Pre Emily (Recenzia)

Moje hodnotenie knihy: 1*/5*

Malé venovanie môže znamenať veľa...
Preto obľúbená autorka detských kníh Catriona Robinsonová vždy venovala svoje diela ľuďom, ktorí najväčšmi poznačili jej život – vrátane samotárskej vnučky Emily.
Emily sa nad venovaniami nikdy nezamýšľala. No keď Catriona nečakane zomrie, každé z nich sa stane omrvinkou na ceste, ktorá údajne vedie k stratenému, dosiaľ nepublikovanému rukopisu.
Je to záhada a vyriešiť ju môže iba Emily. Ibaže to znamená, že musí kráčať v šľapajach starej mamy do veľkého sveta, pred ktorým sa skoro celý život skrývala...

***

Som si takmer istá, že túto nádhernú knihu len málokto dokáže prehliadnuť na regáloch v kníhkupectvách. Už na prvý pohľad vás naláka na to, aby ste ju vzali do rúk a začítali sa do jej anotácie, ukrývajúcej v sebe  tajomnú cestu do minulosti slávnej spisovateľky.

Musím priznať, že som tak trochu očakávala príbeh v štýle "Sedem manželov Evelyn Hugo", ktorý postupne odkrýval kontroverzný život celosvetovo známej herečky. Predpokladala som, že Pre Emily bude skôr príbehom Catriony Robinsonovej, Emilinej starej mamy, uznávanej a obľúbenej spisovateľky, ktorá svojej vnučke predstavila vlastnú minulosť a postupne jej odkryla jej skúsenosti, ktoré sformovali jej silnú osobnosť. Ale ako som sa už niekoľkokrát presvedčila, niekedy je lepšie nič neočakávať, lebo môžeme byť nakoniec sklamaní.

Pre Emily nám prináša veľkú dávku emócií, čitateľa chce rozľútostiť nad ťažkým osudom mladého dievčaťa, ktoré prišlo o rodinu, má za sebou ťažkú liečbu, ale pri sebe má vždy milujúcu starú mamu. Ľútosť - to je emócia, ktorá knihu vystihuje asi najlepšie a ktorú ja zároveň u ľudí najmenej obľubujem. Najmä teda sebaľútosť. Počas celého čítania som mala pocit, že autorka má neustále potrebu zdôrazňovať tragédiu Emily z detstva a že chce z tejto udalosti za každú cenu spraviť knihu, ktorá každého rozplače. Na mňa to však pôsobilo silene, autorkin štýl ma nepresvedčil, skôr ma to otravovalo.

V príbehoch mám radšej silné hrdinky, ktoré aj keď prežili veľa zlého a ťažkého, dokážu sa s tým vyrovnať a ísť ďalej. Teda také, ktoré sú odvážne a silné a ktoré môžu byť pre mnohých aj motiváciou. Emily k nim, žiaľ, zaradiť nemôžem a aj keď zoberiem do úvahy všetky jej útrapy, nedokážem pochopiť, že v dospelosti sa stále chovala ako malé dieťa. Dejová linka okolo pátrania po stopách starej mamy mohla byť trošku lepšie prepracovaná, zdalo sa mi, že Emily odhaľuje kroky "vyšetrovania" veľmi náhodne a jednoducho. Celá kniha je zameraná vyložene na city, nie na dej alebo hĺbku postáv.

Moje hodnotenie tejto knihy sa nezhoduje s nadšenými ohlasmi, ktoré kniha získava od iných čitateľov, preto sa ním určite nenechajte odradiť. Pre citlivé povahy môže táto kniha predstavovať pohladenie po duši. Mne, zrejme väčšiemu pragmatikovi, než som si doteraz o sebe myslela, jednoducho nevyhovoval autorkin spôsob vyvolávania emócii, neustále opakovanie a upozorňovanie na Emilinu tragédiu z detstva a najmä jej sebaľútosť. Nie je však na mieste tvrdiť, že tento žáner by som mala preto úplne vylúčiť zo svojich čítacích plánov. Raz za čas si citlivý príbeh veľmi rada prečítam a aj sa mi naozaj veľmi páči. Na mnohé rada spomínam alebo sa k nim aj vraciam. Pre Emily k nim však patriť nebude.