Replika (Recenzia)

Vydavateľstvo: CooBoo 2018
Séria: Replica
Diel: 1/2
Počet strán: 456
Žáner:  sci-fi, YA

"Individualita? Lidskost? Odpovědi najdete v ohromujícím románu autorky trilogie Delirium."
Dvě dívky, dva příběhy, jeden román. Lyře neboli číslu 24 se podaří utéct z utajovaného vědeckého střediska, v němž se nachází tisíce lidských replik. Gemma začne zkoumat děsivou minulost své rodiny. Když se náhodou setkají, jejich osudy se protnou. Vyprávění se navzájem zrcadlí a každé obsahuje detaily nezbytné pro to druhé. Je jen na vás, jestli budete číst knihu po kapitolách, nebo jako dva nezávislé texty.

***

Replika prináša originálne spracovanie príbehu o klonoch, vyrozprávaný z dvoch pohľadov:

Lyra, ktorá bola "vyrobená" v Havene, v ústave, ktorý sa zaoberá výskumom a testovaním replík, nepozná okolitý svet. Žije tu spoločne s ostatnými replikami, sestrami a doktormi, ktorí na nich robia rôzne pokusy. Repliky sa necítia ako ľudské bytosti, ani nepoznajú ľudské city. Cítia sa ako veci určené na presne vymedzený účel. Haven je utajený, vysoko chránený a nepreniknuteľný inštitút, o ktorom vie len málo ľudí a nikto nič konkrétne. Existujú len dohady, čo sa za múrmi tejto pevnosti deje.

Gemma žije so svojimi bohatými rodičmi. Napriek pohodlnému životu nie je šťastná. Má pár kilogramov nadváhu a to sa na jej škole považuje takpovediac za zločin. Nie je obľúbená, nikdy nemala chlapca, ale je vďačná aspoň za svoju najlepšiu priateľku April. Rodičia ju až prehnane chránia a nedovolia jej voľne dýchať. Preto sa veľmi teší na prázdniny, ktoré môže stráviť na Floride s April. Osud jej však nie je naklonený a túto vyhliadku prekazí niečo neočakávané, čo spustí nekonečnú vlnu otázok z jej minulosti. Tak sa začína jej pátranie po Havene, ktoré bude doslova životu nebezpečné.

Keďže v knihe sa ukrývajú dva príbehy, jej prevedenie je veľmi originálne - v podstate má dve predné strany a dva "samostatné" príbehy, ktoré sa dajú čítať viacerými spôsobmi. Buď každý príbeh samostatne, najskôr jeden a potom druhý. Alebo môžeme kapitoly striedať po jednej, prípadne po viacerých naraz. Spôsob, akým sa rozhodneme knihu čítať, môže mať veľký vplyv na celkový dojem z knihy a na jej hodnotenie. Je veľmi pravdepodobné, že si obľúbite jednu hlavnú postavu viac, ako druhú. Ak začnete príbehom Lyry, ale sympatickejšia Vám nakoniec bude Gemma, nebudete asi veľmi nadšení. Ak naopak, začnete Gemmou, ale zaujímavejší sa Vám bude zdať Lyrin príbeh, taktiež sa pripravíte o prekvapivé momenty z Lyrinho príbehu tým, že Vám ich odhalí Gemmin príbeh. Nie je veľa spoločných pasáži, ale niektoré sú celkom rovnaké, akurát vyrozprávané z dvoch rôznych pohľadov. Preto ak prečítate najskôr jeden príbeh, ten druhý sa Vám už možno bude zdať nudný, pretože budete vedieť, ako skončí. Preto odporúčam si kapitoly striedať. Ja som to tak urobila a z knihy som nadšená. Príbeh ma veľmi bavil, stránky rýchlo ubiehali a od knihy sa mi odtŕhalo len veľmi ťažko. Bola som zvedavá, ako sa skončí a stále ma autorka dokázala udržať v napätí. Niektoré momenty ma veľmi prekvapili a vôbec som ich nečakala.

Bavilo ma sledovať vývoj postáv. Na pár stránkach bolo vidieť, ako dospeli a ako ich prekonané prekážky dokázali zmeniť. Stali sa silnejšími bytosťami, ktoré bojovali za pravdu a slobodu. Ku koncu oboch príbehov sme sa dočkali aj peknej dávky romantiky. Napriek tomu, akej téme sa príbeh venoval, pôsobil na mňa vďaka postavám veľmi milo a upokojujúco, napriek tomu, že bol nabitý akciou a dobrodružstvom a skutočne takmer na každej stránke im hrozilo nebezpečenstvo a išlo im o život. Vzťahy medzi jednotlivými postavami boli pekne vykreslené, žiadne hysterické výbuchy sa nekonali ani vo vypätých situáciach.

Jediné mínus celého príbehu vidím v nedotiahnutom začiatku Gemminho príbehu. Fakt, že Gemmin otec bol spoluzakladateľom Havenu a jeho firma financovala ich výskum a jeho takmer dospelá dcéra nemala ani potuchy o tom, čomu sa jej otec pracovne venuje, bol pre mňa nepochopiteľný. Dlhé roky bola v úplnej nevedomosti a zrazu za pár dní dokázala odhaliť všetky tajomstvá jej rodiny. Veľmi zjednodušený vývoj situácie a od takej autorky ako je Lauren Oliver by som čakala logickejší základ pre jej novú sériu.

Napriek veľmi urýchlenému koncu a mierne nelogickému začiatku, sa mi táto kniha veľmi páčila. Treba však podotknúť, že som mala šťastie pri výbere spôsobu jej čítania a vďaka tomu bola pre mňa prekvapivá a napínavá. Dosť otvorený koniec ma okamžite prinútil ísť si vyhľadať informácie o pokračovaní. Dúfam, že sa ho čoskoro dočkáme aj u nás.