More pokoja (Recenzia)

Autor: Emily St. John Mandel

Originálny názov: Sea of Tranquility
Vydavateľstvo: Lindeni 2024
Počet strán: 248
Žáner: sci-fi

Román o umení, cestovaní v čase, láske a pandémii, ktorý čitateľa zavedie z ostrova Vancouver v roku 1912 do temnej kolónie na Mesiaci o päťsto rokov neskôr a rozohrá príbeh ľudstva naprieč storočiami a vesmírom.

Osemnásťročný Edwin St. Andrew musí po ostrom výstupe na rodinnej večeri opustiť rodnú krajinu a začať nový život v Kanade. Očarený krásou kanadskej divočiny vstúpi do lesa, kde znenazdajky začuje tóny huslí, ktoré sa ozývajú v termináli vzducholodí, a tento zážitok ním hlboko otrasie.

O dve storočia neskôr cestuje slávna spisovateľka Olive Llewellynová po Zemi na knižnom turné. Jej domovom je však druhá mesačná kolónia, mesto bieleho kameňa, špicatých veží a umelej krásy. V texte Olivinho bestselleru o pandémii sa skrýva zvláštna pasáž: muž hrá na husliach za drobné v ozývajúcej sa chodbe terminálu vzducholodí a okolo neho sa týčia stromy v lese.

Keď sa Gaspery-Jacques Roberts, detektív z druhej mesačnej kolónie, známej ako Nočné mesto, nechá najať na vyšetrovanie anomálie v severoamerickej divočine, odhalí viacero poznačených životov: stretne sa so synom grófa v exile, ktorý sa zbláznil, so spisovateľkou, ktorá je uväznená ďaleko od domova, pretože Zem sužuje pandémia, a s priateľkou z detstva z Nočného mesta, ktorá rovnako ako Gaspery zahliadne šancu urobiť niečo výnimočné, čo naruší časovú os vesmíru.

***

More pokoja je novodobé sci-fi, ktoré v konečnom dôsledku ako sci-fi ani veľmi nepôsobí. Preto tí, ktorí tento žáner nemusíte, nenechajte sa odradiť! Pretože pod obalom sa skrýva naozaj dobrý príbeh. Ak ste si ešte nečítali anotáciu, ani tak nerobte! Je naozaj zbytočne obšírna a podrobná. Nechajte sa radšej príbehom prekvapiť tak, ako ja :)

Pre mňa je cestovanie v čase alebo paralelné svety vždy veľmi náročná téma, ktorú len ťažko dokážem pochopiť. V tomto prípade síce v čase cestujeme a pohybujeme sa medzi vesmírnymi kolóniami, ale toto všetko je tu jednoducho spomenuté v krátkosti ako fakt a nezaoberáme sa tým, ako je to možné a ako to funguje. Musím povedať, že autorka zvolila vzhľadom na tému naozaj skvelý štýl. Jednoduchý, ale to dôležité, tu naozaj dobre premyslela.

Veľkým plusom tohto románu je to, že je pomerne krátky, stručný a autorke sa zrejme aj vďaka tomu podarilo do témy cestovania v čase zbytočne sa nezamotať.  Páčilo sa mi prepojenie štyroch príbehov, ktoré spájala jedna hlavná postava a jedna časová anomália. Jednotlivé príbehy boli ako také krátke poviedky, ktoré boli najskôr sčasti rozpovedané a na konci dokončené a poprepájané. Aj samotný záver, na ktorý som bola celý čas naozaj veľmi zvedavá, bol skvelý. Opäť jednoduchý, ale musím povedať, že obzvlášť uspokojivý.

Veľmi zaujímavé dielo. Nevšedné a originálne. Štýlom mi mimoriadne sadlo a páčili sa mi aj postavy a ich jednotlivé príbehy. Určite sa k nemu ešte niekedy vrátim a keďže už viem, o čo tam ide, budem sa sústrediť na tie detaily, ktoré vám celé do seba zapadnú až po dočítaní.