Nočný vták (Recenzia)

Autor: Brian Freeman
Originálny názov: The Night Bird
Vydavateľstvo: Ikar 2018
Séria: Frost Easton
Počet strán: 360
Žáner:  thriller, krimi,

Keď niekoľko žien po nevysvetliteľnom nervovom kolapse spácha samovraždu, Frost Easton zo sanfranciskej polície má pred sebou záhadný prípad. Na prvý pohľad nesúvisiace obete majú jedno spoločné. Všetky boli pacientkami renomovanej psychiatričky Francescy Steinovej, ktorá pomocou spornej terapie vymazáva pacientom z pamäti traumatické spomienky.
Okrem Eastona vedie vyšetrovanie na vlastnú päsť aj Steinová. Obaja začnú dostávať tajuplné správy od kohosi, kto sa podpisuje ako Nočný vták. Prípad postupne nadobudne osobný charakter a na povrch vyplávajú dávne tajomstvá. Steinová musí čeliť záhadným výpadkom pamäti a Easton zasa vrahovi, ktorý pozná jeho najhoršiu spomienku.
Počet obetí rastie a Nočný vták sťahuje slučku okolo Eastona a Steinovej čoraz tesnejšie. Na všetko odhodlaný policajt a brilantná psychiatrička musia zastaviť rafinovaného vraha, skôr ako ovládne myseľ ďalšej mladej ženy.

***

Aj keď je anotácia pri tejto knihe vyčerpávajúca, mne stačili prvé vety a hneď som vedela, že toto je kniha presne pre mňa. Uprednostňujem americké krimi pred tými severskými a Nočný vták vyzeral naozaj veľmi lákavo. Mala som vysoké očakávania už len z toho dôvodu, že kniha mala naozaj veľmi dobre zabezpečený marketing a predpokladám, že sa dostala do povedomia každému, kto sa aspoň trochu pohybuje vo svete kníh.

Málokedy sa mi stane, že by som knihu prečítala za jediný deň. Väčšinou nemám naraz toľko času a keď si ho už aj urobím, vždy mi do toho niečo príde. Nočný vták bol však výnimkou, pretože do tejto knihy som sa začítala od prvej stránky a nevedela som sa od nej odtrhnúť. Všetko a všetkých som ignorovala a užívala som si tento skvele vymyslený a výborne napísaný thriller. Stačilo jedno popoludnie a záhada Nočného vtáka bola rozlúsknutá.

Veľmi dobre vystavaný dej postupne odkrýva tajomstvá a zároveň ponúka ďalšie otázky na vyriešenie. Nedovolí Vám knihu odložiť a vrátiť sa k nej neskôr. Krátke kapitoly Vás poháňajú rýchlym tempom dopredu a aj keď si už poviete "už len túto jednu krátku kapitolu", vždy musíte ísť na ďalšiu, a ďalšiu, a ďalšiu...

Neuveriteľne sympatický vyšetrovateľ Frost Easton sa stane miláčikom každej čitateľky a verím, že aj cieľavedomá, inteligentná a svojská psychiatrička Francesca Steinová si nájde svojich fanúšikov. Možno by niekto uvítal viac romantiky vo Frostovom osobnom živote, mne to však vyhovovalo presne tak, ako to autor vymyslel. Títo americkí policajti jednoducho nemajú čas popri toľkých vraždách na romantické záležitosti.

Napriek tomu, že vraha som odhalila takpovediac po pár stránkach, neubralo mi to nič z napätia, ktoré bolo cítiť počas celej knihy. Veľa momentov a odhalení ma dokázalo prekvapiť a nečakala som ich. Veľmi sa páčilo, ako autor zachytil atmosféru San Francisca. Mesto mostov s vysokou životnou úrovňou, v ktorom chcú nájsť svoje miesto aj obyčajní ľudia. Ukázalo svoje svetlé, ale aj tie temnejšie stránky.

Autor Brian Freeman mi svojím dynamickým štýlom písania asi najviac pripomína Harlana Cobena, ktorý patrí medzi mojich obľúbených autorov v žánri krimi/psycho-thriller. Rýchly spád, dynamický dej a prekvapivé zvraty písané štýlom mnohých dialógov, ktoré napomáhajú rýchlemu posúvaniu deja, si Vás jednoducho musia získať. Pri tejto knihe sa rozhodne nudiť nebudete a verím, že Brian Freeman sa zaradí veľmi rýchlo medzi Vašich obľúbených autorov presne tak, ako to dokázal aj u mňa. Netrpezlivo očakávam ďalší Frostov prípad.