piatok 24. novembra 2023

Ťaživé ticho (Recenzia)

Autor: Robert Bryndza

Originálny názov: Fear The Silence
Vydavateľstvo: Grada/Cosmopolis 2023
Žáner:  psycho thriller

Maggie je úspešnou lekárkou a s manželom Willom žije presne taký život, o akom vždy snívali. Jedného dňa však do nemocnice privezú postreleného muža v povedomom oblečení. Maggin život sa najprv zastaví a potom otočí hore nohami. Napriek všetkej snahe sa Willa nepodarí zachrániť a Maggie je presvedčená, že sa stal obeťou vlámania. Policajná správa však znie jasne: spúšť potiahol Will sám.

Maggie je zdrvená od žiaľu a zožierajú ju nezodpovedané otázky. Jej manžel nebol samovrah. Mal toľko dôvodov žiť. Po pohrebe odchádza Maggie do ich prázdninového domu na malom chorvátskom ostrove, aby unikla realite. Lenže všetko ju to dostihne aj na opustenom mieste a pravda je oveľa temnejšia, než čakala.

Všetko odštartuje list, ktorý jej Will napísal pre prípad svojej smrti a ktorý obsahuje indície odhaľujúce strašidelné tajomstvo. Postupne, ako si Maggie skladá čriepky dokopy, zisťuje, že Willova smrť je spojená s niekým z jeho minulosti... S niekým, kto urobí všetko pre to, aby ju umlčal.

***

Už som určite niekoľkokrát písala, že Robert Bryndza mi je neskutočne sympatický nielen ako autor, ale aj ako človek. Mám rozčítanú jeho krimi sériu s Kate Marshall, ktorú som si obľúbila a teraz som bola zvedavá aj na jeho thrillerovú stand-alone novinku Ťaživé ticho. Musím povedať, že svoj typický štýl, ktorý čitateľa okamžite vtiahne a celá kniha sa číta mimoriadne dobre a rýchlo, si ponechal, avšak samotné dejové zápletky a situácie neboli z môjho pohľadu poňaté najšťastnejšie.

Za mňa má kniha celú dobu dobré tempo. Najmä zvedavosť na rozuzlenie a množstvo dialógov ma stále poháňali v čítaní vpred. Nie je problém prečítať autorove knihy pokojne aj na jedno otvorenie. Ale bohužiaľ, niekedy nestačí skvelý autorov štýl, keď obsahovo kniha zaostáva. A to ani nie samotnou zápletkou, kde manželka pátrala po minulosti svojho mŕtveho manžela, ako skôr tým samotným prevedením, zasadením do prostredia, postavami....

Príbeh má temnú atmosféru, hlavná hrdinka, lekárka Maggie, príde o manžela a, samozrejme, smúti. Isté stopy ju dovedú k presvedčeniu, že bol zavraždený a rozbieha pátranie na vlastnú päsť. Má neustále pocit, že ju niekto sleduje, snaží sa jej ublížiť a keď sa ocitá sama na opustenom ostrove už vie, že jej ide naozaj o život. A to teda nielen jej, ale všetkým, ktorí sa do jej pátrania nejakým spôsobom zapoja.

Prvé, s čím som mala najväčší problém, bolo situovanie Maggienho dovolenkového domu. Vzhľadom na situácie, ktorým Maggie musela čeliť, atmosféru miesta a prírodné nástrahy, ktoré na ňu číhali, som sa nevedela zžiť s chorvátskym ostrovom. Skôr by som si ju vedela predstaviť na nejakom odľahlom škandinávskom súkromnom ostrovčeku, kde môže byť v zime naozaj ponuro, izolovane a nebezpečne.

Druhá a dosť zásadná vec, ktorú som nie celkom pochopila je, prečo sa Maggien manžel zachoval tak, ako sa zachoval a nechal jej také neurčité stopy, pritom musel vedieť, že kým ich odhalí, pôjde jej určite o život a bude vo veľkom nebezpečenstve. Za tie roky, kedy všetko tajil, to mohol vymyslieť aj lepšie... Maggie mi tiež ako postava veľmi neprirástla k srdcu a v situáciách ako vystrihnutých z bondovky som si ju vzhľadom na jej opis vôbec nevedela predstaviť.

Tých nepravdepodobných a nereálnych život ohrozujúcich situácií tam bolo príliš a aj samotný záver a celkové rozuzlenie bolo trochu zjednodušené a zidealizované. Ak sa nad tým ale čitateľ nebude zamýšľať a nechá sa len unášať autorovým tempom, môže to byť pre neho super napínavá jazda, ktorú si určite užije. Tí, ktorí majú daný žáner načítaný a majú už vyššie nároky na logiku a reálnosť, môžu mať nejaké výhrady.