nedeľa 19. júna 2022

Slovník stratených slov (Recenzia)

Autor: Madeline MartinPip Williams

Originálny názov: The Dictionary of Lost Words
Vydavateľstvo: Motýľ
Počet strán: 432

Esme sa narodila do sveta slov. Bez matky trávi svoje detstvo v skriptóriume, záhradnom domčeku v Oxforde, kde jej otec a tím zanietených lexikografov zbierajú slová pre prvý Oxfordský anglický slovník.

Mladá Esme si našla miesto pod ukladacím stolom, aby si ju nevšimli. Jedného dňa jej pod stôl padne zvláštne slovíčko a keď zistí, že znamená „otrokyňa“, začína zbierať aj iné slovíčka, ktoré boli vyškrtnuté alebo prehliadnuté mužmi, ktorí slovník zostavujú.

Počas dospievania si Esme uvedomuje, že slová a ich významy, často týkajúce sa žien a skúseností obyčajných ľudí, sú nezaznamenané. Tak sa dáva na vyhľadávanie slov pre jej vlastný slovník: Slovník stratených slov. Aby sa jej toto podarilo, musí opustiť bezpečný svet univerzity a vydať sa za ľuďmi, ktorí jej chýbajúce slovíčka doplnia.

Príbeh sa odohráva v čase, keď bolo na vrchole hnutie sufražetiek a blížila sa prvá svetová vojna. Slovník stratených slov ponúka jedinečný rozprávačský talent a skryté riadky stratené z histórie, ktorú napísali muži. Autorka Pip Williams sa inšpirovala skutočnými udalosťami, vyhľadávanými v archívoch Oxfordského anglického slovníka, aby prerozprávala provokujúci a originálny príbeh. Slovník stratených slov je nádherná, lyrická a hlboko podnecujúca oslava slov a sily jazyka formovať svet.

***

Hneď, ako som sa do knihy začítala, prekvapilo ma, že v určitom zmysle je a bude pre mňa aj veľmi poučným čítaním. Ešte väčší prínos a pochopenie môže tento príbeh priniesť anglicky hovoriacim čitateľom, pretože sa dozvedia, ako dlho a dôsledne sa pracovalo na ich slovníku anglického jazyka. Takmer všetky postavy v knihe sú reálne postavy a my sledujeme, ako celý svoj život zasvätili tvorbe tohto diela. Veľmi odovzdane, obetavo a zodpovedne posudzovali každé jedno slovo a hľadali všetky jeho významy, ktoré vyjadrovalo.

Autorka do popredia týchto historických udalostí umiestnila fiktívnu postavu Esme. Malé dievčatko, ktorého otec pracoval v Skriptóriu, mieste, kde vzniklo vydanie prvých zväzkoch Oxfordského anglického slovníka. Esme milovala slová od malička a záležalo jej aj na takých, ktoré by niektorí ľudia radi zabudli alebo ich vôbec nepovažovali za dôležité. Všetky zaujímavé a odmietané slová ukrývala vo svojom starom kufri, ktorý pomenovala Slovník stratených slov.

Postavu Esme som si zamilovala. Bola dobrosrdečná, skromná a veľmi vnímavá. Veľa toho nenahovorila, ale niekedy jej mlčanie alebo skutky toho vyjadrili viac ako tisíc slov. Celkovo je kniha písaná veľmi zvláštnym štýlom, ktorý, myslím si, nemusí sadnúť úplne každému. Akoby toho bolo veľa skrytého medzi riadkami, myšlienky a pocity postáv sme si mohli častokrát len domýšľať a smútok a žiaľ bol vyjadrený len pár slovami, ale o to viac dokázal čitateľa rozcítiť.

Začiatok knihy bol zaujímavý. Zoznamovala som sa s prácou v Skriptóriu, s postupom, ako sa na jednotlivých slovách pracovalo a sledovala som, ako Esme postupne z dievčatka vyrastá v mladú ženu. Postupy tvorby slovníka sa ale začali opakovať a miestami mi kniha prišla zdĺhavá. Aj keď rozumiem, že autorka chcela vzdať priblížením tejto témy spomínaným tvorcom slovníka úctu, tieto pasáže boli postupom času už pre mňa menej zaujímavé. Naopak, veľmi sa páčilo sledovať Esmin život už ako dospelého dievčaťa, kedy spoznávala lásku, starosti s ňou spojené a predovšetkým sledovala dianie týkajúce sa volebného práva žien, vznik sufražetiek a celkovo postavenie žien v tedajšej dobe. Veľmi zaujímavou postavou bola aj Esmina priateľka Edith Thompsonová (reálna postava), ktorá stelesňovala modernú, pokrokovú a inteligentnú protagonistku ženského pohlavia. Ku koncu sa príbeh odohráva aj počas prvej svetovej vojny, ktorá vo veľkej miere zasiahne aj Esmin život a príbeh prechádza do ešte väčšej melancholickej nálady.

Kniha je určite mimoriadne originálna a poučná. Okrem toho, že miestami sa mi zdala zdĺhavá, jej nemám čo vytknúť a autorkin štýl si ma získal. Veľmi pozitívne na knihe je aj to, že sa zaoberá aj ľuďmi s najchudobnejších vrstiev a tiež poukazuje na ženské práva. Dúfam, že sa dočkáme ďalších podobných príbeh z autorkinej tvorby.

Za poskytnutie recenzného výtlačku veľmi pekne ďakujem vydavateľstvu  Motýľ.