sobota 19. novembra 2022

Kuchárka z Castamaru: Clarino tajomstvo (Recenzia)

Autor:
Fernando J. Muñez
Originálny názov: La Cocinera de Castamar
Vydavateľstvo: Fortuna Libri 2022
Séria: Castamar
Diel: 1/?
Počet strán: 432
Žáner: historický román
Moje hodnotenie knihy: 3*/5*
Moje hodnotenie obálky: 4*/5*

Anotácia:

Španielsko v roku 1720. Clara Belmonteová, ktorá vyrastala vo vzdelanej rodine váženého lekára, sa obáva o svoju budúcnosť, pretože po náhlej otcovej smrti ostala bez prostriedkov a ochrany. Zároveň trpí vážnou chorobou: len čo opustí uzavreté miestnosti alebo vyjde na otvorené priestranstvo, prepadne ju záchvat paniky. Našťastie má mimoriadny dar – prekvapuje výnimočným kulinárskym talentom, varí s vášňou a dokáže vyčariť tie najlahodnejšie a najnápaditejšie jedlá.

Vďaka výborným odporúčaniam sa zamestná ako pomocná kuchárka v honosnom sídle vojvodu z Castamaru. Kulinárske špeciality vzbudia vojvodov záujem a novou kuchárkou je očarený. Prísne spoločenské pravidlá však nedovoľujú bližšie vzťahy medzi aristokraciou a služobníctvom. Vojvoda obdarúva Claru vzácnymi kuchárskymi knihami a necháva v nich odkazy. Clara mu na ne odpovedá originálnymi pochúťkami. Čoskoro sa však začnú šíriť klebety a Clara sa stáva tŕňom v oku dlhoročnej správkyne, ktorej sa nepáči, ako sa panstvo pod vplyvom novej kuchárky mení...

***

Kuchárku z Castamaru som najskôr zaregistrovala ako pripravovaný seriál, a keď som zistila, že príbeh pôvodne vyšiel ako kniha, vedela som, že si ho chcem určite prečítať. Aj podľa traileru, aj podľa obsahu to vyzeralo presne ako niečo, čo ma bude baviť. Po dočítaní som však trochu v rozpakoch, čo si o knihe vôbec myslím. 

Príbeh sa odohráva na začiatku 18. storočia v prostredí španielskej šľachty, konkrétne na panstve vojvodu z Castamaru. Diego po náhlej smrti svojej milovanej manželky rezignoval na svoje postavenie a povinnosti a so svojim žiaľom sa nevie vyrovnať. Pomôcť sa mu snaží jeho matka, ktorá by ho rada znovu oženila a jeho nevlastný brat, Gabriel, ktorý stojí vždy po jeho boku. Diego sa nakoniec nechá presvedčiť a organizuje na svojom sídle veľkolepý galavečer. Do týchto udalostí vstupuje Clara ako pomocnica do kuchyne, napriek tomu, že je veľmi vzdelaná a vychovaná. Vďaka svojmu kulinárskemu nadaniu sa z nej stane hlavná kuchárka a jej čaru podľahne aj samotný vojvoda. 

Napriek tomu, že kniha sa volá Clarino tajomstvo a celá séria Kuchárka z Castamaru, pripadalo mi, že Clara je úplne vedľajšia postava. V podstate iba hádam, že tým jej tajomstvom bol fakt, že trpí panickým strachom z otvorených priestorov - čo sa dozvieme ako v anotácii, tak aj v priebehu prvých dvoch strán knihy, pretože k inému tajomstvu sme sa nedostali. Dej sa skôr zameriaval na intrigy služobníctva a správkyne a hlavne na pomstu Diegovi, o ktorú sa snaží jeden zo šľachticov. 

Celkovo sa kniha nečítala zle. Určite by som ocenila zoznam postáv, pretože kniha je napísaná z viacerých pohľadov a značne by to uľahčilo orientáciu, ale inak sa príbeh čítal príjemne. Keď som sa do knihy ponorila, stránky naozaj ubiehali rýchlo. Problémom bolo skôr "prinútiť sa" knihu otvoriť. Autorov štýl mi asi úplne nesadol, jednotlivé opisy boli pomerne nudné a jeho rozprávanie ma nedokázalo strhnúť. 

Veľmi ma prekvapilo, že menšie zápletky, ktoré mohli byť zaujímavým dynamickým prvkom príbehu, sa vyriešili v podstate úplne jednoducho a rýchlo, bez akejkoľvek drámy a hlavná zápletka pomsty skončila, dá sa povedať, uprostred, pričom druhý diel zatiaľ neexistuje. Neviem síce, koľko kníh autor v sérii plánuje, ale ak to mala byť dilógia, kľudne sa mohol prvý diel zeditovať na polovicu a vmestiť spolu s uspokojivým koncom do jednej knihy. Každopádne, druhý diel si asi prečítam, aj keď ma autor zatiaľ úplne nepresvedčil. Príbeh sám o sebe mohol byť veľmi zaujímavý a zábavný, avšak spracovaním ma až tak veľmi nezaujal.

Napriek mojej miernej kritike má kniha naozaj výborné hodnotenia a Netflix podľa nej stihol natočiť 12-dielny seriál. Zatiaľ som stihla pozrieť len jeden diel (ktorý má ale 69 min!) a seriál ma pravdepodobne bude baviť o niečo viac ako kniha. Zaujímavé je, že do prvých 20 min seriálu sa zmestila cca polovica knihy, takže očakávam, že tvorcovia seriálu budú musieť v priebehu zvyšných dielov improvizovať a príbeh obohatiť o viacero zápletiek.

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu  Fortuna Libri

                                                              Knihu si môžete kúpiť tu 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára