do tejto už mnohopočetnej série a garantuje zábavu, ale aj malé zamyslenie sa nad vrahom. Aktuálne patria takéto "cozy mystery" detektívky k môjmu najobľúbenejšiemu žánru, ale vo svete sú tiež veľmi moderné a obľúbené. U nás (ale asi najviac v Česku) mám pocit, že sú stále akosi nepochopené a hádzané do vreca s klasickými thrillermi a kriminálkami. Chyba! Toto je samostatná podkapitola a ak sa k nej správne pristupuje, čitateľ nemôže byť sklamaný. Samozrejme, ak je to čitateľ obľubujúci záhady, suchý alebo možno až čierny humor, iróniu, možno až paródiu a hlavne má nadhľad nad celou situáciou.

Eleanor Swiftová ako lady amatérska vyšetrovateľka je jedna skvelá postava. Na svoju dobu je veľmi pokroková, moderná a tak trochu rebelská. Asistuje jej majordóm zo starej školy, veľmi distingvovaný, stále mysliaci na etiketu a dobré meno. Napriek tomu sympatickej Eleanor toleruje jej malé nekonvenčné prešľapy a spontánne nápady.

Táto kniha spĺňa všetky znaky dobrej cozy mystery. Je tu zaujímavá zápletka vraždy, aj keď to nie je v podstate to hlavné, na čo sa má čitateľ sústrediť. Dôležité sú samotné postavy, ich vzťahy, vtipné rozhovory a v neposlednom rade roztomilý buldog Gladstone. Zápletka nie je nijako zvlášť zložitá, ale napriek tomu si autorka pár prekvapení pripravila. Čitateľ je ale, samozrejme, spolu s Eleanor schopný vraha odhaliť.

Ak sa kniha správne kategorizuje a spoločnosť sa s daným žánrom lepšie oboznámi, verím, že si nájde svojich priaznivcov. Prirovnávať ale túto knihu a jej podobné k tvorbe Agathy Christie naozaj nie je na mieste. Opakujem, toto je cozy mystery - pohodové, vtipné, zábavné a hlavne nenáročné čítanie, po ktorom treba siahnuť, keď sa chce čitateľ zabaviť, oddýchnuť si a neočakáva od knihy hĺbku, myšlienky do života a podobné vážne záležitosti. Za mňa to bolo výborné a pevne verím, že z tejto série dostanem viac ako len prvý diel.