Pobozkali sme Sharu Wheelerovú (Recenzia)

Autor: Casey McQuiston

Originálny názov: I Kissed Shara Wheeler
Vydavateľstvo: Yoli 2023
Počet strán: 376
Žáner: YA, contemporary

Ak ju chce, musí ju najskôr nájsť

Chloe Greenová sa posledné štyri roky vyhýbala klebetným spolužiakom a puritánskemu vedeniu na Kresťanskej akadémii Willowgrove. Má len jediný cieľ – zvíťaziť v zápase o titul premiantky. Nebude to mať jednoduché, pretože jej rivalkou je dokonalá Shara Wheelerová, kráľovná plesu a zároveň riaditeľova dcéra. Mesiac pred maturitou však Shara pobozká Chloe a zmizne.

Pri pátraní po odpovediach Chloe zistí, že nie je jediná, koho Shara pobozkala. Je tu aj Smith, futbalový rozohrávač a Sharin miláčik, a tiež Rory, „bad guy“ od susedov, ktorý je do Shary tajne zamilovaný. Trojica nemá nič spoločné až na bozk od nezvestného dievčaťa a záhadných lístočkov, ktoré po sebe zanechalo. Aby ju našli, musia spoločne rozpliesť všetky stopy. Ak sa Chloe podarí dotiahnuť Sharu späť pred maturitou a poraziť ju vo férovom súboji, bude to stáť za to.

***

Pobozkali sme Sharu Wheelerovú je prvá kniha od Casey McQuiston, ktorá u nás vyšla. Na rozdiel od predchádzajúcich dvoch kníh, ktoré boli skôr pre starších čitateľov, ide o YA. Prvotina Red, White and Royal Blue ma nadchla a okamžite sa zaradila k mojím obľúbeným knihám. Jej ďalšia kniha (One Last Stop) bola fajn, ale motív zaseknutia v čase mi úplne nesadol a patrila skôr k priemeru, a tak som bola zvedavá, čo poviem na túto novinku.

Shara Wheeler je typická stredoškolská princezná, všetkými milovaná, s dokonalým životom a správaním, ktorá je predurčená stať sa premiantkou školy. Hlavným cieľom Chloe Green, našej hlavnej hrdinky, je tomu zabrániť, konečne Sharu poraziť a získať právo predniesť prejav na ukončenie ich štúdia. Na jej prekvapenie ju Shara v deň maturitného plesu pobozká a vzápäti zmizne. Chloe sa nechce zmieriť s ľahkým víťazstvom, a tak sa rozhodne po Share pátrať. Popritom zistí, že Shara pobozkala ešte ďalších dvoch ľudí a zanechala množstvo stôp, ktoré si dokážu pospájať, len ak budú spolupracovať.

Hneď od začiatku knihy som mala pocit, že čítam knihu od Johna Greena. Príbeh veľmi pripomínal Papierové mestá, s tým rozdielom, že postavy a celkovo zápletka mi prišli viac prepracované. Casey už tradične významne pracuje s LGBTQ témami a problémami a určite treba zdôrazniť, že reprezentácia vo všetkých troch knihách je veľmi citlivo napísaná, myslím si, že najmä vďaka tomu, že Casey sa k tejto komunite sama hlási.

Kniha je veľmi čitateľná, ani neviete ako a budete na konci. Sharino tajomstvo - prečo zmizla a prečo spojila troch cudzích, náhodných ľudí, aby po nej pátrali, vás núti pretáčať strany jednu za druhou. Musím však priznať, že už som trochu mimo vekovú kategóriu, pre ktorú je kniha primárne určená a určite by som si ju užila viac, keby som o niečo mladšia.

Celkovo hodnotím knihu príjemne, trošku ma ku koncu zamrzelo, že sa z toho stala klasická romantika. Radšej by som bola, keby to bolo skôr o hľadaní samých seba, o vyrastaní queer komunity v mimoriadne konzervatívnom prostredí Alabamy a kresťanskej strednej školy, o priateľstvách. O tom to síce bolo, ale za mňa to nemuselo skončiť tak idylicky/romanticky.

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu  Ikar/Yoli.