Tři životy (Recenzia)

Autor: Natasha Lester

Originálny názov: The Three Lives of Alix St Pierre
Vydavateľstvo: Grada/Metafora 2023
Počet strán: 440
Moje hodnotenie knihy: 4,5*/5*

Alix St. Pierreová vyrostla obklopena leskem Hollywoodu. Jakožto sirotek ho však pozorovala jen zpovzdálí. Zatímco v roce 1943 zuří světová válka a muži odplouvají do zámoří, Alix se podaří získat práci v marketingu. Díky jejímu charismatu a rychlému uvažování ale brzy zaujme pozornost americké vlády, která ji postaví před ještě větší výzvu – odjet do Švýcarska coby špionka. Alix neodmítne a záhy přichází na stopu něčeho velkého. Opravdu velkého. Může ale doopravdy věřit svému informátorovi?

Po konci příliš dlouho trvající války se Alix stěhuje do Paříže, připravena nastoupit na novou pozici v tiskovém oddělení v právě se rozjíždějícím módním domě Christiana Diora. V opulentních prostorech nové luxusní značky dokáže téměř zapomenout na všechno, co ztratila, i na nebezpečná tajemství, jež zná pouze ona. Když se ale na scéně objeví člověk z její minulosti a hrozí, že zničí její budoucnost, uvědomuje si, že dávné křivdy může napravit jen ona sama.

***

Zaujímavý stret dvoch dejových a časových línií. Na jednej strane odľahčená téma rozvíjajúceho sa módneho priemyslu v povojnových rokoch v Paríži a na druhej strane doznievajúca trauma z obdobia 2. svetovej vojny.

27 ročná Alix prichádza do Paríža a začína pracovať u vtedy ešte neznámeho módneho návrhára Diora, kde má na starosti styk s verejnosťou. Zo začiatku ma prekvapilo jej správanie. Vzhľadom na jej vek a pre ňu nové pracovné prostredie bola jej komunikácia s kolegami, novinármi i samotným šéfom Diorom nebojácna a odvážna. Autorka vykreslila Alix ako veľmi inteligentnú mladú ženu, ktorá sa spolieha hlavne sama na seba a svoj úsudok. Nebola typ ženy, ktorá by robila to, čo jej niekto prikáže. Premysleným, nevtieravým a nenápadným, nie však podlým spôsobom, sa snažila zviditeľniť novú módnu značku v Paríži a vo svete. Nepriamo vplývala na novinárov tak, aby upriamila ich pozornosť na nový módny trend a na modely od Diora. Dior, ako módny tvorca, sa nepozeral na svoje oblečenie len ako na kus odevu, pozeral sa komplexne a hlavný dôraz kládol na to, aby vynikla osobnosť každého, kto jeho model nosí.

Práci u Diora bola Alix oddaná a venovala jej maximum úsilia a času. Aj keď sa vojna už skončila, pre Alix, ktorá počas nej prešla špeciálnym výcvikom a pracovala v tajných službách ako špiónka, zostalo niečo, ešte z obdobia vojny, čo rušilo jej vnútornú pohodu a to potrebovala vyriešiť. Zisťovaniu a hľadaniu informácií sa venovala v čase, ktorý jej zostal po pracovnej šichte aj na úkor oddychu a spánku. Postupne, ako som sa zoznamovala s Alixinou minulosťou, ktorú by jej nikto nezávidel, som pochopila, z čoho pramení jej rozhodnosť, priamosť, presvedčivosť, prejav bez príkras a zbytočných "omáčok".

Celkovo je v knihe predstavených pomerne dosť postáv. Novinárov, špiónov a informátorov, nacistov, postáv z modelingu, od herectva aj rodinných členov. Pri čítaní som sa niekedy na malú chvíľu potrebovala zamyslieť, na koho strane spomínané osoby sú a aké plány a proti komu vedú. Kniha sa napriek tomu číta veľmi dobre, dej má spád, nezaznamenala som rozťahané a nudné pasáže. Skôr som mala problém knihu na chvíľu odložiť. Pre ústredné postavy tejto knihy bolo určite ťažké dôverovať iným ľuďom, no aj napriek tomu vznikali priateľstvá a vzťahy. Okrem iného bola pre mňa kniha poučná v oblasti pôsobenia partizánov v Taliansku a ich aktivitách a, samozrejme, na atraktívnosti nič nestrácal ani zrod značky Dior.

Natasha Leste opäť nesklamala a priniesla veľmi dobre spracovaný román s množstvom nezabudnuteľných postáv a zaujímavých informácií.