Citadela (Recenzia)

Originálny názov: Citadel
Vydavateľstvo: Ikar 2013
Séria: Languedoc
Diel: 3/3
Počet strán: 664
Žáner: historical - fiction

Tretí diel mysterióznej série, voľné pokračovanie medzinárodných bestsellerov Labyrint a Hrobka. Vraciame sa na mystický francúzsky juh, kde sa minulosť spája s prítomnosťou a hrdinovia – nie všetci z mäsa a kostí – bojujú o budúcnosť.

Leto 1942
Mladá žena Sandrine nachádza v meste Carcassonne napoly mŕtveho mladého muža. Z jeho úst prvý raz počuje tajomné slová, ktoré predurčia jej ďalší život. Mladík za záhadných okolností zmizne. Odvážna Sandrine, inšpirovaná mystickým proroctvom, sa vrhne do boja, o ktorom predtým takmer nič nevedela.
Sandrine vytvorí ženskú odbojovú bunku, ktorú nazve Citadela. Bojuje proti nemeckým okupantom Francúzska i domácim kolaborantom, no vie, že má aj ďalšiu, ešte ťažšiu úlohu. Z hlbín času na ňu volajú duchovia, ktorí čakajú, kto ich vyslobodí. Bude to ona? Alebo jeden z troch mužov, ktorí sú s jej životom spätí? Kde leží skutočná hrozba? A kto je strážcom dávnych tajomstiev, ktoré do Pyrenejí pritiahli ľudí s ušľachtilými úmyslami, ale aj spojencov najväčšieho zla?

***

Knihy autorky Kate Mosse vo mne vždy zanechajú zvláštne pocity. Na jednej strane je to smútok, ba až depresia, aký dokáže byť život ťažký a nepredvídateľný. Na strane druhej nám prináša možnosť zamyslieť sa nad ním, zlepšiť ho a uvažovať, čo môžeme alebo sme mohli spraviť inak. Kniha Citadela nebola výnimkou a zaručene ju budem mať vo svojich myšlienkach ešte nejaký ten piatok.

Príbeh prepletený s minulosťou, krásne opisy francúzskeho juhu počas 2. svetovej vojny, záhadné tajomstvo, vášeň, odvaha, klamstvo, zrada - to všetko môžete nájsť v novom príbehu Kate Mosse - CITADELA. Je to tretí diel série Languedoc, ktorý naozaj len veľmi voľne naväzuje na predchádzajúce diely Labyrint a Hrobka.

Dej je situovaný do obdobia 2. svetovej vojny vo Francúzsku, do mesta Carcassonne. Možno práve vďaka tomu, že autorka miluje túto krajinu tak ako ja, sa mi jej knihy vždy páčili. Je až neuveriteľné ako krásne a detailne vie opísať nádhernú romantickú francúzsku krajinu, všetky pamiatky a ich históriu. Musím priznať, že v mnohých knihách sa podľa môjho názoru nachádza priveľa zdĺhavých opisov (ktoré dokonca niekedy aj trochu popreskakujem), ale v Citadele by ich kľudne mohlo byť aj viac ( a to mi verte, že ich tam je dosť) a stále by ich nebolo priveľa. Autorkin štýl je jedinečný. S dokonalou jemnosťou dokaže vyjadriť všetky ľudské pocity a túžby, nič sa vám nezdá prehnané a tešíte sa na každú ďalšiu stranu.

Kniha je pomerne hrubá, má 650 strán, ale číta sa rýchlo vďaka krátkym kapitolám, kde sa strieda minulosť s prítomnosťou. Príbeh založila na viacerých postavách a zo začiatku som mala trochu problém sa v nich orientovať. Preto odporúčam knihu čítať vtedy, keď na ňu máte dostatok času - určite si ju tak lepšie vychutnáte. Lebo predsa len 650 strán neprečítame na jedno posedenie :)

Hlavná hrdinka Sandrine žije len so svojou staršou sestrou Marianne a gazdinou, ktoré sa ju neustále snažia ochraňovať. Raz ráno sa vyberie na prechádzku k rieke, kde zachráni dobitého muža. Zároveň aj ju napadnú, dobitý muž utečie a jej pomôže trochu tajomný neznámy, ktorý je nútený ju opustiť ešte predtým, ako sa zoznámia. Neskôr sa s ním spoznáva na jednej z mnohých protinacistických demonštrácii, ktoré sa počas vojny uskutočnili. Medzi Sandrine a Raoulom vzniká obrovská náklonosť- postupne láska - ale vďaka (alebo skôr kvôli) vojne im nie je súdené byť spolu. Raoula obvinia zo smrti jedného chlapca, zomierajúceho pri výbuchu, ktorý má on údajne na svedomí. Preto musí Sandrine opustiť a skrývať sa. V pozadí hlavného príbehu sa čitateľom postupne odvíja príbeh z minulosti, presnejšie z roku 342, kedy sa mladý mních Arinius snaží ukryť a ochrániť starý pergamen s tajomným Kódexom oživujúci "zimných duchov". O Kódex sa zaujímajú aj nacisti, ktorí ho chcú využíť vo svoj prospech a taktiež sa o ňom dozvedia aj Raoul so Sandrine. Spoznávajú starého muža - pána Baillarda - ktorý po ňom pátra a chce ho ďalej ochraňovať aby nepadol do rúk nepriateľa.

Autorka sa venuje nielen príbehu Raoula a Sandrine ale sleduje osudy aj ich mnohých priateľov, s ktorými Sandrine založí odboj proti vojne a nacistom nazývaný CITADELA. Počas čítania som rozmýšľala, ako sa autorka rozhodne sériu ukončiť. Bude chcieť aby jej hrdinovia našli spoločné šťastie po skončení vojny alebo im túto možnosť odoprie a kniha bude mať smutný koniec? Chcete to vedieť? Tak neváhajte a po knihe siahnite. Verím, že neoľutujete.
Citadela je nádherný príbeh, ktorý stojí za prečítanie, aj keď s istotou môžem povedať, že nie je pre každého. Nie je to príbeh, akého sú stovky. Preto si myslím, že niekto ostane uchvátený a niekto naopak veľmi sklamaný. Ale ja autorku určite odporúčam. Jej knihy zaručujú krásny literárny zážitok a taktiež prináša zaujímavé informácie založené na faktoch, reálnych miestach a udalostiach.

Len jednu vec by som mohla autorke vytknúť (ale tú nemôžem prezradiť, pretože sa obávam, že by som vám veľa prezradila z deja), a preto Citadela odo mňa nedostane plných 5 hviezdičiek, ale "len":