Sústreď sa na vraždu (Recenzia)

Originálny názov: Achtsam Morden
Vydavateľstvo: Ikar 2022
Séria: Achtsam morden
Diel:  1/3
Počet strán: 304
Žáner:  mafiánske krimi

Famózna detektívka, akú ste ešte nečítali. Kombinácia čiernej komédie, napätia a mafiánov... a samozrejme, trochu náhodná, no dokonalá vražda. Ale žiadne strachy, obeťou je „len“ arogantný mafián, takže jeho vrahovi, advokátovi Björnovi, budete fandiť... a pri tom sa budete baviť. Aj pri vraždení je totiž dôležité dodržiavať zásady mentálneho koučingu.

Björn Diemel si ako trestný obhajca žije na vysokej nohe. Päťciferný mesačný plat, obrovská kancelária, služobné auto, obleky na mieru... Byť diablovým advokátom má svoje výhody. Cena za ne však zvyčajne býva vysoká, pre Björna to znamená rozpadávajúce sa manželstvo a dcéru Emily, ktorú takmer nevída. Manželka mu dá ultimátum – buď začne navštevovať kurz sústredenia, aby zmenil svoj život k lepšiemu a našiel rovnováhu medzi prácou a rodinou, alebo môže mrznúť pri vyhasnutom rodinnom kozube.

Björnova počiatočná skepsa sa vyparí, len čo zistí, že zásady kurzu Predbiehame pomaly dokáže elegantne aplikovať na svoj hektický život. No oddeliť prácu od voľného času nie je vždy jednoduché, obzvlášť ak je jeho klientom prchký mafián Dragan. Udržať veci v rovnováhe si preto vyžaduje poriadnu dávku sústredenia. Najmä keď sa prihodí malá „nehoda“, ktorá dokonale zharmonizovanému Björnovi od základov zmení život. Ako prežiť vo svete, kde ľuďom v autách vybuchujú granáty a svedkovia záhadne miznú? Jednoducho. Dôležité je sústrediť sa na jednotlivé úlohy. Riešiť ich postupne, jednu po druhej. Vtedy je úspech zaručený. To hovorí aj mentálny kouč.

Kto by len tušil, aké nástrahy číhajú v mentálnom koučingu.

***

Veľmi ma lákal čierny humor, ktorý táto kniha sľubovala, zároveň som sa ale obávala spracovania témy motivačnej literatúry, konkrétne mentálneho koučingu, ktorý samotný príbeh sprevádza. Zvedavosť ale zvíťazila a do knihy som sa s pomerne vysokými očakávaniami a veľkou chuťou pustila. Od prvých strán som vedela, že si kniha našla toho správneho čitateľa. Humor presne vyhovoval mojej ironickej duši a väčšinu rád od psychológa by som si pokojne mohla zobrať k srdcu aj ja sama. Samozrejme, nie tak doslova, ako sa to rozhodol aplikovať náš hlavný hrdina Björn :D

Musím podotknúť, že motivačnej literatúre sa vyhýbam oblúkom, ale veľmi sa mi páčilo, ako túto tému autor využil v knihe s mafiánskou tematikou. Hlavný hrdina je otrokom svojej práci. Robí advokáta známemu vodcovi mafiánskeho gangu, ktorému musí byť vždy po ruke. Plat má kráľovský, ale osobný život skrachovaný. Tak mu dá manželka podmienku: buď navštívi psychológa a niečo so svojím životom spraví, alebo sa definitívne rozídu. Björn sa kvôli dcére rozhodne pre psychológa a na jeho prekvapenie si  spolu výborne rozumejú. Kapitoly z jeho motivačnej knihy aplikuje Björn dennodenne vo svojom živote, bohužiaľ, berie ich akosi príliš doslova :D Vyrobí zopár problémov, ale vďaka novonadobudnutému sústredeniu ich aj ľahko dokáže vyriešiť.

Po celý čas som sa naozaj výborne bavila. Ak si chcete oddýchnuť pri niečom zábavnom a uletenom, tak toto by mala byť určite vaša prvá voľba. Nebezpečné prostredie mafiánov a ich drastické spôsoby sa tu menia na frašku a mŕtvoly spôsobujú výbuchy smiechu :D Opäť raz zistíme, že zlo od dobra delí naozaj veľmi tenká čiara a medzi zločinom a spravodlivosťou niekedy nie je žiadny rozdiel.

Knihu určite odporúčam všetkým, ktorým vyhovoval Storočný starček, ktorý vyliezol z okna a zmizol. Akurát, že tento príbeh nie je tak zbytočne naťahovaný a opisný. Je dynamický, akčný, plný dialógov, humorný a ak vám sadne, zhltnete ho za pár hodín. Určite ale nie je vhodný pre suchárov a ľudí, ktorí čierny humor neobľubujú a nemajú pochopenie pre iróniu a satiru.