streda 7. januára 2015

Knižné NAJ roku 2014

Najlepšie knihy


Podivuhodné a krásné soužení Avy Lavender je skvelá, zvláštna kniha, ktorá si rozhodne zaslúži ódy, ktoré na ňu každému hovorím. Koniec jednej z mojich najobľúbenejších sérií - Šampión - ma absolútne dostal a bola som z neho nadšená. Rovnako ma dostal aj (pôvodný) koniec ďalšej série - Mesto skla. Druhá časť Svůdnej trilógie - Svůdné nebezpečí - sa mi páčila ešte viac ako jednotka a ja už netrpezlivo očakávam poslednú časť. Rozhodne najlepšou klasickou fantasy knižkou bol Soumrak království. (Stále mi akosi uniká, prečo táto kniha nie je obľúbená...). Ďalším pokračovaním série a ďalšou skvelou knihou je kniha Kto je Mara Dyerová? Ale som sklamaná, že tretí diel u nás nevyjde, už len kvôli tomu, že nebudem mať všetky tri knihy v knižnici. Novinkou minulého roka bola aj séria Finishing School a obe jej časti - Etiketa & špionáž a Poklony & sprisahania - boli vynikajúce a vtipné. Najlepšou knihou v žánri detektívka-krimi-thriller je rozhodne "brownovka" Anjeli a démoni. Tento rok sa chystám aj na ďalšie. A čerešničkou na konci roka bol jednoznačne jeden z vianočných darčekov - Nabíječ

Najslabšie knihy


Úplne najhoršou knihou za rok 2014 sa stala Prozreteľnosť od Jamie McGuire. Ja to nehovorím často (vlastne skoro vôbec), ale tejto autorke by mal niekto zakázať písať. Ďalšie knihy od nej mi už asi ani nestoja za pokus. Ďalej do tejto kategórie patria aj dve slovenské knihy - Lokaj a Džínsový denník Lukášovými očami. Lokaj bol skôr podpriemerný a takmer vôbec ma nebavil a DžDLO bol pre mňa prepadákom (ďalší skvelý príklad zbytočného predlžovania inak dobrej série). Na konci roka som sa pustila aj do 50 odtieňov sivej (pretože som sľúbila kamarátke kino) a považujem to za veľkú chybu. Viac sa dozviete v recenzii, ktorú som ešte stále nenapísala, pretože by zatiaľ nebola uverejniteľná. Polozlý bol pre mňa celkom sklamaním a pravdepodobne sa ani nebudem púšťať do pokračovania, rovnako aj Dôvod dýchať. Z tej neschopnej hlavnej hrdinky mi bolo zle. Neviem sa rozhodnúť, či Havranie dievča bolo nechutné, prehnané alebo hlúpe. Ale na druhýkrát som sa presvedčila, že sa mi absolútne nepáčilo.  Jen si troufni v skratke - zbytočne dlhé, nudné a nebavilo ma to. No a Štestí, láska, čokoláda je úplne iná kniha, než som čakala. Je to taká beletrizácia knihy Secret a na tieto motivačné rečičky ja naozaj nie som. 

Najvtipnejšie knihy


Nabíječ bol nabitý zábavou, vtipom a trapasmi od začiatku do konca a dúfam, že si autorka udrží tento skvelý štýl a aj ďalšie knihy budú rovnako výborné. Etiketa & špionáž (samozrejme, že aj Poklony & sprisahania) sú dokonalo-ironicko-zdvorilostne-vtipné. Celá séria Mediátor je výborná a suchý humor hlavnej hrdinky je perfektný. Papírová města nezaraďujem ako celok k tomu najvtipnejšiemu, ale jedna kapitola bola taká vtipná, že som sa smiala nahlas. Dash a Lily mali presne ten typ takého inteligentného humoru, ktorý mne veľmi vyhovuje. Neuveriteľne vtipnou knihou, ktorá mi spôsobila nejeden záchvat smiechu je Láska, kde si? A nielen Vikomt, který mně miloval, ale celá séria Bridgertonovcov (teda 5 častí, ktoré som zatiaľ prečítala) je nabitá vtipom a ja som si ju úplne zamilovala. 

Najdesivejšie knihy


Ako som už spomínala, s odstupom času je Havranie dievča pre mňa dosť veľkým sklamaním, ale keď si predstavím, že veci, ktoré sa odohrávajú v tejto knihe sú skutočné, je to dosť desivé. Zlodejka kníh ako taká nie je desivá, ale pozadie, na ktorom sa príbeh odohráva, je to najdesivejšie - druhá svetová vojna. Kto je Mara Dyerová? nie je ani strašidelná, ani drsná, ani nič podobné, ale pre mňa je dosť desivá predstava, keby sa ocitnem v rovnakej situácii ako Mara. Ďalšou knihou je Dôvod dýchať. Domáce násilie nie je ani zďaleka novou témou, ale vôbec nestráca na sile, ktorou na človeka zapôsobí. K Zoznamu zákazov asi len toľko -  byť nekonečne veľa dní väznená a týraná, musí byť tak príšerné, že to ani neviem opísať. 

Najlepší knižní hrdinovia


Jace & Clary - Mesto skla
Day & June - Šampión
Kaidan & Anna - Svůdné nebezpečí
Simon & Caroline - Nabíječ
Felix & Sophronia - Poklony & sprisahania (pomýlila som si obálku :D)
Dash & Lily - Dash&Lily: Kniha přání
Jesse & Suze - Mediátor

Najkrajšie obálky


Etiketa & špionáž
Poklony & sprisahania
Šampión
Čo sa stalo Mare Dyerovej?
Slza
Podivuhodné a krásné soužení Avy Lavender
Panika
Dash & Lily: Kniha přání
Asylum

Ellie

2 komentáre:

  1. Více méně s tebou souhlasím, i když mi přijde, že jsem četla sotva polovinu :D Ale určitě souhlasím s Half bad, že byla hodně slabá kniha na to, kolik kolem toho bylo rozruchu..Papírová města mě nepřišla vtipná, ale pár dobrých hlášek tam padlo. S párek Dash & Lily taky rozhodně souhlasím, byly naprosto úžasní, i když si zasloužili lepší konec. A s obálkami souhlasím se všemi, protože jsou prostě dokonalé! :)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Naprosto souhlasím, zvolila bych stejné, či podobné knihy.

    OdpovedaťOdstrániť