Nezlomné (Recenzia)

Originálny názov: Weyward
Vydavateľstvo: Ikar 2024
Počet strán: 376
Žáner: historická fikcia

Moje hodnotenie knihy: 4*/5*

Strhujúci príbeh troch silných žien

2019: Pod pláštikom tmy ujde Kate pred násilníckym partnerom do spustnutého domčeka Weyward Cottage, ktorý zdedila po pratete. Na tú sa takmer vôbec nepamätá. V Kate postupne rastie podozrenie, že jej prateta čosi tajila. To tajomstvo striehne v dome už od sedemnásteho storočia, keď prebiehali neslávne známe honby na čarodejnice.

1619: Altha čaká na súdny proces pre vraždu miestneho farmára, ktorého na smrť ušliapalo stádo kráv. Matka ju v detstve naučila kúzla, tie však nespočívajú v čarovaní, ale v hlbokom poznaní prírody. Odlišné ženy sa však vždy považovali za nebezpečné, a keď proti nej predložia dôkazy o čarodejníctve, Altha si uvedomí, že bude potrebovať všetku svoju silu, aby sa udržala na slobode.

1942: Vo svete zúri druhá svetová vojna a Violet je uväznená v pôsobivom, ale rozpadajúcom sa rodinnom sídle. Zviazaná spoločenskými konvenciami túži po poriadnom vzdelaní, aké sa dostáva jej bratovi, ale aj po dávno zosnulej matke, ktorá sa pred smrťou údajne zbláznila. Violet po nej našla iba dve stopy – medailón s iniciálou W a slovo „Weyward“ vyškriabané do obkladu v spálni.

Román Nezlomné, v ktorom Emilia Hart prepletá príbehy troch výnimočných žien naprieč piatimi storočiami, ponúka strhujúci príbeh, svedčiaci o odolnosti žien a o schopnosti prírodného sveta meniť život ľudí.

***

Nezlomné sú jednou z lákavých minuloročných noviniek a som veľmi milo prekvapená, ako rýchlo prišlo  vydavateľstvo Ikar so slovenským prekladom. Podľa nádhernej obálky a zbežne prebehnutej anotácie som očakávala príbeh o modernom "čarodejníctve", kde si ženy posúvajú vedomosti a skúsenosti z dcéry na dcéru, aby boli schopné pomáhať iným po celé stáročia. Bola som dosť prekvapená, keď som dostala viacgeneračnú rodinnú drámu - nie v zlom prekvapená, len ma zaskočilo, do akého množstva náročných tém sa autorka pustila.

Príbeh sa odohráva v troch časových rovinách, pričom v každej sa zameriavame na jednu ženu z rodu Weywardových. V 17. storočí je hlavnou hrdinkou Altha, ktorej príbeh sa začína v temnici, kde čaká na súd a pravdepodobné odsúdenie na smrť za čarodejníctvo. V období druhej svetovej vojny sa sústredíme na mladučkú Violet, ktorá vyrastá v konvenciami zošnurovanom sídle svojho otca a postupne odhaľuje pravdu o údajnom šialenstve a smrti jej matky. V súčasnosti zasa sledujeme Kate, ktorá utiekla pred násilníckym partnerom a útočisko našla v dome Weyward Cottage, ktorý patril jej zosnulej pratete.

Kniha bola výborná. Tri dejové linky boli dobre prepletené a koniec s troškou mágie bol mimoriadne uspokojivý. Myslím, že ocenenia a výborné recenzie si kniha naozaj zaslúži a ak viete, čo máte od knihy čakať, sklamaní určite nebudete. Autorkin štýl je výborný, dokáže vo vás vzbudiť množstvo emócií, v prvom rade hnev a zúrivosť pre všetky nespravodlivosti, ktoré sa počas storočí dejú ženám.

Čo však musím zdôrazniť je absencia upozornenia, že kniha obsahuje viacero citlivých tém, ktoré môžu byť pre čitateľov naozaj veľmi ťažké na čítanie. Nie som síce veľkým fanúšikom prehnane podrobných trigger warnings, kedy často prezradia kompletne celú zápletku knihy, ale v tomto prípade by som privítala upozornenie na to, že kniha obsahuje pomerne dosť veľa domáceho násilia na ženách, znásilnení, nechcených tehotenstiev a potratov. Tým, že som si pred prečítaním knihy nečítala recenzie, som množstvo týchto naozaj ťažkých tém nečakala a konkrétne v tomto prípade by sa autorkino upozornenie v knihe naozaj hodilo.

Napriek tomu sa mi kniha páčila veľmi, možno by som privítala viac "kúzlenia a mágie", ale chápem, že by sa tým autorka dostala do trochu iného žánru (pravdepodobne do toho rozprávkového magického realizmu, ktorý som čakala ja), než mala v pláne. Aj keď som zrovna nemala náladu na takúto emočne náročnejšiu knihu, autorka ma presvedčila a knihu som zhltla na jedno posedenie. Ak vám nevadia vyššie spomínané ťažké témy, rozhodne odporúčam!

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Ikar.