piatok 8. apríla 2022

Pýcha a predsudok (Recenzia)

Autor: Jane Austen

Originálny názov: Pride and Prejudice
Vydavateľstvo: Ikar 2022
Počet strán: 416

Od veľkého nečakaného úspechu prvého knižného vydania v roku 1813 sa dielo Pýcha a predsudok stalo populárnym po celom svete a očarilo milióny čitateľov. Autorka Jane Austen nazvala román „svojím drahým dieťaťom“ a jeho hrdinku Elizabeth „najrozkošnejším stvorením, aké sa kedy v knihách objavilo“. Ľúbostné peripetie medzi nezávislou slečnou Bennetovou a hrdým pánom Darcym sú skvostnou ukážkou dvorenia a spoločenských pomerov na začiatku 19. storočia. Hrdinovia románu na jeho stránkach roztancujú delikátnu štvorylku plnú flirtovania, pôvabu a dôvtipu, ktorá poteší a pobaví nielen priaznivcov románovej tvorby regentského obdobia v Anglicku. K slovenskému čitateľovi sa kniha dostáva v novom preklade.

***

Tisíce ľudí miluje túto nestarnúcu klasiku a stále sa k tomuto zástupu pripájajú noví. Je úžasné, ako toto neobyčajné dielo prežíva aj v tejto modernej dobe. Veľmi ma teší, že si stále nachádza nových čitateľov a mnohí sa k nemu radi vracajú aj opakovane. Tak ako napríklad aj ja :) Prvýkrát som ju čítala asi pred desiatimi rokmi a filmové spracovanie som videla asi 30-krát :). Veľmi ma potešilo, že po dlhšej dobe si opäť pripomeniem knižné spracovanie a navyše to v takomto nádhernom novom vydaní.

Román približuje život vyššej triedy v regentskom Anglicku a keďže autorka v tomto období sama žila, kto by ho vedel lepšie vystihnúť a priblížiť tak čitateľovi? Jane Austenová bola veľmi kritická nielen k samotnej dobe, ale častokrát aj k svojmu pohlaviu. Nebála sa poukázať na mnohé ženské nedostatky vtedajšej doby, ale zároveň rada vyzdvihla inteligentné a samostatné ženské hrdinky. Či už také stretla aj v osobnom živote nie je isté, rada ich však zobrazovala vo svojich románoch a dopriala im vždy šťastný koniec.

Pýcha a predsudok je v mnohých miestach veľmi kritické, sarkastické a ironické dielo. Zobrazuje šľachtu a jej každodenné starosti, ktoré v porovnaní s biednym prežívaním ostatného obyvateľstva vyznievajú veľmi malicherne. Čitateľ, ktorý nepochopí vtedajšiu dobu, nemusí prísť na chuť niekedy veľmi povrchným a nepodstatným rozhovorom zaobalených do zdvorilostných fráz. Tie často nevystihujú to, čo si postavy v skutočnosti myslia a musia sa častokrát premáhať a potlačiť úprimnosť, pretože najdôležitejšie je vždy myslieť na slušné vychovanie.

V príbehu spoznávame päť sestier, z ktorých každá je iná. Jane je najkrajšie a najmilšie stvorenie, aké si viete predstaviť. Elizabeth je inteligentná a tvrdohlavá a nie vždy stelesňuje tradičnú, dobre vychovanú mladú dámu. Aj keď sa vždy správa slušne, svoje názory vyjadruje dosť odvážne a pokrokovo. Kitty s Lýdiou sú ľahkovážne, bezstarostné a prostoreké, vyhľadávajúce len zábavu a rozptýlenie. Mary je ich pravý opak, hĺbavá, učenlivá a vážna. Spomedzi sestier je najnevýraznejšia a tiež je jej venovaného najmenej priestoru.

Čo sa mi na knihe páči najviac je to, že autorka sa okrem hlavného príbehu o Elizabeth a Darcym venuje pomerne podrobne aj iným postavám. Aj keď musia prekonávať viaceré problémy, nakoniec dopraje každej čo si zaslúži a všetky uspokojujúco uzavrie. Obdivujem autorkin jazyk a inteligenciu, s ktorou tento román napísala. Určite patrí k mojím najobľúbenejším knihám...zrejme je tou najlepšou, čo som kedy čítala. Milujem ju už roky a už teraz sa teším, keď sa k nej opäť vrátim a znova prežijem nestarnúci príbeh Elizabeth a pána Darcyho 💞