streda 2. septembra 2020

Bezhviezdne more (Recenzia)

Autor: Erin Morgenstern                                                          

Originálny názov: The Starless See
Vydavateľstvo: Lindeni 2020
Séria: -
Diel:  -
Počet strán: 464
Žáner:  fantasy, román
Moje hodnotenie knihy: 3*/5*
Moje hodnotenie obálky: 5*/5*


Anotácia:
Erin Morgenstern nám v novom románe otvára dvere do svojej zlatom pretkanej fantázie, pričom hľadá s čitateľmi odpoveď na otázku, aká je skutočná sila príbehov. Kultový román Nočný cirkus si získal srdcia a podmanil predstavivosť miliónov čitateľov po celom svete. Bezhviezdne more je spisovateľkiným vyznaním lásky všetkým čitateľom, neskutočne snovým, znepokojujúcim i vášnivým, prekypujúcim citmi a mystériami.

Zachary Ezra Rawlins objaví v univerzitnej knižnici zvláštnu knihu a na jej stránkach jeden deň z vlastného detstva popísaný do neskutočných detailov. Kým nemo dumá nad touto nevysvetliteľnou záhadou, natrafí na tri stopy – včelu, meč a kľúč –, ktoré ho zavedú na literárny maškarný ples. Krátko nato sa ocitne v prastarej knižnici hlboko v podzemí, kde sa nachádzajú všetky zabudnuté mestá, obývajú ich odvekí milenci a nebožtíkovia šepocú zabudnuté príbehy. Zachary sa musí mať na pozore pred strážcami, ktorí obetovali priveľa, aby ochránili jedinečnú zbierku. Aj pred tými, ktorí robia všetko pre jeho skazu. Prečo mu však robí spoločnosť sympatický bosý mladík Dorian, kým sa túla vinutými podzemnými chodbami, zabudnutými schodiskami, preplnenými tanečnými sálami a aj neskutočne sladkými plážami Bezhviezdneho mora? Zachary napokon sám vyrozumie, ako musí konať – a to nielen v knižnom príbehu, ale aj v skutočnom svete.

***

Ak máte pocit, že v dnešnej dobe je už takmer nemožné prísť v literatúre s niečím originálnym, Erin Morgenstern vás so svojou knihou Bezhviezdne more rýchlo vyvedie z omylu. Dovolím si tvrdiť, že to, čo autorka predviedla v tomto diele, ďaleko presahuje predstavivosť väčšiny čitateľov. K tomu jedinečný, nenapodobiteľný štýl autorky a je z toho bestseller, ktorému sa nedá odolať. 

Prečítala som toho už naozaj veľa, ale ešte nikdy nič podobné a už vôbec nie tak kúzelne napísané. Celá kniha je veľmi snová, plynule prechádza od reality do fantázie, úplne vás pohltí a vy sa stratíte v množstve príbehov, v ktorých môžete plávať ktorýmkoľvek smerom, pretože aj tak sa nakoniec všetky prepoja a vy len žasnete, ako je možné že ste sa v nich nestratili. 

Knihu som čítala, pomerne dlho, ale nie z dôvodu, že by ma nebavila, ale preto, že dáva toho veľmi veľa a ja som musela vynaložiť veľké úsilie a sústredenie, aby som do seba vstrebala z deju čo možno najviac. Preto mi vždy chvíľku trvalo sa do knihy ponoriť, ale vždy keď ma vtiahla, realita prestala existovať, ponorila som sa do príbehov a užívala si rozprávkovú atmosféru záhadných miest v Bezhviezdnom mori. 

Netvrdím, že kniha sadne každému. Je napísaná zvláštnym a veľmi špecifickým štýlom. A práve preto, ak si chcete túto knihu naozaj užiť, vyberte si na ňu vhodný čas. Obdobie, kedy budete mať prázdnu hlavu a dostatok času na jej čítanie, určite si ju užijete o to viac. Verím, že nielen ja, ale aj iní čitatelia sa k nej budú vracať, pretože má podľa mňa každým ďalším čítaním stále čo ponúknuť a vždy v nej nájdete niečo nové, čo vám predtým uniklo. 

Niekto tvrdí, že jej predchádzajúca kniha Nočný cirkus bola lepšia. Iní, naopak, že Bezhviezdne more ju ďaleko predčila. Ja to zatiaľ neviem posúdiť, pretože Nočný cirkus som ešte nečítala, ale už ma čaká na poličke a veľmi sa naň teším.
 
Nesmierne obdivujem autorkine schopnosti, že niečo takéto dokázala napísať. Do príbehov skryla ďalšie a ďalšie krásne myšlienky a podnety na premýšľanie. Mala som pocit, že toho na papier dala strašne veľa a pritom na tak málo stránkach. To všetko naservírovala čitateľovi štýlom, ktorý u žiadneho iného spisovateľa nenájdete, preto si ho užívajte na každej ďalšej stránke, ktorá vám z knihy ešte zostáva. Takéto dielo, z ktorého budete mať tento neuveriteľný čitateľský zážitok sa rodí len raz za niekoľko tisíc kníh. 


Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu  Albatrosmedia.
Knihu si môžete kúpiť tu
Evie


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára