Tajomstvo Agathy Christie (Recenzia)

Autor: Marie Benedict

Originálny názov: The Mystery of Mrs. Christie
Vydavateľstvo: Lindeni 2021
Počet strán: 264
Žáner:  historical-fiction
Moje hodnotenie knihy: 3,5*/5*

Romány Agathy Christie odolali skúške časom a predstavili detektívne majstrovstvo, ktorému sa vďaka jej neriešiteľným záhadám azda nikto nevyrovná. No skutočná história Agathinho života ponúka možno tú najväčšiu záhadu zo všetkých.

V decembri 1926 bola Agatha Christie nezvestná. Vyšetrovatelia objavili jej prázdne auto na okraji hlbokého ponurého rybníka a vo vozidle zostal kožuch aj napriek mrazivej noci. Jej manžel, personál domu ani jej dcéra nemali potuchy o tom, kde sa nachádzala. V Anglicku sa rozpútalo bezprecedentné pátranie po úspešnej autorke záhadných románov. O jedenásť dní sa Agatha objavila, no rovnako tajomne ako zmizla. Špekulácie o týchto jedenástich dňoch pretrvávajú dodnes. A bestsellerová autorka Marie Benedict predstavuje napínavú rekonštrukciu jednej z najslávnejších udalostí literárnej histórie.

Čo je skutočnosť a čo fikcia? Akú úlohu v zmiznutí Agathy Christie zohral jej neverný manžel a čo zatajil vyšetrovateľom?

Ohromujúci príbeh zmiznutia slávnej spisovateľky.

***

Kto by nepoznal najúspešnejšiu spisovateľku detektívok všetkých čias? Dokonca aj nečitatelia sa už určite stretli aspoň prostredníctvom televízie s jej slávnym Herculom Poirotom alebo so slečnou Marplovou. Napriek tomu, že tvorbu Agathy Christie mám veľmi rada, o jej živote viem veľmi málo. Nečítala som zatiaľ žiadny jej životopis a dokonca som ani nevedela o záhade, ktorá je spojená s jej životom. A to konkrétne, že Agatha na niekoľko dní zmizla bez akéhokoľvek zjavného dôvodu a vysvetlenia.

Autorka Marie Benedict si väčšinou vyberá pre svoje romány zaujímavé a silné ženy, ktoré vo všeobecnosti ale nie sú veľmi známe. Práve prostredníctvom svojich kníh ich chce ľuďom priblížiť a aj takýmto spôsobom zviditeľniť a pripomenúť. To však neplatí pri Agathu Christie, ktorú pozná celý svet. Jej záhada sa autorke zdala ale natoľko zaujímavá, že sa rozhodla spracovať ju a priniesť čitateľom možné vysvetlenie Agathinho zmiznutia.
V knihe sa striedajú kapitoly s Agathiným rukopisom, v ktorom rozpráva o svojej mladosti, ako stretla manžela, ako spoločne žili až do jej zmiznutia a v neposlednom rade začiatky jej spisovateľských (ne)úspechov. Na striedačku sledujeme aj súčasnosť, kedy Agathin manžel zisťuje, že zmizla, polícia zahajuje vyšetrovanie a snaží sa ju nájsť. Osobne ma oveľa viac zaujali práve tieto kapitoly vyšetrovania a odkrývanie tajomstiev a klamstiev Agathinho manžela. Kapitoly s rukopisom, ktorý nám autorka predostrela v Agathinom mene, ma od začiatku rozčuľovali. Agatha v ňom bola vykreslená ako tichá, utláčaná, neatraktívna šedá myš, ktorá neustále žila v tieni svojho manžela a vo všetkom sa mu podvoľovala. Podľa toho, čo Agatha vo svojom živote dokázala, ju považujem za veľmi inšpiratívnu a silnú osobnosť, a preto som sa s takouto predstavou o nej nemohla stotožniť. Na konci nám autorka ponúka vysvetlenie, ktoré, samozrejme, dáva zmysel, a tak celá fikcia jej zmiznutia naberá na konci úplne iný rozmer a pohľad na danú vec. Keď prišlo rozuzlenie, dostala som vysvetlenie pre všetko, k čomu som počas čítania mala výhrady, napriek tomu to pre mňa bolo natoľko rušivé, že to trochu pokazilo celkový dojem z knihy.

Štýl je jednoduchý a vďaka tomu sa do deja rýchlo začítate. Stránky rýchlo ubiehajú a ani neviete ako a ste na konci. Nápad je veľmi vydarený, trochu mi však prekážalo prevedenie. Konkrétne prezentácia Agathy ako chuderky, ktorá si zaslúži poľutovanie. V mojich očiach je Agatha Christie úspešná, emancipovaná a sebavedomá žena, ktorá si zaslúži úspech a uznanie. Pri čítaní fikcie o skutočných osobnostiach je častokrát ťažké rozlišovať, čo je skutočnosť a čo len výmysel. Ak to však dokážete, dostanete príjemný oddychový príbeh s prekvapivým záverom. Ak k príbehu budete pristupovať ako k možnej pravde, môžete byť pri čítaní rozčarovaní, ba až mierne sklamaní.