Dvůr křídel a zmaru (Recenzia)

Originálny názov: A Court of Wings and Ruin
Vydavateľstvo: CooBoo 2018
Séria: A Court of Thorns and Roses
Diel: 3/6
Počet strán: 717
Žáner:  fantasy

Feyre se vrací zpátky na Jarní dvůr, aby získala informace o Tamlinově armádě a odhalila plán krále, který hodlá království Prythian napadnout a zničit. K tomu všemu musí předstírat lásku k muži, kterého ve skutečnosti ze srdce nenávidí. Její život tak visí na vlásku a nemůže si dovolit udělat jedinou chybu, jinak to bude stát život nejen ji, ale způsobí zkázu celého království.

***

Séria, ktorá začala ako rozprávka sa postupne pretvorila na akciou nabitú a perfektne vymyslenú fantasy. Prvý diel bol len taký malý prológ oproti tomu, čoho sme sa dočkali v druhej a tretej časti. Tu už nemôže ani slovo padnúť o tom, že by išlo len o nejaké prerozprávanie pôvodnej rozprávky o Kráske a zvierati. Aj keď určité rysy, črty a prvky nesie aj z mnohých ďalších rozprávok, ide tu predovšetkým o celkom nový svet s vlastným fungovaním a prepracovanými postavami (prípadne príšerami).

Verím, že všetci, ktorí sa púšťate do tohto tretieho dielu, máte za sebou už tie dva predchádzajúce. Preto poznáte problematiku a všetky postavy. Určite máte svojich favoritov, ale som si istá, že po trojke sa Vaše sympatie rozšíria aj na ďalšie postavy, ktoré Vám možno predtým neboli až také sympatické. Sledujeme ešte prepracovanejšie postavy a ich charaktery. Ak si Vás ani jedna nedokáže získať, tak s Vami pravdepodobne nie je niečo v poriadku :D. Ja tu mám toľko obľúbencov, že počas celého čítania som len tŕpla, aby autorka ani jedného z nich nenechala zomrieť.

Rhys je od samého začiatku môj hrdina. Je jednoducho úžasný!!! Keď treba je milujúci druh, inokedy odhodlaný bojovník, vždy spravodlivý, obetavý, priateľský. Vie utešiť a taktiež hlavne rozosmiať. Ironické prestrelky medzi ním, Feyre a prípadne ich najbližšími priateľmi som si užívala zo všetkého najviac!

Feyre je klasická heroická postava, ktorá prešla vývinom, mala lepšie ale aj horšie chvíle, ale musím pripustiť, že v tomto dieli som s ňou bola veľmi spokojná. Svojím pochybeniam čelila a za dobrú vec bojovala. Mala dobré nápady a správny prístup k ostatným postavám. Ku každému si našla cestu, bola priateľská a chápavá.

Absolútne najväčším plusom bolo to, že ak mali postavy partnerov, milovali len ich. Žiadne viacuholníky, nerozhodnosť koho milovať a náreky, že nikto nechce v láske nikomu ublížiť. Rhys mal Feyre a Feyre mala Rhysa. Najvernejší pár, s ktorým som sa v poslednej dobe v knižnom prevedení stretla. Museli si prejaviť veľkú dávku dôvery a lásky, aby mohli prekonať všetky prekážky, ktoré ich tu čakali. Až do poslednej chvíle spoločne bojovali proti zlu, ktoré chcelo ich milovanú krajinu zničiť. Na mňa boli miestami až priveľmi presladení a romantickí, ale viem, že je to len môj osobný pohľad, ale množstvo čitateliek, práve toto poteší. Takže, romantické duše, máte sa na čo tešiť!

Pri knihách tejto série mám akosi vždy problém so začiatkom. Na môj vkus je pomalý (asi preto, že neskôr má Sarah J. Maas úplne zbesilé tempo :D ) a zdá sa mi rozvláčny, miestami zbytočne rozťahaný. Avšak už po niekoľkých desiatkach strán sa dej naozaj rozbehol a nenechal ma vydýchnuť až po poslednú stránku. Po dočítaní som bola celkom vyčerpaná, ku koncu som sa od knihy naozaj nemohla odtrhnúť a stále viac a viac som bola zdesená z toho, čo sa tam dialo. Už som prestávala veriť v nejaký dobrý koniec.

Čo sa týka samotného deja, celý sa niesol v duchu politických intríg, machinácií a príprave vojny, ktorá sa neodvratne blížila. Vznikali nové spojenectvá, častokrát aj nútené, ale iná možnosť nebola. Žasla som nad tým, ako autorka dokázala úžasne vymyslieť celý svet víl, jednotlivé dvory a ich vládcov, ako všetko do seba zapadalo – mágia, vzťahy, postavy...Všetko bolo neuveriteľne prepletené, na mnohých miestach prekvapivé a hlavne nebol nikde priestor nudiť sa. Obdivujem, ako autorka dokázala prepracovať politické plánovanie a vojnové stratégie a ešte k tomu spôsobom, že ma úplne dokázali vtiahnuť a pohltiť.

Na začiatku by som možno 100 strán zoškrtala a naopak, na konci 100 strán pridala. Niektoré situácie som čakala opisnejšie a nakoniec boli spomenuté len akoby okrajovo. Koniec, na to, koľko sa tam toho udialo, mohol byť ešte o pár strán dlhší. Napriek tomu, že kniha bola hrubá, mala cez 700 strán, s týmito hrdinami by som dokázala stráviť pokojne ďalších 700. Aj keď nemám rada rozťahané série, teším sa, že v tomto prípade sa dočkáme ešte ďalších dielov.