Zoznam zákazov (Recenzia)

Autor: Koethi Zan
Originálny názov: The Never List
Vydavateľstvo: Ikar 2013
Počet strán: 288
Žáner:  thriller, psychological

Najlepšie priateľky Sarah a Jennifer sa celé roky riadia zoznamom, ktorému hovoria Zoznam zákazov. Sú to pravidlá, ktorých sa musia za každú cenu držať, aby sa vyhli nebezpečenstvu. Napriek svojim vycibreným inštinktom však jedného večera nasadnú do nesprávneho taxíka a to má pre ich život tragické následky. Tri roky ich s ďalšími dvoma dievčatami väzní v pivnici šialenec so sadistickými sklonmi.
Po úteku zo zajatia Sarah strávi nasledujúcich desať rokov vo svojom byte, takmer z neho nevychádza. Zotavuje sa z utrpenia a usiluje sa vrátiť do normálneho života. Osamelá sa skrýva pod novým menom a nie je schopná zmieriť sa s faktom, že jej najlepšia priateľka Jennifer sa z pivnice nevrátila. Ich únosca však čaká na podmienečné prepustenie a Sarah už ďalej nemôže ignorovať zvrátené listy, ktoré jej posiela z väzenia. Akoby jej v nich ponúkal záhadné odkazy, ktoré môže pochopiť len ona. Ak by sa však ukázali ako reálne, mohli by ho udržať za mrežami.
Sarah sa napokon rozhodne vzoprieť svojmu strachu a čeliť aj nepochopiteľnej nevraživosti ďalších dvoch obetí. Na vlastnú päsť sa vydáva pátrať po minulosti. Ocitne sa vo svete plnom zvráteností, narazí na tajný spolok a záhadný výskum zaoberajúci sa mučením. Postupne odhaľuje záhadu, ktorá je oveľa desivejšia ako jej najhoršie predstavy.

***

O Zozname zákazov som pred tým vôbec nepočula a netušila som, čo je to za knihu. Sestra si ju požičala z knižnice a hneď ju aj začala čítať. Jej sa páčila veľmi a ja som už dlho nečítala žiadnu detektívku ani thriller, tak som sa rozhodla prečítať si ju aj ja.

Anotáciu som nečítala, a tak som nevedela, čo od knihy očakávať. Od prvej kapitoly ma však chytila. Príbeh sa začal uväznením hlavnej hrdinky a jej kamarátky. Strávili v pivnici pripútané k stene tri roky, kde ich držal šialený profesor a jednu po druhej ich mučil.

Kapitola za kapitolou sa striedali návraty do minulosti, spomienky z pivnice a prítomnosť, v ktorej sa hlavná hrdinka musí každý deň vyrovnávať so svojimi zážitkami a smrťou kamarátky, ktorá nekonečné väznenie v pivnici neprežila. Avšak Sarah sa musí vzchopiť, kontaktovať ďalšie dve ženy z pivnice a spoločnými silami chcú zabrániť prepusteniu muža, ktorý ich týral. Ale spolu prichádzajú na veci, o ktorých by radšej nevedeli...

Napriek ťažkej téme sa kniha čítala veľmi ľahko a rýchlo. Bola zrozumiteľne napísaná a nie príliš drastická, takže si myslím, že ju zvládnu aj slabšie povahy.  Čo však bola, tak určite bola desivá. Podobné príbehy mi najviac spôsobujú zimomriavky strachu, pretože sú to veci, ktoré sa môžu stať každému a ktoré sa aj dejú každý deň. Absolútne si neviem predstaviť, že by ma teraz niekto pripútal na reťaz a zavrel do pivnice na tri roky, s tým, že vonkajší svet vidím len vtedy, keď ma bude nejaký šialený profesor mučiť.

Čo ma zaujalo ešte pred čítaním, tak to bol názov - Zoznam zákazov. Čo to je, sa dozvedáme hneď na začiatku - je to zoznam vecí, ktoré si Sarah a jej kamarátka zakázali po smrti jej mamy. Boli to tie najopatrnejšie dievčatá, ktorých nakoniec zradilo najzákladnejšie pravidlo - NIKDY nenastupuj cudzím ľuďom do auta.

Po tejto knihe mám zasa trochu iný pohľad na zákazy mojej mamy. Nie sme síce v Amerike, ale aj u nás sa nájdu ľudia, ktorých náplňou práce je unášať dievčatá vo svojich "taxíkoch".