utorok 9. marca 2021

Deti žltej hviezdy (Recenzia)

Mario Escobar

Originálny názov: Children of the Stars
Vydavateľstvo: Lindeni 2021
Žáner: vojnový román

August 1942. Jacob a Moses Steinovci, mladí židovskí bratia, žijú so svojou tetou v Paríži uprostred nacistickej okupácie. Rodičia chlapcov, známi nemeckí dramatici, nechali chlapcov v starostlivosti tety, kým nenájdu bezpečný prístav pre svoju rodinu. Prv než sa však Steinovci stihnú opäť stretnúť, Paríž obsadia nacisti a francúzski žandári na ich príkaz zatknú chlapcov a odvedú ich na cyklistický štadión Vélodrome d´Hiver, ktorý slúžil ako koncentračný tábor, kde držali tisícky židov pred deportáciou do vyhladzovacieho tábora v Osvienčime.

Jacob a Moses vedia, že musia utiecť, aby prežili, ale majú iba zopár listov z južného Francúzska, ktoré ich môžu priviesť k rodičom. Nebezpečenstvo striehne za každým rohom, keď chlapci, majúc iba jeden druhého, putujú naprieč okupovanou krajinou. Počas svojej pozoruhodnej cesty stretávajú cudzincov i statočné duše, ktoré riskujú vlastný život, aby ich ochránili. Niektorí z nich dokonca zaplatia najvyššiu cenu za pomoc mladým utečencom.

Tento inšpirujúci príbeh demonštruje silu rodiny a nezlomnosť ľudského ducha aj v najtemnejších chvíľach modernej histórie.
***

Vojnový príbeh o sile rodiny, ktorú nerozdelil ani oceán. Jacob a Moše sú súrodenci, ktorí žijú s tetou v Pariži a ich rodičia sa na juhu Francúzsku snažia získať všetky potrebné povolenia na opustenie krajiny a vyplávanie do Argentíny. Situácia sa však v krajine veľmi rýchlo zhoršuje a súrodenci sa ocitnú vo veľkomeste úplne opustení. Rozhodnú sa rodičov nájsť a na svojej neuveriteľnej ceste spoznávajú mnoho dobrých ľudí, ktorí sú im ochotní pomôcť aj za cenu svojich životov.

Knihy o druhej svetovej vojne sú takmer vždy plné silných, emotívnych zážitkov a čitateľa privádzajú do smutnej, melancholickej, ba až depresívnej nálady.  Možno práve preto sa im mnohí vyhýbajú a siahnu radšej po iných žánroch. Deti žltej hviezdy sa vymykajú týmto žánrovým štandardom a sú skôr zobrazením nekonečnej nádeje a optimistického pohľadu na svet. Autor sa nesústreďuje na to zlé, čo vojnu sprevádzalo, ale až do konca verí v ľudské dobro a presvedčenie, že každý ľudský život má cenu a stojí za to, ho zachrániť.

Pri čítaní som mala častokrát pocit, že príbeh je príliš zidealizovaný, možno až naivný. Ani raz som nezapochybovala, že sa skončí dobre a verila som, že sa bratom podarí dostať späť k rodičom. Nakoniec, prečo by mal byť vojnový príbeh vždy len žmýkač emocií? Dostať príbeh plný nádeje a  optimizmu je v tomto žánri celkom osviežujúce a príbeh sa tak môže dostať k širšiemu okruhu čitateľov. Tento konkrétne by som určite odporučila aj deťom ako doplnkové čítanie k ich strohému učivu o druhej svetovej vojne. Je podaný veľmi jemne, žiadne brutálne opisy vyvražďovania, ale pritom je poukázané na zlo a neprávosti, ktoré sa diali.

Príbeh bol výlučne sústredený na osudy bratov a ich nebezpečnú cestu naprieč okupovaným Francúzskom. Spoznali viacero ľudí, u mnohých bývali dlhší čas, s mnohými sa spriatelili a boli im ako vlastná rodina. Všetkým hrozilo veľké nebezpečenstvo, ale napriek tomu sa rozhodli pomáhať, riskovať a aspoň takýmto spôsobom sa vojne vzoprieť. Pre mňa bolo určite zaujímavé francúzske prostredie, v ktorom sa dej odohráva a taktiež som sa dozvedela nové informácie o záchrane židov v tejto časti krajiny.

Dej je popretkávaný množstvom filozofických otázok a myšlienok, ktorým by podľa môjho názoru 13 a 8-ročný chlapec len ťažko mohli rozumieť. Hoci je pravda, že dôsledkom vojny deti detstvo strácali a dospievali oveľa skôr, predsa len sa mi zdali niektoré rozhovory na ich vek nevierohodné a prehnané. Tiež by som ubrala na ich množstve a možno by som dej rozšírila aj na osudy osôb, ktoré chlapcom na ich ceste pomáhali. Ja osobne by som uvítala viac dejovosti a menej ideológie.

Napriek malým výtkam, ktoré k príbehu mám, som týmto dvom chlapcom veľmi priala šťastný koniec a taktiež som dúfala, že sa nič nestane ani ich záchrancom. Príbeh za prečítanie určite stojí, na začiatku má krásne spracovanú mapku, ktorá vám pomôže pri predstavivosti ich cesty a čítanie vo vás zanechá dobrý pocit, že svet sa celkom nezbláznil a dobro stále existuje.