Sedem slonov (Recenzia)

Autor: Nancy Mehl

Originálny názov: Mind Games
Vydavateľstvo: i527.net 2021
Séria: -Kaely Quinn Profiler
Diel:  1/3
Počet strán: 328

Behaviorálna analytička FBI Kaely Quinnová používa vskutku netradičné spôsoby pri zostavovaní profilov páchateľov, avšak o jej výnimočnom talente sa nedá pochybovať. Po tom, čo o nej jeden novinár napíše článok a odhalí skutočnosť, že je dcérou neslávne známeho sériového vraha, úrad FBI ju preradí na nižšiu pozíciu a prevelí ju do St. Louis. Ten istý novinár o čosi neskôr dostane v pošte list s básňou, ktorá upozorňuje na niekoľko plánových vrážd. Poslednou obeťou by mala byť práve Kaely, a tak sa zdá, že ju minulosť opäť raz dobehla.

Čoskoro nato objavia telo, ktoré niekto zavraždil presne tak, ako to naznačovala výhražná riekanka. Kaely prekonáva prvotný skepticizmus svojho nového pracovného partnera, špeciálneho agenta Noaha Huntera. Spolu musia prísť na to, aký odkaz im vrah chcel svojimi veršami naháňajúcimi hrôzu odovzdať.

Noah a Kaely sa musia poponáhľať, aby tohto bezočivého vraha, ktorý vôbec nezapadá do typických vzorcov správania masových vrahov, chytili skôr, než príde o život niekto ďalší. A napokon i samotná Kaely.
***

Nová detektívna séria odohrávajúca sa v prostredí americkej FBI určite zaujme milovníkovej dobrej krimi. Sérioví vrahovia určite fascinujú davy ľudí a musím priznať, že aj ja veľmi obľubujem príbehy, v ktorých sa nepátra po "obyčajnom" vrahovi, ale po absolútne vyšinutom vraždiacom monštre. Kniha má vtedy perfektné tempo, pretože na každej ďalšej stránke číha zlo a smrť. Nad vyšetrovateľmi visí neustále nebezpečenstvo objavenia ďalšej mŕtvoly a to čitateľovi nedovoľuje knihu odložiť. Dosť často sa mi stáva, že takéto knihy prečítam na jedno otvorenie a  Sedem slonov radím presne do tejto kategórie kníh.

Aj keď je podobných detektívok už veľa, vždy sa nájde aj taká, ktorá je obohatená o prvok, s ktorým som sa ešte nestretla. Hneď sa mi kniha zdá originálna a veľmi ľahko zapamätateľná aj do budúcna. Tu sa presne takýto efekt autorke podaril, a okrem toho, že vytvorila nevšednú hlavnú hrdinku s temnou minulosťou zameriavajúcu sa pri vyšetrovaní výlučne na profilovanie páchateľov, používa tu aj veľmi neštandardné postupy, ktoré mnoho jej kolegov odsudzuje. Stala sa pre to tŕňom v oku pre nadriadených a vďaka dotieravému novinárovi, ktorý ju má pod drobnohľadom, aj pre verejnosť.

Ďalším veľmi zaujímavým prvkom tejto krimi je báseň, ktorú páchateľ napísal hlavnej hrdinke Kaely o siedmych slonoch. Čaká ich 6 vrážd až kým sa nedostanú k tej siedmej, ktorej obeťou má byť samotná Kaely. Rozbieha sa naháňačka, v ktorej je páchateľ vždy o krok napred a všetko má dokonale pripravené do najmenších detailov. Bolo veľmi zaujímavé sledovať podrobné analýzy a profilovanie páchateľa, s ktorými sme sa mali možnosť stretnúť predovšetkým pri prvých troch vraždách. Následné tri boli viac-menej spojené a časové prelínanie sa jednej cez druhú pôsobilo trochu zmätočne, pretože už bolo spomínaných veľa mien a možných scenárov, v ktorých som sa začala trochu strácať. Veľmi rýchlo prišiel záver básne a s ním aj Kaelyno odhalenie páchateľa.

Napriek tomu, že som páchateľa uhádla už v prvej polovici knihy, autorka sa snažila predostrieť čitateľovi zavádzajúce stopy a smerovala vyšetrovanie rôznymi smermi. Nevedela som však odhadnúť samotný motív, ktorý bol pre mňa v závere jednoznačne prekvapením. Aj keď potlačené spomienky a traumy z detstva v príbehoch až tak neobľubujem, tu to bolo podané znesiteľnou formou, takže som s tým nemala až taký problém. Viac ma zarazila téma viery a kresťanstva, ktorá sa v knihe pomerne dosť rozoberala. Veľmi sa mi to k tomuto žánru nehodí a narúšalo to dynamiku príbehu, ktorý bol inak naozaj veľmi dobre vystavaný. Celkovo som si knihu naozaj užila. Postavy boli sympatické, samotná zápletka s básňou a sériovým vrahom originálne a vyšetrovacie postupy nevšedné. Teším sa na ďalší prípad Kaely a aj na to, či sa dozvieme niečo aj z vývoju jej osobného života.

Za poskytnutie recenzného výtlačku veľmi pekne ďakujem vydavateľstvu  i527.net.