Rudá královna (Recenzia)

Autor: Victoria Aveyard
Originálny názov: Red Queen
Vydavateľstvo: CooBoo 2015
Séria: Red Queen
Diel: 1/4
Žáner:  YA, fantasy

Chudobou sužovaní Rudí jsou prostí občané žijící pod krutovládou Stříbrných, špičkových válečníků s božskými schopnostmi. Sedmnáctiletá Mare Barrowová patří mezi Rudé a bere to jako fakt, na kterém se nikdy nic nemůže změnit. Podaří se jí získat práci ve Stříbrném paláci, uprostřed těch, které z duše nenávidí. A rychle odhalí, že navzdory barvě své krve dostala do vínku také jednu vražednou schopnost. Takovou, která může ohrozit a svrhnout vládu Stříbrných. Ale se sílou je nebezpečné si zahrávat. Kdo může v tomto světě rozděleném krví vyhrát?

***

Svet je rozdelený na Červených (obyčajní ľudia s červenou krvou) a Strieborných (ľudia so striebornou krvou s výnimočnými schopnosťami). Strieborní všetkým vládnu, pretože sa považujú za niečo viac. Za neporaziteľných vyvolených ovládajúcich napríklad oheň, vodu, vietor, kovy... Žijú si v blahobyte a Červení im slúžia. Teda aspoň tí, ktorí majú to šťastie. Ostatní musia ísť po dovŕšení určitého veku do nikdy nekončiacej vojny. Mare a jej kamaráta Kilorna čaká žiaľ ten istý osud. Snažia sa mu zo všetkých síl vyhnúť a nakoniec vďaka náhode sa Mare ocitá na kráľovskom dvore ako slúžka Strieborným. Tam zisťuje pred celým kráľovským dvorom, že nie je len obyčajné chudobné dievča ako si doteraz myslela, ale že je úplne iná ako ostatní. Jej krv je síce červená, napriek tomu má aj ona výnimočné schopnosti. Práve kvôli nim sa stáva bábkou v kráľovských intrigách. Zrazu sa z chudery stáva snúbenica mladšieho princa, a teda budúca princezná. Dej sa začína pekne zamotávať. V kráľovstve sa začína rebélia Červených. Všetci klamú a Mare nevie, komu môže dôverovať.

Kniha mala dosť dobrý rozbeh. Vtiahla do deja a prvé stránky som doslova preletela. Zaujímali ma postavy, prostredie a o čom to celé vlastne bude. Hlavná hrdinka Mare sa mi výnimočne zapáčila. Nebola rozmaznaná, rozmarná ani nečakala od života zázraky. Brala ho taký, aký je. Tvrdý a ťažký. Nefňukala a neutekala pred problémami. Svojou odvahou a akčnosťou sa ich snažila vyriešiť. Po skvelom začiatku prišlo ale miesto, kde ma kniha začala nudiť a ja som sa nemohla dostať ďalej. Zasekla som sa, pretože sa kniha začala vliecť a stále sa rozoberali tie isté veci dokola. Avšak keď som sa cez tých nudnejších pár strán prehrýzla, potom som už knihu nedokázala odložiť. Od polovice sa to absolútne rozbehlo. Bolo to akčné a stále sa tam niečo dialo. Už keď som si myslela, že viem, ako to asi bude pokračovať, stalo sa tam niečo, čo ma dostalo a musela som čítať ďalej. A ten koniec bol vážne perfektný. Niekedy som počas knihy nadávala, že niektoré veci sú nezmyselné a hlúpe. Že to nemá logiku a keby postavy aspoň trochu používajú rozum, nemohol by sa dej takto vyvíjať. Na koniec však takmer všetko do seba skvele zapadlo a ja len dúfam, že bude čoskoro druhý diel, aby som nemala šancu absolútne nič zabudnúť z toho prvého a mohla som si pokračovanie tejto série vychutnať.

To že je kniha nabitá akciou, ste už asi pochopili, ale nechýba v nej ani kúsok romantiky. Je podaná veľmi nenútene a prirodzene. Nejde o klasický zaľúbený trojuholník (našťastie!!!). Okolo Mare sa totiž točí princ Cal – následník trónu; jeho brat Maven – Maryn snúbenec; a aj Kilorn – jej priateľ z detstva. Okolnosti sú také, že na lásku jej naozaj nezostáva čas popri rebélii Červených, do ktorej sa zapojila. Ale tým, že je odrezaná od rodiny a nemá nikoho, komu by mohla dôverovať, ťahá ju to ku Calovi, ktorý je k nej veľmi milý a pozorný, taktiež k Mavenovi – budú predsa manželia a je absolútne neodolateľný (a mne sa ako jedna z hlavných postáv strašne páčil) a v neposlednom rade je tu Kilorn, ktorého ochraňuje už od detstva a nemieni s tým prestať.

Ale aby som knihu len nechválila, bolo tam zopár vecí, ktoré mi vadili a kvôli ktorým musím knihe strhnúť jednu hviezdičku z celkového hodnotenia. Autorka vymyslela atraktívny svet. Keď je v knihe monarchia a vládne kráľ s kráľovnou, ktorí majú nejaké to „princátko“ hľadajúce si nevestu, vždy ma kniha baví, pretože to vo mne vyvoláva nábeh na rozprávku a tie ja zbožňujem. Ak sú tam ľudia majúci výnimočné schopnosti, o to je to ešte lepšie. Čiže klasický fantasy príbeh. Takto by to bolo absolútne skvelé a dostačujúce. Neviem však pochopiť, na čo sa tam autorka snažila kombinovať ešte aj dystopické prvky. Nebezpečná zóna, do ktorej je zakázaný vstup pretože je tam ešte stále aktívna radiácia po nukleárnom výbuchu. V príbehu boli takéto a podobné zmienky zbytočné, pretože boli spomenuté aj tak len veľmi okrajovo a neboli podoťahované ani dovysvetľované. Čo síce s dejom knihy nesúvisí, ale prekážalo mi, boli chyby v texte. Pri knihách vydavateľstva CooBoo som už zvyknutá na skvelé preklady a bezchybný text. Tu bolo však už toľko preklepov, že mi nedá nespomenúť to. Niekedy som sa úplne pri čítaní zasekla a musela som si vetu prečítať ešte raz, aby mi dala zmysel. Bolo to dosť rušivé a znižovalo to zážitok z čítania.

Napriek malým výčitkám si kniha určite zaslúži čitateľskú pozornosť. Ja som veľmi rada, že túto knihu mám vo svojej knižnici a nedočkavo budem čakať na druhý diel, ktorý si určite zaobstarám hneď po jeho vydaní. Bola to skvelá jazda nabitá akciou a zvratov s perfektnými postavami.

Knihu si môžete kúpiť tu