pondelok 25. októbra 2021

Muž, ktorého asi poznám (Recenzia)

Autor:
Mike Gayle
Originálny názov: The Man I Think I Know
Vydavateľstvo: Lindeni 2021
Séria: -
Diel: -
Počet strán: 376
Žáner: svetová fikcia, spoločenský román
Moje hodnotenie knihy: 3*/5*
Moje hodnotenie obálky: 5*/5*

Anotácia:
"Život so sebou občas prináša tie najnečakanejšie zvraty – a tie najnepravdepodobnejšie priateľstvá."

Po absolvovaní prestížnej internátnej školy spolužiaci Danny Allen a James DeWitt predpokladali, že ich čaká nádherná budúcnosť. No keďže cesty osudu sú nevyspytateľné, po rokoch sa obaja stretávajú na tom najmenej pravdepodobnom mieste: v domove sociálnych služieb. Jeden tam pracuje ako ošetrovateľ a druhého doň na istý čas umiestnila rodina. Danny a James sa dostali na samé dno a po čase sa zmierili s tým, že lepšie to už nebude. Ich absurdné stretnutie im však napokon otvorí oči a prevráti život naruby.

***

Fakt, že nečítam anotácie je niekedy tým najlepším rozhodnutím, aké môžem pred začítaním sa do knihy urobiť. Inokedy je to skôr na škodu. Podobne to bolo aj v tomto prípade. Z anotácie na Muža, ktorého asi poznám by som pravdepodobne vytušila, že kniha nebude tak úplne pre mňa a mala som pravdu. 

Kniha je písaná z pohľadu dvoch hlavných hrdinov - Dannyho a Jamesa, bývalých spolužiakov, dnes už dospelých mužov, ktorým sa z rôznych dôvodov nepravdepodobne zmenil život. Ich kapitoly sa pravidelne striedajú a pomerne skoro sa v príbehu stretnú a navzájom dopĺňajú rozprávanie. Tu môžem hneď vyzdvihnúť prvé pozitívum knihy - naozaj mám veľmi rada, keď je príbeh napísaný z dvoch alebo viacerých uhľov pohľadu. Ani v skutočnom živote nemajú veci len jednu stránku a takýto spôsob rozprávania poskytuje komplexné nahliadnutie na dianie v príbehu, čo mu vždy veľmi prospeje.

Danny je v podstate skrachovaný muž, ktorý prijme preňho podradnú prácu ošetrovateľa v domove sociálnych služieb, napriek tomu, že na škole bol premiantom. James je po nehode s trvalými následkami odkázaný na opateru druhých, a keď sa jeho rodičia rozhodnú odísť na dovolenku, ktorú tak veľmi potrebujú, umiestnia ho dočasne do sociálneho domova. Tam sa Danny a James stretnú prvýkrát od ukončenia školy a napriek prvotným rozpakom sa začína ich spoločný príbeh. 

Objektívne môžem zhodnotiť, že táto kniha je veľmi dobrá. Príjemne a jednoducho napísaná, ale zobrazuje mnohé citlivé témy, ktoré sa autorovi podarilo nezosmiešniť, čo môže byť v podobných príbehoch častokrát problém. Napriek tomu, že som sa v podobnej situácii neocitla, myslím si, že  príbeh bol podaný dosť realisticky na oboch stranách. 

Veľmi sa mi páčilo opísanie potreby Jamesa znovu sa osamostatniť. Musí byť veľmi ťažké sa vyrovnať s tým, najmä keď žijete aktívny a úspešný život, že zrazu prídete doslova o všetko, aj o schopnosť rozprávať, pohybovať sa a normálne žiť bez pomoci druhých. Človek však okrem pomoci potrebuje aj svoju dôstojnosť a táto linka bola v knihe zvládnutá veľmi dobre. Myslím si, že pre mnohých ľudí s podobným osudom môže byť James inšpiráciou. 

Napriek tomu však Muž, ktorého asi poznám nebol tak úplne mojou šálkou kávy. Ani presne neviem, čo mi tam chýbalo. Je to v podstate nefér voči knihe a zároveň je to pre mňa aj ťažké vysvetliť prečo. Keď čítam nejakú (dobrú) YA, fantasy alebo romantickú knihu, som nadšená z každej hlúposti, ktorá príbeh nasmeruje ku šťastnému koncu a vôbec mi neprekáža naivný, jednoduchý príbeh. Avšak pri spoločenských románoch a vážnejšej fikcii mi vyhovujú viac depresívnejšie, často až nihilistické príbehy, ktoré ma emocionálne rozložia. Príbehom, ktoré mi majú dodať nejakú vieru v dobro a ľudstvo ako také, skrátka veľmi neverím. Aj keď v tomto prípade ide naozaj o veľmi pekný príbeh priateľstva dvoch "stratených" mužov, kniha ma napriek tomu nedokázala prinútiť konvertovať na svoju stranu životného optimizmu. 

Vo viacerých recenziách som videla prirovnanie Muža, ktorého asi poznám k filmu Nedotknuteľní (The Intouchables) a s týmto prirovnaním sa plne stotožňujem. Ide naozaj o veľmi podobne ladený príbeh a presne ako pri tejto knihe, aj pri Nedotknuteľných som si povedala, že je to veľmi pekný film, ktorý ale vôbec nie je pre mňa. Ale verím, že podobne ako Nedotknuteľní, aj Muž, ktorého asi poznám osloví veľké množstvo ľudí, ktorí budú z príbehu Jamesa a Dannyho nadšení a možno mnohým aj pomôže dodať nádej a nadhľad, ktoré sú naozaj veľmi potrebné v každej životnej situácii. 
 

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu  Albatrosmedia.
Knihu si môžete kúpiť tu

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára