Hrobár a dievčina (Recenzia)

Diel: 2/2
Počet strán: 440
Žáner:  historická detektívka
Moje hodnotenie knihy: 3,5/5

Postihla Viedeň smrteľná kliatba?

Viedeň 1894:
Hrobára Augustina Rothmayera požiada inšpektor Leopold von Herzfeldt o nezvyčajnú láskavosť. Čudák z hlavného viedenského cintorína, ktorý sa vyzná vo všetkých podobách smrti, mu má porozprávať o konzervovaní zosnulých. Leopold totiž dostal nový prípad. Vo Viedenskom umeleckohistorickom múzeu sa našiel sarkofág s mŕtvolou, no nejde o múmiu starú tisíce rokov. Mŕtvym je známy profesor egyptológie, ktorého telo niekto zabalzamoval podľa starovekého rituálu len nedávno. Okamžite sa objavia špekulácie, že sa stal obeťou starobylej kliatby. Rothmayer ani von Herzfeldt však neveria v nijaké nadprirodzené vysvetlenie. Sú presvedčení, že šlo o vraždu.

Hrobár a dievčina je ďalší napínavý príbeh s inšpektorom Leopoldom von Herzfeldtom z čias, keď sa rodila moderná kriminalistika.

***

Máme tu druhý diel historickej detektívnej série z Viedne, ktorej prvý diel som prečítala takpovediac na posedenie a autor ma presvedčil, že jeho rozprávačský talent rozhodne stojí za pozornosť. Oliver Pötzsch dokáže vymýšľať skvelé postavy a zaujímavé zápletky, takže, ak ste milovníkom žánru, rozhodne mu dajte šancu. Ja musím priznať, že síce sa mi prvý diel páčil oveľa viac, nakoniec som aj tomuto druhému prišla na chuť, akurát to trvalo trochu dlhšie. Najskôr som sa musela prehrýzť trochu chaotickou a zdĺhavou prvou polovicou knihy, ale potom to už bolo 100 %-né :D

Úvod je dlhší, ale aspoň si máme možnosť pripomenúť postavy. Rozbiehajú sa tu dve linky rôznych vyšetrovaní. Úmrtia mladých prostitútov v zašitých špinavých viedenských uliciach a záhada mumifikovaného uznávaného rakúskeho egyptológa. Najskôr viac priestoru dostáva práve prípad múmie, ktorý predstavuje veľmi originálnu zápletku. Tá sa však pomerne rýchlo vyrieši, ale nielen hlavnému vyšetrovateľovi Leovi, ale aj pozornému čitateľovi neunikne, že ešte niečo tu nesedí.

Neskôr sa vyšetrovanie viac sústreďuje na pátranie po sériovom vrahovi, ktorí svoje obete porcuje, častí tiel sa zbavuje v kanáloch a ako suvenír si od každej odreže ich penis. No, zvláštna záľuba. Vyšetrovanie vedie inšpektor Leo von Herzfeldt a asistuje mu šarmantná policajná fotografka Julia. Už z prvého dielu vieme, že títo dvaja tvoria pár, aj keď s určitými výhradami a spoločenskými rozdielmi.

Čo ma veľmi mrzí je, že z príbehu sa akosi vytratil hrobár, ktorý mal byť podľa môjho názoru nosnou postavou celej série. V tomto dieli len kde-tu pomáha pri vyšetrovaní a v celom príbehu sa naozaj len mihne. Nieže by mi Leo s Juliou a ostatnými členmi policajného zboru neboli dosť sympatickí, ale hrobár svojou inakosťou jednoducho vyčnieval a priala som si ho mať v príbehu viac.

Zápletky sa zaujímavo prelínali a striedali. Druhá polovica knihy už bola vážne veľmi dobrá, dej mal spád a vyšetrovanie viedlo od jednej stopy k ďalšej. Jedného vraha som síce tipla správne pomerne skoro, ale ten druhý ma prekvapil a celé vyriešenie záhady bolo výborne vymyslené. Škoda tej prvej polovice knihy. Príbeh má síce celú dobu dobrú autentickú atmosféru starej Viedne, ale miestami sme sa zbytočne zdržiavali nepodstatnými opismi a tá skutočná policajná práca začala dosť neskoro. Napriek tomu som si čítanie užila a teším sa na ďalší prípad, v ktorom dúfam, že bude opäť viac hrobára! :)

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu  Ikar.