utorok 26. júna 2018

Temná krása (Recenzia)

Autor: Mary E. Pearson
Originálny názov: The Beauty of Darkness
Vydavateľstvo: CooBoo 2018
Séria: Kroniky Pozůstalých
Diel:  3/3
Počet strán: 509
Žáner:  YA, fantasy
Moje hodnotenie obálky: 4/5

Anotácia:
"Závěrečný díl úspěšné trilogie Falešný polibek."
Lia sice přežila zajetí ve Vendě, ale teď se musí vypořádat s ještě větším problémem. Hrozí totiž, že dojde ke zničení jejího království. A pouze ona to může zastavit. Lia se tak musí stát tou, kterou nikdy nechtěla být – První dcerou Morrighanu. Musí se vypořádat se zrádci, překonat nepředstavitelné překážky a konečně přijmout to, kým je. Protože osud všech království závisí jen a jen na ní.

***

Ďalšia ucelená a ukončená séria je za mnou. Na jednej strane nadšenie, na strane strane druhej aj mierne sklamanie. Táto séria sa nesie počas všetkých troch dielov v duchu mnohých plusov, ale aj mnohých mínusov. Preto som sa rozhodla, že aj moju recenziu zhrniem do stručných bodov, kde vyzdvihnem to pozitívne a spomeniem aj to negatívne. Ja mám totižto už od prvej stránky k tejto sérii zvláštny, rozporuplný vzťah. Aj chcem, aby sa mi páčila, ale akosi bez výhrad sa to nedá. Každopádne nemôžem povedať, že by nebola dobrá. 

PLUSY:

Vymyslený svet:
Veľmi sa mi páči, ako autorka vymyslela prostredie a miesta, kde sa príbeh odohráva. Strategicky ich dobre rozmiestnila,  zapracovala ich vhodne do vojenskej a bojovej taktiky. Už od samého začiatku mala všetko perfektne pripravené pre uskutočnenie záverečnej bitky o záchranu Morrighanu a ušetriť tak nielen životy v jej kráľovstve, ale aj v Dalbrecku, vo Vende a okolitých menších kráľovstvách. Liino putovanie medzi kráľovstvami malo vždy svoju postupnosť a vďaka mapke na začiatku sme vždy vedeli, kde sa nachádza. Veľmi pomohla mojej predstavivosti a príbeh sa tým pre mňa stával skutočnejším.

Doba, v ktorej sa príbeh odohráva:
Vo fantasy knihách je vždy problém určiť čas, resp. prirovnať obdobie k nášmu letopočtu. Úplne najradšej mám tie, ktoré mi pripomínajú náš stredovek. Jazdenie na koňoch, liečenie bylinkami, bojovanie mečom, nožom alebo lukom. Ženy nosili len šaty, ale rady sa obliekali do mužského, pohodlnejšieho oblečenia. Svetu vládli králi a medzi sebou uzatvárali spojenectvá na základe manželstva ich potomkov. A presne to je prípad tejto série. 

História:
Príbehu vždy pridáva na popularite, keď vieme, ako sa to všetko začalo. Nazrieme do histórie a zistíme, čo všetko predchádzalo súčasnej situácií. Porozumieme tak celému fungovaniu a aj samotným ľuďom a ich nažívaniu. Veria vo svojich bohov, majú svoje zvyky a rituály a my vieme, ako vlastne vznikli a čoho sú dôsledkom. Príbeh je tu popretkávaný básňami a spomienkami zakladateliek kráľovstiev a ich posolstvá a predpovede pomáhajú Lie pri záchrane Morrighanu. 
   
Sympatické vedľajšie postavy:
Viac ako samotná Lia sú mi sympatické skôr vedľajšie postavy. Samozrejme, aj jej lásky Rafe a Kaden sú fajn, ale dobrý príbeh zabezpečilo až množstvo vedľajších postáv. Liine priateľky, Rafeova vojenská jednotka, jeho najbližší priateľ a radca Sven, Kadenov priateľ Griz. Keď boli všetci nútení spojiť sa proti nepriateľovi, navzájom si museli veriť, ale stále k sebe necítili obzvlášť veľkú náklonnosť. Nakoniec sa však zrodili aj nové priateľstvá a možno aj lásky ;)

Konzistentnosť deja:
Samotný príbeh ako taký je veľmi originálny, dobre napísaný a výborne vymyslený. Má dobré základy a autorka ich vedela pekne rozviesť. Po dočítaní nielen tohto tretieho dielu, ale aj celej série, mám z čítania dobrý pocit, užila som si ho a ako celok táto séria na mňa pôsobí veľmi dobre. Avšak stále mám voči nej aj mnohé výhrady, ktoré mi celkový dojem kazili a nad ktoré som sa nevedela povzniesť a nevšímať si ich.

