Straky (Recenzia)

Diel: 1/2
Počet strán: 288
Žáner: YA, mystery

Mrtvá studentka na pláži.
Série otázek bez odpovědí.
Tajemné stračí tetování.

Audrey přijíždí z Ameriky na prestižní anglickou internátní školu, aby utekla své minulosti. Nic se ale neděje podle očekávání – spolubydlící Ivy ji ignoruje a nad celou školou se vznáší mrak v podobě nejasné smrti sedmnáctileté spolužačky na konci předešlého školního roku. Když začne kdosi vysílat anonymní podcast s názvem „Kdo zabil Lolu?“, celá škola už nemluví o ničem jiném.

Co znamenal obrázek straky vytetovaný na jejím těle? Existuje snad stále tajné Stračí společenství a má něco společného se smrtí studentky? Nebo to byla opravdu jen nešťastná nehoda?

Děsivý a napínavý příběh z místa, nad nímž se vznáší hejna zlověstných strak, vám nedá spát.

***

Niekedy je strašne fajn vrátiť sa k žánru YA, aj keď už nie ste pár rokov cieľovkou. Ak vystihnete správny okamih a vyberiete si správny titul, môžete si pri ňom príjemne oddýchnuť a zrelaxovať. A Straky ku mne prišli presne v tú správnu chvíľu, a asi aj preto som ich dokázala oceniť a užiť si ich.

Na tejto knihe je strašne fajn najmä atmosféra miesta. Súkromná prestížna anglická škola na rozľahlom starom panstve a záhadné úmrtie významnej a obľúbenej študentky je naozaj veľmi vydarený námet na príbeh. Akoby ste čítali nemagického Harryho Pottera so súčasnými modernými komunikačnými prostredkami - sms, chaty, youtube, podcasty...

Škola má veľmi veľa pravidiel, častokrát dosť obmedzujúcich, študenti ju ale napriek tomu milujú. Vedia, ako zákazy obchádzať a navzájom medzi sebou súperia o posty prefektov. Tí sú totiž najvplyvnejšie osobnosti na škole a ostatným idú príkladom. Ivy je veľmi ambiciózna a vo všetkom, čo robí chce byť najlepšia. Zaručuje jej to štipendium, vďaka ktorému tu môže byť. Je z veľmi chudobných pomerov, takže je dôležité, aby v učení stále vynikala. Audrey sa prisťahovala z USA a len ťažko si zvyká na prísne pravidlá školy. Okrem toho nevychádza ani s svojou spolubývajúcou Ivy, ktorá ju od začiatku neznáša. Nakoniec ich spojí spoločné pátranie po záhade nešťastného úmrtia a objavia stopy k dávnemu Stračiemu spoločenstvu, ktoré vraj malo ochraňovať reputáciu školy.

Obe hlavné hrdinky mi boli veľmi sympatické. Pochádzali z odlišných pomerov, napriek tomu si nakoniec navzájom porozumeli a spriatelili sa. Neboli dokonalé, každá mala svoje problémy a starosti a aj vďaka tomu mi pridali reálne. Tak ako aj celá škola. Je vidieť, že knihu napísali mladé autorky. Vystihli dnešné správanie mladých, to aké problémy riešia, aj ako ich riešia. Štýl aj dej bol vzhľadom na žáner jednoduchý, ale to príbehu neubralo na atraktivite.

Príbehom sa neustále tiahne tajomnosť a aj keď bol častokrát predvídateľný, niektoré odhalenia stále dokázali prekvapiť. Najmä pátranie po Stračom spoločenstve ma bavilo, aj keď v závere išlo do úzadia, verím, že sa autorky k nemu v ďalšom dieli opäť vrátia. Koniec je veľmi otvorený, v podstate sa veľa navyriešilo, akurát pribudli nové otázky, takže na druhý diel sa teším a rozhodne si ho nenechám ujsť.