Gaštanko (Recenzia)

Autor: Søren Sveistrup
Originálny názov: Kastanjemanden
Vydavateľstvo: Lindeni 2019
Počet strán: 472
Žáner:  krimi, thriller

Na predmestí Kodane nájdu zavraždenú ženu. Na mieste činu polícia objaví panáčika z gaštanov, na ktorom je odtlačok prsta patriaci zmiznutej dievčine, ktorej prípad bol dávno uzavretý. Krátko nato sa stane ďalšia vražda. Ďalšie znetvorené telo, ďalšia gaštanová figúrka. Vyšetrovatelia bojujú s časom, nepoznajú však motív a páchateľ sa s nimi neľútostne zahráva. Dokážu ho zastaviť, skôr než sa objaví ďalší panáčik? A ako s vraždami súvisí prípad zmiznutej školáčky?

***

So severskými krimi to mám celkom ťažké. Skúšala som viaceré, ale väčšinou som ich ledva dočítala. Nevyhovuje mi ich vulgárny štýl, časté témy alkoholizmu, obchodu so ženami, zneužívanie a prostitúcia. Témy, ktoré sa objavujú aj v iných thrilleroch, ale v nich sú podávané akosi znesiteľnejšie. Ako tak prijateľný je pre mňa Lars Kepler a z času na čas skúšam aj nejakých nových autorov, čo keby náhodou. Gaštanko patrí presne k takémuto experimentu. Už keď vyšiel u našich susedov, zaliala nás vlna zväčša len pozitívnych ohlasov. Mala som pocit, že ho už všetci čítali a takmer všetkým sa aj páčil. Nakoniec som sa celkom potešila, že vychádza aj u nás a dostala som tak väčšiu príležitosť prečítať si ho.

Hneď, ako som si Gaštanka rozbalila, prekvapila ma jeho hrúbka. Má takmer 500 strán, s malým písmom a celkom husto popísanými stranami. Našťastie, text je rozdelený na veľmi krátke kapitoly, ktoré navyše vždy skončia tak, že jednoducho musíte čítať stále ďalej a ďalej, takže čítanie odsýpa naozaj rýchlo a ani neviete ako a ste na konci.

Máme tu zaujímavú dvojicu vyšetrovateľov. Hessa, ktorého do Kodane prevelili z Europolu, kde sa ho potrebovali na chvíľu zbaviť a Thulinovú, veľmi inteligentnú a nadanú vyšetrovateľku, ktorá to má na oddelení spočítané, pretože čaká na nové, oveľa zaujímavejšie miesto. Obaja tu zotrvávajú už len z nutnosti a snažia sa o čo najmenší vzájomný kontakt. Sympatie a predovšetkým rešpekt medzi nimi postupne narastajú, a to vďaka vyšetrovaniu viacerých vrážd, ktoré spájajú obyčajné gaštanové figúrky. Avšak, aby to nemali také "ľahké", otvára sa tu aj starší prípad strateného dievčatka, ktoré je zhodou okolností dcérou ministerky sociálnych vecí, takže nátlak na Thulinovú a Hessa je o to väčší, keďže zasahuje až do vládnych kruhov.

Dej je skutočne brilantne poprepletaný, s množstvom prekvapení a zvratov. Skvele premyslený a rozvrstvený, pričom po dočítaní vám spadne sánka, ako všetko do seba perfektne zapadlo. Knihu bolo skutočne veľmi ťažké odložiť a ak máte viac času, verím, že mnohí z vás ju prečítajú na jeden záťah. Je pravda, že záver už bol trochu ako z amerického filmu, ale napriek tomu bol Gaštanko perfektná záležitosť, ktorá má neskutočne bavila.

Autorov štýl bol pre mňa prekvapivo "neseverský". Je síce pravda, že drsné scény, opisy mučenia a téma detského zneužívania v knihe nechýbajú, napriek tomu je však prevedenie knihy vkusné a také - akoby som to najlepšie vyjadrila - štýlové! Systematické vyšetrovanie, ktoré ale nenudí, prináša takmer na každej stránke zaujímavé nové stopy. Neviem ako vy, ale ja som páchateľa neodhalila. Možno som sa chcela nechať prekvapiť alebo som možno stránky hltala tak rýchlo, že mi zvedavosť nedávala čas sa nad tým poriadne ani zamýšľať. Gaštanko bol pre mňa jedno veľké prekvapenie a Søren Sveistrup je zatiaľ jediný severský autor, na ktorého ďalšie knihy sa vyslovene teším!