Tichá pacientka (Recenzia)

Originálny názov: The Silent Patient
Vydavateľstvo: Lindeni 2019
Séria:
Počet strán: 352
Žáner:  psycho thriller
Moje hodnotenie obálky: 2/5

Alicia Berensonová má napohľad dokonalý život. Je známa maliarka, vydatá za vychyteného módneho fotografa, ktorého nadovšetko miluje, a býva v nádhernom dome obklopenom zeleňou v luxusnej štvrti Londýna. A predsa jedného večera z neznámych príčin svojho muža chladnokrvne zavraždí. Do hlavy mu vypáli päť rán a odvtedy neprehovorí.
Aliciino mlčanie premení obyčajnú rodinnú tragédiu na verejnú záhadu, ktorá Aliciu neslávne preslávi. Cena jej umeleckých diel prudko vzrastie, zatiaľ čo ona sama postupne upadá do zabudnutia za múrmi psychiatrického ústavu.
Psychoterapeuta Thea Fabera Aliciin osud od začiatku fascinuje a keď dostane príležitosť s ňou pracovať, urobí všetko pre to, aby prehovorila. Terapia pomaly napreduje a vzťah medzi ním a pacientkou je čoraz dôvernejší. Hľadanie pravdy však na povrch vyplaví skutočnosti, ktoré môžu celkom rozvrátiť aj Faberov vlastný život...
Psychologický triler s detektívnymi črtami Agathy Christie, nádychom gréckej tragédie a hitchcockovsky pomaly gradujúcim napätím, ktoré vyústi do nepredvídateľného šokujúceho finále. Ambiciózny debut, ktorý žne úspechy po celom svete a chystá sa preniknúť aj na filmové plátna.

***

Akonáhle som si prečítala anotáciu, Tichá pacientka sa ocitla na mojom zozname kníh, ktoré si chcem v blízkej budúcnosti prečítať. Aj keď obálka ničím nevyniká a v obchode by som ju pravdepodobne úplne prehliadla, určite všetci milovníci psycho thrillerov zvýšte pri tejto knihe svoju pozornosť.

V súčasnom thrillero-boome je naozaj ťažké orientovať sa, čo je dobré a čo nie. Samozrejme, je to otázkou individuálneho vkusu a schopnosťou šokovať a prekvapiť.  Tichá pacientka mala predpoklad, toto všetko splniť a je už na každom z vás posúdiť, či sa jej to podarilo. U mňa splnila očakávania sčasti. Myslím, že kniha určite má čo ponúknuť, ale vedela by som si predstaviť, že by v určitých ohľadoch bola ešte prepracovanejšia.

Aliciu Berensonovú obvinia zo zabitia svojho manžela. Dôkazom je len to, že ju našli pri jeho mŕtvom tele celú od krvi. Hlbšie vyšetrovanie nebolo potrebné, motív sa nehľadal a celý prípad uzavreli ako Alicino psychické zlyhanie a umiestnili ju do psychiatrickej liečebne, kde zaujala psychoterapeuta Thea Fabera. Toho Alicia úplne fascinovala tým, že od smrti manžela prestala rozprávať. Zaumieni si, že vypátra príčinu a celú pravdu o rodine Berensenovcov.

V knihe sa striedajú Alicine zápisky o dňoch pred zavraždením jej manžela s Theovým rozprávaním o jeho vlastnom vyšetrovaní a liečbe. Všetko ešte dopĺňa Theov súkromný život a problémy s jeho manželkou.

Veľmi zaujímavé bolo, ako autor prepojil príbeh s literatúrou a umením. Alicia mala typickú povahu umelca. Častokrát nevnímala nič iné len svoju tvorbu a bola mimo diania bežného života. S manželom mala milujúci vzťah a nič nenasvedčovalo tomu, že by mali nejaké problémy. Keď sa u nej z času na čas objavili známky zhoršenej psychiky, vždy stál pri nej a snažil sa jej pomôcť. Celý príbeh je zahalený tajomstvom a ponúka množstvo nezodpovedaných otázok. Najzásadnejšou a najdôležitejšou je: PREČO Alicia nerozpráva?

Počas Theovho vyšetrovania sa zoznamujeme s úzkym kruhom Aliciných príbuzných, priateľov a kolegov. Autor každého z nich postavil do pozície, že by s vraždou jej manžela mohol mať teoreticky niečo spoločné a pri čítaní sa mi v hlave odvíjalo viacero verzií možného príbehu. Každú chvíľu som mala iného podozrivého a iný motív vraždy. Bolo zábavné, ako sa so mnou autor zahrával.

Tichá pacientka predstavuje určite zaujímavý nápad a predovšetkým zaujímavé spracovanie. Napriek tomu sa neviem ubrániť pocitu, že tomu ešte niečo chýbalo. Celý príbeh sa odohráva v psychiatrickom ústave a myslím, že z tohoto prostredia sa dalo vyťažiť viac. Predostrieť taký ten stiesnený pocit psychicky narušených ľudí, z ktorého vám naskakujú zimomriavky. Alebo rozviť aspoň o trochu viac príbehy vedľajších postáv. Faktom je, že zvedavosť ma neopúšťala počas celého čítania a stránky veľmi rýchlo ubiehali jedna za druhou. Môžem povedať, že kniha ma dokázala prekvapiť a celé vysvetlenie mi pomaly dochádzalo s otáčaním posledných stránok.

Som zvedavá na vaše ohlasy na túto knihu a teším sa aj na jej filmové spracovanie.