sobota 1. júna 2013

Prozření (Recenzia)

Autor: Anna Godbersen
Originálny názov: Splendor
Vydavateľstvo: BB/art 2013
Séria: Luxe
Diel: 4/4
Počet strán: 280
Žáner: YA, historický román
Moje hodnotenie obálky: 5/5
Moje hodnotenie knihy: 5/5


Anotácia:
Pravá láska. Falešní přátelé. Skandální pomluvy. Vítejte zpátky na Manhattanu na přelomu 19. a 20. století. 
Závěrečný díl série Luxus sleduje životy sester Hollandových, Elizabeth a Diany, jejich přítelkyně/sokyně Penelopy a Liny, služky, které se podařilo proniknout mezi newyorskou smetánku.
Elizabeth začne postupně odhalovat tajemství smrti svého otce, která úzce souvisí s jejím současným manželem; Diana se vydá za 
Henrym, jenž se spolu s Teddym přihlásil do armády, a cestou za ním se dozví mnoho věcí o sobě samé; zhrzená Penelopa pokračuje ve svých intrikách; a Lina se touží provdat do vyšších kruhů… Bude jim přát štěstí?
***
! Môže obsahovať spoilery na predchádzajúce diely. !

V prvom rade som nadšená, že mám prečítanú celú sériu. Séria Luxus ma zaujala hlavne prekrásnymi obálkami, ktoré hneď upútajú pozornosť a nejde ich nemilovať. Všetky štyri diely mám doma, všetky prečítané a spolu vyzerajú úžasne. Tieto knihy radím medzi klenot mojej knižnice.

Kniha začala, rovnako ako aj predchádzajúce časti, retrospektívou. Je veľmi zaujímavé, že kniha vlastne začne koncom, ale vy až do posledných strán netušíte, ako kniha skončí. Teda, aspoň ja som to netušila. Všetky štyri knihy na seba úzko naväzujú a sú veľmi dynamické. Celý príbeh zachytáva pomerne krátku dobu, ale stane sa tam obrovské množstvo významných udalostí a ja som nenašla miesto, kde by som sa nudila.

Každá kapitola v knihe je zameraná na niekoho iného a každá začína krátkym úryvkom, buď z newyorských novín, alebo z rôznych kníh, podľa ktorých sa riadila vtedajšia spoločnosť. Každý úryvok v sebe nesie odkaz, o čom bude nasledujúca kapitola. O niektorých osobách ma bavilo čítať viac, o niektorých menej, ale absolútne som nečakala, že sa táto séria stane jednou z mojich najobľúbenejších. Celá séria má veľké množstvo postáv, ktoré sa počas kníh postupne menili. Niektoré k lepšiemu, iné k horšiemu, poprípade sa niektoré zmenia  a potom opäť nájdu svoje staré ja.

Na prečítanie poslednej knihy som sa tešila, ale zároveň som sa aj obávala, ako sa to skončí, keďže vyhliadky neboli veľmi dobré. Tak, ako mi prvý diel dal dôvod dúfať, že s mojimi obľúbenými postavami sa to skončí dobre a prežijú úžasný život, tak mi tretí diel túto nádej postupne zobral.

Záverečná časť bola najdramatickejšia zo všetkých, pretože postavy už vyrástli a ťažili ich oveľa väčšie problémy, ako v predchádzajúcich dieloch. Mňa osobne najviac prekvapila dejová línia okolo Elizabeth, pretože to, čo sa stalo som naozaj nečakala.

Niektoré osudy skončili lepšie ako iné, ale nakoniec som spokojná, ako to všetko dopadlo. Neviem si predstaviť iný koniec, pretože by to bolo buď obrovské klišé, alebo strašne smutný a deprimujúci koniec.  Tento koniec mal v sebe z každého niečo a je to to najlepšie, čo mohla autorka spraviť.

Autorke pripisujem body hlavne za to, ako dokázala vykresliť život vtedajšieho New Yorku. Pod všetkým pozlátkom sa skrývali podlosti a intrigy, ktorých nebol ušetrený nikto.  A, samozrejme, opisy tých nádherných šiat boli takisto úžasné ako šaty na obálkach. Mimochodom, mne Luxus strašne pripomínal seriál Gossip Girl (ktorý zbožňujem), akurát, že sa odohrával o tisíc rokov skôr.

Ja som teda z Prozření a celej série Luxus nadšená, a aj keď asi nesadnú tieto knihy každému, ja ich môžem len a len odporučiť a vždy sa k nim rada vrátim.

Moje hodnotenie:
Ellie

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára