Svetlo v úkryte (Recenzia)

Vydavateľstvo: Ikar 2022
Séria:  -
Počet strán: 424
Žáner:  vojnový román
Moje hodnotenie knihy: 2/5

Každé zaklopanie na dvere môže znamenať koniec

Píše sa rok 1943 a šestnásťročná Stefania pracuje v obchode u Diamantovcov v poľskom mestečku Przemyśl. Je zaľúbená do Izia, jedného zo synov. Mladý pár svoj vzťah tají, pretože ona je katolíčka a Diamantovci sú Židia, ale nevzdávajú sa nádeje, že raz im osud dožičí byť spolu. S vpádom nemeckej armády do krajiny sa všetko zmení. Rodinu vysťahujú do geta a Stefania ostáva sama v okupovanom meste, kde sa stará o šesťročnú sestru Helenu. A potom ktosi zaklope na dvere. Je to Max Diamant. Počas transportu do vyhladzovacieho tábora vyskočil z vlaku a žiada o pomoc. Stefania v tej chvíli urobí jedno z najzásadnejších rozhodnutí v živote a Maxa ukryje. Po ňom ešte ďalších dvanásť Židov. Každý deň pritom tŕpnu, či sa neozve búchanie na dvere, ktoré by znamenalo koniec pre všetkých.

Svetlo v úkryte je knižným spracovaním skutočného príbehu dvoch sestier, ktoré zachránili trinásť ľudských životov a riskovali pritom vlastnú smrť.

***

Koľko je na svete hrdinov, o ktorých sa nehovorí a vôbec o nich netušíme? Svetlo v úkryte je úžasne spracovaný príbeh dvoch hrdiniek, ktorým sa počas druhej svetovej vojny podarilo zachrániť 13 Židov. Tieto mladé hrdinské dievčatá boli sestry, žili v Polsku vedľa geta, okolo seba neustále sliediace oči a každé zaklopanie na dvere mohlo byť ich posledné.

Zrejme je veľmi ťažké povedať, ako by sme sa zachovali na mieste hlavnej hrdinky Stefanie, ale veľmi pochybujem, že by som v sebe našla čo len desatinu jej odvahy. Každý deň prekonávala svoje hranice a riskovala nielen svoj život, ale aj sestrin, aby zachránila niekoľko Židov. Niektorých ani nepoznala, ale pre ňu mal každý jeden význam. Aj keď musela neustále čeliť rôznym problémom, myslieť na všetky tie veci, ktoré by sa mohli pokaziť, vymýšľať stále nové nápady, ako prejsť Nemcom cez rozum, nikdy sa nevzdala. Žila s neustálym pocitom strachu a každý jeden deň bola na smrť vyčerpaná. Chodila pracovať na 12 hodín do továrne a potom zháňala potraviny a ostatné nevyhnutné veci pre 13 ukrývaných ľudí, ktorí sa neustále hádali a a nijako jej to neuľahčovali.

Od prvej stránky bol tento príbeh veľmi pútavo napísaný a vzhľadom na to, že sa venoval naozaj vážnej téme, bol písaný na základe skutočných udalostí a častokrát sa nečítal najľahšie, zhltla som ho naozaj veľmi rýchlo. Bola som zvedavá, ako si Stefania poradí so všetkými problémami a hlavne, čo na ňu ešte čaká na ďalších stránkach. Aj keď viem, že to bola hrozná doba a je mi zle už len z predstavy, že by som bola na jej mieste, musela som sa miestami aj usmievať nad jej vynachádzavosťou a nezhodami medzi "jej" Židmi.

Väčšina vojnových príbehov z Poľska, ktoré som čítala, sa vždy odohrávali priamo v koncentračných táboroch. Tento je iný, lebo sa venuje ukrývaniu Židov, aby sa do tábora nikdy ani len nedostali. Pretože tí, ktorí tam raz prišli, sa odtiaľ už väčšinou nikdy nevrátili. Svetlo v úkryte je príbeh o odvahe a aj keď nie vždy išlo všetko podľa plánu a hlavní hrdinovia stratili mnoho blízkych osôb, dosiahli nakoniec svoje malé víťazstvo.