Renegáti (Recenzia)

Vydavateľstvo: Egmont 2018
Séria: Renegades
Diel:  1/3
Počet strán: 508
Žáner:  YA, fantasy

"Ona touží po pomstě, on chce spravedlnost. První kniha dvoudílné série od bestsellerové autorky."
Renegáti jsou syndikát lidí s neobyčejnými schopnostmi. Vynořili se z trosek zničené společnosti a zavedli znovu řád tam, kde dosud vládl chaos. Jako obhájci práva a spravedlnosti jsou pro všechny symbolem odvahy a naděje. Výjimkou jsou zločinci, které kdysi svrhli. Nova má důvod Renegáty nenávidět a touží po pomstě. Jenže na cestě za svým cílem potká Adriana, který je Renegát. Dosáhne Nova nakonec své pomsty?

***

Svetu vládli Anarchisti, neskôr Renegáti. Renegáti sú ľudia so superschopnosťami, ktorým sa nepáčila rozpadajúca sa spoločnosť, a tak sa ju snažili zmeniť. Dvaja najväčší iniciátori spolu s ďalšími Renegátmi vytvorili vládu, pravidlá, zákony a nový systém. Naberajú stále nových členov a byť Renegátom sa stalo skrátka veľmi prestížnou záležitosťou. Stanú sa nimi len tí najzaujímavejší a najsilnejší, ktorí budú mať pre spoločnosť najväčší úžitok.

Ako to už býva, nie všetci sú s takýmto spoločenským usporiadaním spokojní. Vždy sa nájdu odporci. Bývalí Anarchisti sa stále skrývajú a pripravujú zvrhnutie Renegátov. Jednou ich členkov je aj Nova, ktorá Renegátov nenávidí od čias, kedy jej neznámi zločinci vyvraždili celú rodinu. Pripraví plán na pomstu, ale to ešte netuší, že v nepriateľských radoch nájde výnimočných ľudí, ktorí sa stanu jej priateľmi a taktiež spozná Adriana, ktorý ju neuveriteľným spôsobom priťahuje a nedá sa mu odolať...

Kto má rád superhrdinov a nečíta len komiksy, mal by určite zbystrieť pozornosť. V našej prekladovej literatúre je to zatiaľ celkom neprebádané územie. Prednedávnom síce vyšiel napr. príbeh o Wonderwoman, ale Marvelovky a DC-ovky sú klasika, ktorú všetci poznáme z komiksov a televízie. Renegáti predstavujú úplne iný typ superhrdinov. Predovšetkým je ich tu naraz veľa, každý je iný, svojský, zábavný a sympatický. Síce som mala zo začiatku problém v orientácií medzi jednotlivými postavami, keďže každý mal meno, ale zároveň ešte aj prezývku podľa toho, akou schopnosťou disponoval, postupne som si ich však lepšie zapamätávala a dej bol stále prehľadnejší.

Okrem Renegátov je u nás dostupná ešte jedna veľmi vydarená séria o superhrdinoch, a to od Brandona Sandersona - Zúčtovatelia. Čítala som ju prednedávnom a veľmi sa mi páčila svojou originalitou. Keďže som Renegátov čítala až po nej, zo začiatku som mala problém začítať sa, pretože mi veľmi pripomínala práve Sandersonových Zúčtovateľov. Zdalo sa mi to dosť podobné a to ma v čítaní trochu brzdilo. Nepoháňala ma taká zvedavosť, pretože som mala približnú predstavu, ako sa bude dej vyvíjať. Dokonca aj superschopnosti boli v mnohých prípadoch podobné, ak nie rovnaké.

Čím si ma ale táto kniha absolútne získala boli úžasné postavy. Ja som sa zamilovala asi do každej opísanej. Boli tak pekne vykreslené a vzťahy medzi nimi (aspoň väčšinou) veľmi priateľské a sympatické. Predovšetkým sa nedalo celkom presne určiť kto je záporák a kto ten dobrý. Pretože tí, čo sa na začiatku javia ako tí zlí, nimi nakoniec vôbec nie sú. A tí, čo boli na začiatku dobrí, nakoniec pokojne môžu vystupovať ako tí zlí. Jednoducho ide len o uhol pohľadu. Preto sú mi vlastne všetci sympatickí a dúfam, že sa tento príbeh skončí pre všetkých dobre :)

Taktiež sa mi páčilo, ako fungovali samotní Renegáti. Mali svojich vodcov, svoje sídlo, kde sa zhromažďovali, pracovali a uskutočňovali svoje výskumy a vývoje. Niektoré nápady na superschopnosti boli veľmi zaujímavé a nápadité. Hlavne Adrianova schopnosť. Na prvý pohľad sa nezdala ani veľmi užitočná, ale vďaka svojej vynaliezavosti ju dokázal pretaviť na niečo úžasné a závideniahodné. Pomalší rozjazd mi vynahradil akciou nabitý koniec. Odkrylo sa pár tajomstiev a otvoril sa priestor pre, verím že, výborný ďalší diel.

Renegátov odporúčam všetkým tým, ktorí majú radi superhrdinov. Určite predovšetkým mladším čitateľom, ale trúfam si tvrdiť, že aj tí starší si pri nej príjemne oddýchnu. Je totiž pekné v každom veku si uvedomiť a hlavne pripomenúť si, že hrdinom nemusíme byť len ak máme výnimočné schopnosti. Stačí chcieť a veriť, že to dokážeme.