Meč osudu (Recenzia)

Originálny názov: Miecz przeznaczenia
Vydavateľstvo: Plus 2016
Séria: Zaklínač
Diel: 2/7
Žáner:  fantasy

Druhá poviedková kniha jedného z najlepších autorov fantasy na svete!
Meč osudu, brilantná fantasy Andrzeja Sapkowského, je plný tajomna a dobrodružstva. Geralt je sympatický bojovník proti zlu a všetkým jeho prejavom, pomáha ľuďom v zápase s temnotami a prikláňa sa zásadne na stranu rozumu, poznania a rešpektu voči prírode. Či už ide o boj s nebezpečným dopplerom, bytosťou schopnou meniť podobu podľa vybraného objektu, dobrodružstvo s morskou pannou, alebo o výpravu do Brokilonu, zázračného lesa dryád, v ktorom Geralt zachraňuje dievča Ciri, Zaklínač je pripravený konať. A hoci všade hlása odovzdanosť osudu, zároveň zdôrazňuje aktívnu úlohu človeka pri jeho napĺňaní.
Jeho odkaz znie: „Meč osudu má dve ostria. Jedným si ty.“

***

Konečne sme sa aj na Slovensku dočkali série Zaklínač, ktorá sa medzi mnohými milovníkmi fantasy literatúry určite radí na prvé priečky vo svojom žánri. V Českej republike už dokonca pre veľký úspech vyšiel v druhom vydaní, žiaľ, len v paperbackoch, ktoré ako vieme, nie sú tak kvalitné ako pevné väzby. U nás knihy vyšli naozaj krásne v pevnej väzbe s krásnymi, k sebe ladiacimi obálkami. Určite sa oplatilo čakať na slovenské vydanie.

Keďže mám pocit, že sa v našich blogo-kruhoch o tejto sérii veľa nevie a nerozpráva, stručne zhrniem o čom to asi je a budem dúfať, že mnohí z vás sa rozhodnú do tejto série pustiť. Všetko sa točí okolo jedného zaklínača - Geralta z Rivie - ktorý je jedným z najsympatickejších postáv, s akými som sa v knihách zatiaľ stretla. Geralt je bez rodiny, vychovaný v spoločnosti zaklínačov, kde nabral určité schopnosti a zručnosti na to, aby svet zbavoval nebezpečných tvorov. Chodí teda po svete a tam, kde je potrebné pomáha. Samozrejme, za finančnú odmenu, ale veď predsa aj zaklínači musia z niečoho žiť. O tomto sú v podstate prvé dve poviedkové časti série - Posledné želanie a Meč osudu. Knihy sú rozdelené na niekoľko kratších poviedok, kde sa zoznamujeme s postavami a Geraltovými dobrodružstvami. Taktiež sa dozvedáme o začiatku veľkej lásky medzi Geraltom a čarodejnicou Yennefer.

Geralt je ako hlavný hrdina perfektný! Vždy vie, čo povedať, jedná na rovinu, neklame a zároveň vie prekuknúť lož. Je správne sarkastický a sucho humorný. Okrem toho je určite veľký sympaťák (aspoň v mojich predstavách, tak nie, že mi to niekto pokazí :D ). Síce trochu zjazvený, ale to mu len pridáva na príťažlivosti. Skrátka hrdina, aký má byť!

Možno mnohých odradí už len to, že séria začína poviedkami. Sama som váhala, či ich mám čítať alebo sa pustím rovno na samotný príbeh, ktorý začína od tretej časti. Povedala som si však, že predsa len by som chcela mať sériu prečítanú úplne kompletne a pravdepodobne by som sa k nim tak či tak vrátila. Poviedky sa čítali dobre, bolo v nich množstvo postáv, ale vedela som sa rýchlo zorientovať. Na konci každej poviedky mi bolo síce ľúto, že sa s niektorými postavami už musím rozlúčiť a strávila som s nimi tak málo času, ale možno budú spomínané neskôr v hlavnom príbehu. Niektoré mali pomalší rozbeh a pomyslela som si, že príbeh predtým bol lepší, ale nakoniec sa všetko tak skvele pomotalo, zauzlilo a vyústilo, že s každou ďalšou poviedkou som bola spokojnejšia a nevedela by som vybrať tú najlepšiu.

Mám za sebou len dve prvé časti, ale určite sériu odporúčam. Ak si chcete dať prestávku od young-adultoviek, dystópií alebo skrátka od toho, čo bežne čítate a máte aspoň trochu radi pravú fantasy, Zaklínač bude správna voľba. Hlavne, nie je to už pre deti, čiže žiadna naivita tu nehrozí. Odo mňa majú 4 hviezdičky, ale to len pre to, že 5 si šetrím na samotný ucelený príbeh.