Pýcha, předsudek a seznamka (Recenzia)

Vydavateľstvo: Motto 2018
Séria: The Austen Project
Diel:  4/4
Počet strán: 408
Žáner:  román, romantika

"Nové zpracování klasického příběhu."
Jak těžké je najít toho pravého? A jak obtížné je napsat moderní verzi slavného románu? Zábavný příběh odkazující se na dílo Jane Austenové dokazuje, že obojí je možné... V rodině Bennetových je pět dcer a žádná dosud nenašla muže svého srdce. Na obzoru se však nečekaně objevuje sympatický lékař Chip Bingley a jeho pohledný kolega Fitzwilliam Darcy, aby konečně zamíchali kartami…
***

Diela Jane Austenovej sú také úžasné, že aj po niekoľkých desaťročiach máme stále potrebu sa k nim vracať. Či už k pôvodným verziám alebo k rôznym novodobým, ktoré sa týmito dielami nechali inšpirovať. Pristupovať k nim môžeme troma spôsobmi. Buď kriticky s myšlienkou, že nič nebude také dobré ako samotná Austenová (čo je síce pravda, ale kritiku v tomto prípade nezdieľam), alebo s radosťou, že si jej diela opäť môžeme pripomenúť v nejakej novo spracovanej podobe (áno, do tejto skupiny sa radím aj ja, pretože Austenovej nie je nikdy dosť!). No a do tretej skupiny patria čitatelia, ktorí Austenovú nikdy nečítali a knihy inšpirované jej dielami čítajú bez nejakého prepojenia na pôvodné diela.

Pýcha, předsudek a seznamka je bláznivý, nereálny príbeh, ktorý zachytáva problémy dnešnej spoločnosti veľmi vtipným a zábavným spôsobom. Autorka sa pomerne presne drží predlohy knihy Pýcha a predsudok. Manželia Bennetovci majú 5 dcér - Jane, Liz, Mary, Kitty a Lydiu. Ide o rodinu, ktorá si žije na vysokej nohe z peňazí, ktoré zdedili a tak ani jeden z jej členov nie je vedený k hospodárnosti, rozvážnosti, zodpovednosti, a preto sa rýchlo stane, že sa jedného dňa tieto úspory jednoducho minú. Napriek tomu, že sa veľká časť investovala do vzdelania ich dcér, ani jedna (okrem Liz) nie je použiteľná pre bežný život a nevie sa sama o seba postarať. Počas príbehu sme svedkami krachu Bennetovcov, neschopnosti ich takmer štyridsaťročných dcér nájsť si partnerov, zložitých vzťahov týkajúcich sa partnerstva mladšej dcéry, spoločenského postavenia pani Bennetovej a mnoho ďalšieho. Príbeh je nabitý komickými situáciami, stále sa v ňom niečo deje. Liz cestuje krížom-krážom po Amerike a snaži sa dať do poriadku nielen svoj život, ale aj život celej svojej rodiny.

Ústrednou postavou je samozrejme Liz a jej vzťah s Darcym. Obaja sú tak zahľadení sami do seba, sú hrdí na svoju prácu a názory, že je až prekvapujúce, že voči sebe dokázali aj napriek mnohým výčitkám pocítiť sympatie. Trochu ma sklamalo, ako sa ich vzťah vyvíjal. Nešlo tu o nehynúcu romantickú lásku ako v Pýche a predsudku. Ani Darcy, ani Liz tu neboli takí okúzľujúci, ale rozumiem, že sme predsa len v 21.storočí a tanec na večierku takmer 40-ročných ľudí neuspokojí a nakoniec sa to aj tak skončí v posteli. A nie, naozaj nie až po svadbe :)

Aj keď je v príbehu pomerne veľa postáv, nie je problém sa v nich orientovať, pretože každá je veľmi špecifická. Má vždy jednu výraznú vlastnosť, ktorú autorka dáva do popredia počas celého príbehu. U niektorých prevažujú tie lepšie, ale vo väčšine prípadov nie sú tieto vlastnosti veľmi chvályhodné, zato však spôsobujú veľa komických situácií.

Ako už pôvodné dielo, tak aj táto kniha predstavuje výsmech niektorých členov spoločnosti, ich obmedzené, zaostalé názory a ironickým humorom upozorňuje na ich nedostatky. Je veľmi zábavná a ideálna na čas, kedy si naozaj potrebujete oddýchnuť, odreagovať sa a zasmiať. Priznávam, že zo začiatku som z nej bola mierne rozčarovaná a nevedela som, čo si mám o nej myslieť, ale akonáhle som zistila, čo sa snaží autorka týmto svojím dielom vyjadriť, musím jej spisovateľské schopnosti oceniť. Zapadla presne do mojej aktuálnej nálady, kedy som bola mierne v strese, nie v najlepšom rozpoložení a dokázala ma povzbudiť, rozosmiať a dostať opäť do pohody.