Spoza čarovného prútika (Recenzia)

Tom Felton
Originálny názov: Beyond the Wand: The Magic and Mayhem of Growing Up a Wizard
Vydavateľstvo: Ikar 2023
Počet strán: 336
Žáner: autobiografia

Moje hodnotenie knihy: 5*/5*

Ohlásili prestávku a Gambon vyčaroval zo svojej brady cigaretu. Nás dvoch bolo často vídať pred skladom, v ktorom stála Astronomická veža, ako si užívame „závan čerstvého vzduchu“, ako sme tomu hovorili. Okolo nás pobehovali maliari, štukatéri, tesári a elektrikári a medzi nimi sme ja a Dumbledore poťahovali z cigariet.

Dospievanie Toma Feltona od nakrúcania filmu Piadimužíci po úlohu čarodejníka rozhodne nemožno označiť za obyčajné. Vo svetle reflektorov sa ocitol už ako dvanásťročný, keď získal kultovú rolu Draca Malfoya vo filmoch o Harrym Potterovi.
Tom prvý raz úprimne a s humorom jemu vlastným opisuje, aké to bolo vyrastať na plátne a byť súčasťou čarodejníckeho sveta. Hovorí o zlomovom bode vo svojom živote, o filmovom zákulisí a priateľoch, ktorých počas desiatich rokov získal, ako aj o kladoch a záporoch slávy a života po skončení nakrúcania potteroviek.

Pripravte sa na stretnutie so skutočným čarodejníkom.

***

Napriek tomu, že Tom má len 36 rokov, rozhodol sa svoj život fanúšikom priblížiť v autobiografii. Samozrejme, v tomto prípade to je pochopiteľné - Harry Potter, vďaka ktorému sa preslávil, je taký pojem a tvoril takú časť jeho života, že už len samotné zážitky z natáčania by vystačili na niekoľko kníh. Tom nám však vo svojej spovedi približuje svoj život nielen počas natáčania filmov, ktoré v podstate definovali jednu celú generáciu, nielen jeho samotného, ale aj život pred a po nich.

Aj keď, že životopisy až tak často nečítam, pokiaľ sa týkajú osobnosti alebo témy, ktorá ma zaujíma, rada po nich siahnem. V tomto prípade tomu nemohlo byť inak. Tom mi na základe jeho naozaj úprimnej spovede príde ako veľmi príjemný, rozhľadený človek, s ktorým síce sláva trochu zamávala, ale vďaka pomoci a pokore to ustál a mohol nám otvorene priblížiť svoj život. Tom nás prevedie svojím detstvom, najväčšiu časť prirodzene venuje životu počas natáčania Harryho a v posledných kapitolách sa zameriava na svoj život po natáčaní, presťahovanie do LA, na svoje psychické zdravie a knihu uzavrie cenným, pozitívnejším odkazom.

Jeho prirodzený, nenútený štýl písania mi pripadal veľmi autentický (čo pri autobiografiách veľmi oceňujem) a knihu som prečítala raz-dva. Text dopĺňa aj zopár fotiek, vždy sú to zachytené momenty, ku ktorým sa dozvieme aj nejaký príbeh. Napriek tomu, že občas preskočí v čase, v tomto prípade mi prišlo usporiadanie logické a neprekážalo mi - napr. v životopise Matthewa Perryho (RIP 😢) mi jeho skákanie v čase prišlo chaotické a jeho kniha sa mi čítala oveľa ťažšie (samozrejme, je to spôsobené aj tým čo v nej Matthew opisoval).

Mnohé veci ma prekvapili, napr. že Tom bol od detstva vášnivý rybár, ako prebiehal jeho casting na Harryho, vďaka čomu ho na rolu Draca obsadili alebo že za učiteľským stolom v Hlavnej sieni sa ocitol aj jeho vlastný starý otec. Každému z dôležitých postáv venuje vo svojej knihe kapitolu a takisto venuje spomienku aj zosnulým hercom a herečkám.

Pre fanúšikov Harryho je toto určite povinná jazda. Neviem, ako by si užili čítanie ľudia, ktorý tento príbeh nepoznajú, aj keď takých je pravdepodobne minimum, keďže naozaj veľkú časť tvoria spomienky na ľudí a zážitky počas rokov strávených v Rokforte. Som rada, že som Toma mohla spoznať na základe jeho rozprávania a bola by som veľmi rada, keby svoje knihy vydá kľudne aj každá z postáv a predstaví nám náš milovaný čarodejnícky svet zase zo svojho pohľadu.

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu  Ikar.