Posledný vlak do Londýna (Recenzia)

Autor: Meg Waite Clayton

Originálny názov: The Last Train to London
Vydavateľstvo: Ikar 2021
Počet strán: 472
Žáner:  historická fikcia, 2. svetová vojna

Píše sa rok 1936. V očiach pätnásťročného Stephana Neumana sú nacisti len hluční grobiani. Stephan pochádza z vplyvnej židovskej rodiny a je nádejným autorom divadelných hier. Chlapcovou najlepšou kamarátkou je matematicky nadaná Žofie-Helene, kresťanka, ktorej matka vydáva pokrokové protinacistické noviny. Ovládnutie krajiny Hitlerom dvojicou otrasie. Svetielko nádeje sa objaví v podobe Truus Wijsmullerovej, členky holandského odbojového hnutia. Truus pašuje židovské deti z nacistického Nemecka do krajín, ktoré sú ochotné sa o ne postarať. Keď pomoc ponúkne aj Veľká Británia, odváži sa priblížiť k Adolfovi Eichmannovi, mužovi, ktorý sa podieľal na konečnom riešení židovskej otázky. Truus bojuje s časom. Každým dňom je čoraz nemožnejšie zachrániť takých, ako je Stephan, jeho malý brat Walter či Žofie-Helene.

Román Posledný vlak do Londýna je inšpirovaný skutočným úsilím Holanďanky Geertruidy Wijsmullerovej-Meijerovej, ktorá v roku 1933 rozbehla misiu Kindertransport a zachraňovala deti po menších skupinách. Dodnes ju svet pozná ako tetu Truus.

***

Príbehov z 2. svetovej vojny je už skutočne mnoho, preto sa snažím vyberať si medzi nimi tie, ktoré sa niečím odlišujú od tých predchádzajúcich, ktoré som už mala možnosť si prečítať. Posledný vlak do Londýna je svojím spôsobom veľmi originálny už len tým, že sa odohráva v mesiacoch tesne pred vypuknutím 2. svetovej vojny a nie priamo počas nej. Zobrazuje napätú situáciu v Európe, postupný, stále väčší vplyv Hitlera a jeho chorobnú túžbu zbaviť Nemeckú ríšu Židov.

Hoci je tento príbeh z väčšej časti fikcia, je napísaný veľmi uveriteľne a realisticky. Je zrejmé, že autorka si dala veľmi záležať na štúdiu historických faktov a hodnoverne zobrazila predvojnovú situáciu v Európe. Reálne postavy zasadila do vymysleného príbehu, ktorý nám predostrela spôsobom, akoby sa presne takto aj odohral.

Myslím si, že tento príbeh si vás získa, ale ešte väčšmi ho budú prežívať predovšetkým matky. Materstvo je dôležitou súčasťou celého príbehu a práve obetu matiek, ktoré svoje deti posielali do neznáma, len aby prežili, dokáže naozaj pochopiť len matka, ktorá s láskou vychováva svoje dieťa. Statočnosť, ktorú matky preukazovali na záchranu svojich najbližších nejde neobdivovať.

Aj keď musím priznať, že zo začiatku som mala trochu problém začítať sa, pretože kapitoly sa striedavo venovali viacerým postavám, s postupom času som sa do príbehu zamilovala a na konci som bola napätá, ako sa všetko skončí. Asi od polovice knihy sa od príbehu už nedalo odtrhnúť a bol napísaný neuveriteľne pútavo a živo. Koniec bol krásny, ani nie ideálny, ani nie tragický. Zanechal nádej a zároveň nezľahčoval vojnu a neidealizoval dobu.

Príbeh je krásnou poctou pre vojnových hrdinov, ktorí riskovali vlastný život, aby zachránili mnoho cudzích. Je to o ľuďoch, o ktorých sa nehovorí a mnohí z nás o nich ani nikdy nepočuli. Som veľmi rada, že som sa vďaka tejto knihe dozvedela o Tante Trus, ktorá patrí k neobyčajne silným a obdivuhodným ženským hrdinkám. Pre mňa jedna z najlepších kníh z obdobia 2. svetovej vojny. Krásne a citlivo vyrozprávaný príbeh s postavami, ktoré si jednoducho musíte zamilovať a ktoré budete obdivovať.