Vojvoda z Montgomery (Recenzia)

Vydavateľstvo: Grada/Metafora 2021
Séria: A League of Extraordinary Women
Diel: 1/4
Počet strán: 368
Žáner: historical, romance
Moje hodnotenie knihy: 5*/5*

Anglicko 1879. Svetoznáma univerzita v Oxforde otvára prvé kolégiá pre ženy a Annabelle Archerová sa chopí šance na lepší život. Štúdium si môže dovoliť len vďaka politickému štipendiu, no na revanš musí aktívne podporovať hnutie sufražetiek, ktoré chce presadiť volebné právo žien.

Jej úloha: nájsť vplyvného a bohatého muža, ktorý bude hájiť záujmy žien.

Jej cieľ: Sebastian Devereux, na prvý pohľad chladný a vypočítavý vojvoda z Montgomery, jeden z najmocnejších mužov v krajine, ktorý z poverenia kráľovnej riadi britskú politiku.

Jej výzva: nepoddať sa príťažlivosti, ktorú cíti k Sebastianovi i napriek tomu, že odmieta všetko, za čo ona bojuje.

Sebastian Devereux pochádza z jednej z najstarších rodín v britskej monarchii. Je si vedomý svojho poslania i záväzkov a hľadá ženu, ktorá by sa mu vyrovnala postavením aj šarmom. Keď si cestu do jeho domu, ba čo je horšie, i do jeho srdca, nájde neurodzená, no mimoriadne inteligentná, odvážna a krásna Annabelle, otrasie to základmi celého jeho života. Jeden škandál síce už prežil, ale ďalší by mohol znamenať jeho koniec. Nielenže by mu hrozil posmech, no prišiel by aj o politické postavenie a zničil by prastarú rodovú líniu. Bude ochotný riskovať svoje celoživotné úsilie pre obyčajnú vidiečanku? A dokáže nerovná láska Annabelle a Sebastiana prekonať takú veľkú prekážku, akou sú spoločenské rozdiely?

***

Na záver roka som si nemohla vybrať lepšiu knihu než Vojvodu z Montgomery. Knihu registrujem už od jej vydania v origináli a veľmi som sa na ňu tešila. Po dlhom čakaní som sa k nej konečne dostala a musím povedať, že sa jej čítanie určite vyplatilo.

Ide o nie až tak typickú historickú romancu, ktorej hlavné postavy sú Annabelle a Sebastian, dvaja absolútne odlišní ľudia. Annabelle má veľmi nízke postavenie, je dcérou kňaza a v domácnosti, v ktorej žije, zastáva v podstate miesto slúžky. Napriek nie príliš nádejným vyhliadkam túži po lepšom živote a najmä túži po vzdelaní. Veľké univerzity konečne začali poskytovať vzdelanie aj ženám a Annabelle si je istá, že to je miesto presne pre ňu. Nakoniec sa na univerzitu dostane pod podmkienkou, že sa pridá do spolku sufražetiek a bude sa aktívne angažovať v jeho aktivitách, aby si udržala štipendium. Sebastian je vojvoda, jeden z najmocnejších mužov v krajine a už len z jeho postavenia vyplýva, že je veľmi chladný, rezervovaný a neprístupný.

Obaja hrdinovia majú svoj plán - Annabelle potrebuje získať Sebastiana na svoju stranu boja za ženské práva. Konkrétne chce spolok dosiahnuť úpravu zákona o majetku vydatých žien (aby ženy neboli v podstate otrokyne, ktorých celé veno alebo majetok pripadne manželovi), a tým by dosiahli aj volebné právo, keďže voliť mohol ten, kto mal nejaký majetok. Na druhej strane chce Sebastian získať svoj stratený majetok späť do svojho vlastníctva. Kráľovná mu ho prisľúbi pod podmienkou, že vojvoda podporí konzervatívnu stranu v nadchádzajúcich voľbách a do vlády sa nedostanú žiadne nebezpečné myšlienky. Osud Annabelle a Sebastiana sa po náhodnom stretnutí na proteste sufražetiek začne prepletať a obaja si skôr či neskôr uvedomia, že ich ten druhý nesmierne priťahuje.

Dalo by sa povedať, že je to veľmi podobný príbeh ako Pýcha a predsudok, akurát s modernejším nádychom a otvorenejším feminizmom. Obaja majú zo začiatku voči sebe predsudky, napriek tomu si dajú šancu a rozhodnú sa ignorovať spoločenské a zároveň aj ich osobné rozdiely. Sebastian veľmi dôstojne zastupuje postavu Darcyho a Annabelle je rovnako sympatická postava ako Elizabeth.

V knihe sa striedajú pohľady, a tak máme možnosť sledovať príbeh z oboch strán, čo ja veľmi obľubujem. Pri tomto type rozprávania je však v niektorých prípadoch problém, že jedna z postáv je zvládnutá lepšie ako druhá (často sa to stáva v prípade, že autorka-žena dokáže priblížiť lepšie pohľad ženskej hrdinky a mužský pohľad je jej vzdialenejší), čo môže knihe v konečnom dôsledku uškodiť. V tomto prípade však môžem povedať, že ma oba pohľady bavili rovnako, v niektorých kapitolách sa mi Sebastianove kapitoly páčili dokonca viac.

Najväčším lákadlom knihy je boj sufražetiek za spravodlivosť a rovnoprávnosť a napriek tomu, že kniha je v prvom rade romantická a sústredí sa na vzťah ústrednej dvojice, ako pozadie príbehu to fungovalo skvelo. Evie Dunmore priniesla osvieženie do žánru historckých romancí a ja už sa neviem dočkať pokračovaní, ktoré sa budú sústrediť na Annabelline kamarátky a spolubojovníčky, s ktorými sme sa v tejto časti zoznámili.

Už sa mi dávno nestalo, že by som knihu prečítala na jedno otvorenie a že by som pri nej zostala do druhej ráno, pretože som ju musela jednoducho dočítať. Stálo to naozaj za to a rozhodne ju môžem vrelo odporúčať. Ak ste fanúšikom žánru, nemusíte sa báť, že by feministickejší nádych uškodil príbehu, práve naopak - pri čítaní sa aspoň nemusíte až tak rozčuľovať nad všeobecnou nespravodlivosťou. Knihe nemám čo vytknúť - výborná zápletka, sympatické postavy, skvelá romantika. Určite neváhajte nad jej prečítaním. Odo mňa si vyslúžila plný počet hviezdičiek a určite si jej čítanie rada zopakujem, napr. pred tým než sa pustím do ďalšej časti. :)