MÍNUSY:

Lia a jej dar:
Hlavná postava Lia sa mi zo začiatku páčila. Ako ušla pred dohodnutým sobášom a zaľúbila sa do Rafe. Bola to svojím spôsobom rebelka a to mi je v každom prípade veľmi sympatické. V druhom dieli už bola akási nerozhodná, do hry vošiel Kaden, pre dobrú vec bola ochotná spojiť svoj život aj s nepriateľom, teda s Komizarom Vendy. Už bola plná intríg a nenávisti. No a v tomto poslednom dieli už ma naozaj štvala. Nariekala, že nemôže byť s Rafeom, ale absolútne nič pre to nespravila. Vždy boli on a Kaden tí, čo za ňou prišli a ktorí všetko obetovali. Lia bola zahľadená len do svojho poslania zachrániť svet, bola pyšná, namyslená a aj keď naozaj oceňujem jej odhodlanie bojovať za dobrú vec a zachraňovať životy, niekedy to preháňala. Od jej daru som tiež čakala niečo viac a rozuzlenie, čo dar vlastne predstavuje a ako funguje mi pripomínalo dnešný fanatizmus do jednotlivých náboženstiev.

Vzťah Lia a Kaden:
Aj keď mala Lia pomerne jasno v tom, že dáva prednosť Rafeovi, stále bola neistá v tom, čo cítila ku Kadenovi. Páčilo by sa mi, ak by autorka zvolila veľmi silné obojstranné priateľstvo a ich vzájomný vzťah by vybudovala na takomto základe. Mali spoločného nepriateľa a taktiež spoločnú lásku k Vende. Ich vzťah mohol byť pevný aj ak by stál na takýchto základoch, nemusel byť bezpodmienečne založený na láske. 

"Nesmrteľný Komizar a prelietavý Kaden???"  (SPOILER!)
Je ťažké vyjadriť všetky svoje pocity a dojmy bez toho, aby nepadol nejaký dôležitý spoiler. Preto, ak ste tento diel, alebo aj celú sériu ešte nečítali, tento odstavec radšej preskočte. Druhý diel skončil plný akcie a prekvapení. Páčilo sa mi, že autorka sa nebála usmrtiť dôležitú postavu Komizara a otvorila tak priestor pre nejakého nového zloducha. Ale ako je možné, že keď som sa s umierajúcim Komizarom už raz rozlúčila zrazu bol opäť na scéne? Neviem, či medícina v tej dobe robila zázraky, ak aj áno, s týmto som sa nestotožnila počas celého čítania a jednoducho sa mi to nepáčilo. 
No a čo sa týka Kadena, samozrejme, všetko spelo k tomu, že Kaden nezostane s Liou. Chápala som to, čakala som to a tak to bolo správne. Ale nemám rada, keď sa z veľkej vernej lásky dokáže zrazu niekto len tak otriasť a z jednej strany na druhú zmení smer svojho záujmu. Ak by tam boli náznaky aj skôr a autorka by nás na takýto záver aspoň malými náznakmi pripravila, bola by som veľmi spokojná. 

Slabý začiatok:
Neviem, kde bol zo začiatku problém. Či vo mne alebo v knihe. Na prvých 200 stránkach knihy sa totiž nič nedialo. A aj keď treba obdivovať autorkine schopnosti písať toľko veľa a úplne o ničom, už som bola netrpezlivá a nevedela som sa dočkať deja, nejakej akcie, nejakého vývoja. Ak by som ich rovno preskočila, tak by mi naozaj vôbec nič neuniklo a mohla by som plynulo nadviazať na koniec druhého diela. Potom, uznávam, sa to rozbehlo a ku knihe ma to ťahalo stále viac a viac a bolo len otázkou dvoch popoludní, kedy som ju dočítala.

Gramatické chyby:
Nedá mi nespomenúť, koľko chýb sa v knihe nachádzalo. U vydavateľstva CooBoo nie som na takéto množstvo gramatických chýb zvyknutá. Viem, nie je to chyba samotného príbehu, ale skôr korektúry. Miešanie jednotného čísla zámen a množného čísla slovies, chýbajúce alebo nesprávne mäkčene, hlásky. Pôsobilo to na mňa rušivým dojmom a to si myslím, že ja nie som práve ten najlepší detektor na gramatické chyby :)     

Moje dojmy, ktoré som písala pri druhom dieli sa nezmenili, vzťahujú sa aj na tento a prečítať si ich môžete v recenzií TU. Zostávam pri názore, že celkovo táto séria pre mňa predstavuje lepší priemer. Žiaľ, nezdieľam všeobecné nadšenie, ktoré panuje medzi čitateľmi, ale napriek tomu ju môžem odporučiť ďalej. Jej plusy prevyšujú mínusy a sama sa k nej určite ešte v budúcnosti vrátim. Ak si Vás hlavná hrdinka Lia získa, verím, že táto séria sa zaradí medzi Vaše obľúbené série. 

Moje hodnotenie:
Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu  Albatrosmedia.
Knihu si môžete kúpiť tu
Ellie

2 komentáre:

  1. Recenziu som iba preletela, keďže sa na trojku ešte iba chystám a som zvedva čo všetko prinesie. Vidím, že hodnotenie to nemá zlé a som zvedavá ako si autorka poradí so všektými zápletkami :-)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ak sa Ti páčili predchádzajúce diely, určite Ťa ani tento nesklame :) Príjemné čítanie :)

      Odstrániť