piatok 13. júna 2014

Prvých 100 (Recenzia)

Autor: Kass Morgan
Originálny názov: The Hundred
Vydavateľstvo: CooBoo 2014
Séria: The Hundred
Diel: 1/2
Počet strán: 280
Žáner:  YA, dystópia
Moje hodnotenie obálky: 4/5

Anotácia:
Už stovky rokov na Zem nik nevkročil – až doteraz
Od ničivej nukleárnej vojny žilo ľudstvo vo vesmírnych lodiach vysoko nad rádioaktívnym povrchom Zeme. Teraz však Rada posiela sto mladistvých delikventov – ktorých spoločnosť považuje za nahraditeľných – na nebezpečnú výpravu s cieľom znova kolonizovať planétu. Môže to byť ich druhá šanca na život... alebo samovražedná misia.
Clarke zatkli za vlastizradu, no ešte stále ju prenasleduje spomienka na to, čo v skutočnosti urobila. Wells, kancelárov syn, prišiel na Zem kvôli dievčaťu, ktoré ľúbi – dočká sa však jej odpustenia? Ľahkomyseľný Bellamy si tiež prebojoval cestu do výsadkovej lode, aby zachránil sestru, druhú polovičku jedinej súrodeneckej dvojice vo vesmíre. A Glass sa podarilo utiecť naspäť na loď, no zisťuje, že život tam je rovnako nebezpečný ako ten, ktorého sa bála na Zemi.
Stovka odsúdencov, prenasledovaných nástrahami divokej krajiny a tajomstvami svojej minulosti, musí bojovať, aby prežila. Nikdy sa z nich nemali stať hrdinovia, no môžu byť poslednou nádejou celého ľudstva.

***

Po dlhšej prestávke sa ku mne opäť dostala dystópia. Tentokrát sa odohráva vo vesmíre (aspoň na začiatku) a Zem je už stovky rokov opustená po tom, čo ju zničila nukleárna vojna. Ak ste už čítali moje recenzie na dystópie, určite viete, ako veľmi ich milujem. Zatiaľ sa mi nepáčila len jedna a to som ich už prečítala dosť. V podstate sa snažím čítať všetky, ktoré vyjdú, a preto mi ani Prvých 100 nemohlo ujsť. 

Kniha ma od začiatku upútala a od prvej kapitoly ma bavila. Dej je vyrozprávaný zo štyroch pohľadov. Clarke je dievča, ktoré má na vesmírnej lodi veľmi tragický osud a dostalo sa do väzenia, kde už len čaká na svoje 18. narodeniny, kedy drvivú väčšinu (= všetkých) väzňov popravia. Aké je však jej prekvapenie, keď sa namiesto popravy dočká správy, že patrí medzi "šťastnú" stovku mladistvých väzňov, ktorá má navštíviť Zem, prvýkrát po stovkách rokov. Wells je synom  kancelára, takže by sme mohli predpokladať, že má určité postavenie a výhody. Ani on sa však nevyhne prísnym zákonom na lodi, a rovnako ako Clarke sa stane súčasťou výpravy. Bellamy má ako jediný na lodi pokrvnú sestru (kvôli obmedzenému miestu môže mať pár iba jedno dieťa), a keď sa dozvie, že aj ona je poslaná na Zem, neváha a robí všetko pre to, aby tam odišiel s ňou. Poslednou hlavnou postavou je Glass, ktorá má byť takisto súčasťou výpravy, ale podarí sa jej ujsť a ostáva na vesmírnej lodi. Ale ani tu sa nevyhne obrovským problémom.

Na prvý pohľad sa môže zdať, že kniha je veľmi chaotická a človeku chvíľu trvá, kým si zvykne na kapitoly z rôznych uhlov (Clarke, Wells, Bellamy, Glass, Clarke, Wells, ....). Ale keď si zvyknete na mená a začnete odhaľovať všetky vzťahy a súvislosti medzi jednotlivými postavami, kniha sa číta ako po masle. 

Mne osobne sa veľmi páčili aj útržky z minulosti, ktoré presne zapadali do deja a ešte viac ozvláštnili príbeh. Postupne, ako strany ubiehali, som zisťovala všetky skutočnosti, ktoré Clarke a ostatných dostali do väzenia a vzťahy medzi jednotlivými postavami, ktorých výsledok nebol vždy šťastný. 

Vo veľa recenziách bolo uvedené, že autorka napísala príbeh len povrchne a z témy sa dalo vyťažiť viac. Popravde, neviem ako, keďže mám pocit, že autorka si príbeh dobre premyslela a na to, koľko dystópii sa dnes píše, mi kniha prišla dosť originálna. 

Podľa knihy je natočený aj seriál, na ktorý sa už teraz, vďaka knihe, veľmi teším, ale váham, či ho mám začať pozerať už pred tým, než dočítam sériu. Ale som presvedčená, že seriál bude minimálne rovnako dobrý (ak nie aj lepší) ako kniha, pretože tvorcovia tohto seriálu majú už nejeden megaúspešný počin za sebou. 

Na záver už len toľko, že ak máte chuť na dystópiu, ktorú máte prečítanú raz-dva, určite siahnite po knihe Prvých 100, oplatí sa. A určite si pozrite aj trailer na seriál (ktorý je super) a možno vás naláka práve ten. 



Moje hodnotenie:

 Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Albatrosmedia.
Knihu si môžete kúpiť tu


Ellie

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára