Tidewaterská nevesta (Recenzia)

Autor: Laura Frantz
Originálny názov: Tidewater Bride
Vydavateľstvo: i527.net 2022
Počet strán: 400
Žáner:  historický román

Ani jeden z nich nemá čas na lásku. Láska si ich však aj tak našla.

Selah Hopewellová je zrejme jediná žena vo Virgínskej kolónii, ktorá sa netúži vydať. Iste, v Jamestowne žije priveľa mužov a príliš málo žien, ale Selah už má plné ruky práce s pomáhaním otcovi v rodinnom obchode. A teraz ju ešte poslali do prístavu, aby privítala loď privážajúcu tabakové nevesty, o ktoré sa treba postarať, kým si medzi mnohými nápadníkmi nevyberú toho pravého.

Xander Renick je možno najžiadanejším tabakovým lordom v osade. Vlastní rozľahlé pozemky, jeho úrodu si zákazníci vysoko cenia a postavenie mediátora medzi kolonistami a mocným kmeňom Powhatanov, ktorý žije v ich blízkosti, ho robí jednoducho nenahraditeľným. Xander je však už ženatý so svojím podnikom a ešte stále smúti nad stratou manželky, dcéry náčelníka Powhatanov.

Môžu dvaja ľudia, ktorí vášnivo milujú svoju nezávislosť, nájsť životné šťastie a uspokojenie len vlastnými silami? Alebo zistia, že to, čo im v živote už dlho chýbalo, mali celý čas rovno pred očami?

***
Kolonizovanie Nového sveta nie je v historických romancách tak úplne bežnou témou a zrejme aj preto mám knihy Laury Frantz tak rada. Prináša v danom žánri niečo nové a čitateľ, aj keď stále dostáva oddychové čítanie, v ňom nachádza aj poučenie a spracovanie vážnejších tém týkajúcich sa kolonizácie a osídlovania Ameriky.

Do knihy som sa začítala okamžite, pretože téma tidewaterských neviest ma veľmi zaujala. Pokojne mohla byť nosnou myšlienka celej knihy a vôbec by mi nevadilo, ak by na nej autorka vystavala celý príbeh a venovala by sa jej podrobnejšie. Spoznávame veľmi príjemne postavy. Rodinu Hopewellovcov a Renickovcov, ktorí žijú v okolí Virgínie a venujú sa obchodovaniu a pestovaniu tabaku. Medzi hlavnými postavami Selah a Xanderom to nijako výrazne neiskrí, ale je zrejmé, že navzájom k sebe pociťujú náklonnosť a spoločnej budúcnosti sú obaja naklonení. Ich vzťah sa vyvíja bez zbytočných drám, pomerne priamočiaro a jasne. Spoločne ale musia čeliť neprajníkom, ktorí ohrozujú nielen ich rodiny, ale aj veľmi krehké prímerie medzi nimi a Indiánmi.

Po pútavom začiatku prichádza trochu pomalšia časť, kedy sa v podstate nič nedeje a dej sa nikam neposúva. Chvíľami kniha stagnovala, ale čitateľ sa tak mohol viac sústrediť a venovať zaujímavému prostrediu, v ktorom sa príbeh odohráva. Tak ako to u kníh Laury Frantz býva, aj tu na čitateľa pôsobí pochmúrnejšia atmosféra. Hrozba konfliktov medzi belochmi a Indiánmi, rozmáhajúce sa otroctvo, nebezpečná príroda a v neposlednom rade choroby a ľudská zloba.

Po pokojnejšej časti nastupuje gradujúci záver, kedy sa toho udeje naozaj veľa a knihu už jednoducho nepustíte z rúk až pokým ju nedočítate. Osobne by som trochu na dramatickosti niekedy ubrala a určité momenty by som pokojne vynechala, iné sa mi, naopak, v príbehu veľmi páčili. Dvojtvarosť a intrigy niektorých postáv dej ozvláštnili a v závere priniesli aj dávku napätia. Laura Frantz dokáže jednou vetou zvrátiť smerovanie príbehu úplne iným smerom. Postavy často reagujú veľmi impulzívne a bez zbytočného analyzovania a premýšľania. Niekedy to pôsobilo neuveriteľne a nerealisticky, inokedy to ale príbeh posunulo novým smerom a neriešili sa zbytočnosti, na ktoré sme zvyknutí v iných príbehoch.

Páčilo sa mi, ako bol príbeh vyvážený. Nedominoval mu rozvíjajúci sa vzťah hlavných postáv, ale autorka sa rovnomerne venovala všetkým nastoleným otázkam a problémom a tiež viacerým postavám. V závere všetko pekne a uspokojujúco uzatvorila a v jej poznámkach máme opäť možnosť zistiť, na akých skutočnostiach tento príbeh vymyslela.

Za poskytnutie recenzného výtlačku veľmi pekne ďakujem vydavateľstvu  i527.net.
Knihu si môžete kúpiť tu