Ameliina dobrodružná cesta (Recenzia)

Autor: Ashley Schumacher

Originálny názov: Amelia Unabridged
Vydavateľstvo: Yoli 2022
Počet strán: 320
Žáner:  YA
Moje hodnotenie knihy: 2*/5*

Osemnásťročná Amelia Griffinová je posadnutá slávnymi Ormanskými kronikami, ktoré napísal mladý a pomerne záhadný autor N. E. Endsley. Práve vďaka jeho knihám sa zoznámila so svojou najlepšou priateľkou Jennou, keď sa jej rodina po otcovom odchode rozpadla. Amelia a Jenna dostanú príležitosť zúčastniť sa na knižnom festivale, na ktorom vystúpi aj Endsley, a Amelia žiari šťastím. Bude to dokonalý začiatok ich posledných letných prázdnin pred odchodom na vysokú školu. V zlomku sekundy sa však všetko pokazí. Jenne sa podarí stretnúť so slávnym autorom, Amelii nie. Dievčatá sa pohádajú ako nikdy predtým. Amelia chce spor urovnať, no už sa jej to nepodarí, lebo Jenna tragicky zahynie. Keď Amelii príde tajomné, vzácne vydanie Ormanských kroník, je presvedčená, že jej ho poslala Jenna. Pátranie po odosielateľovi knihy ju privedie do nenápadného, ale podmanivého kníhkupectva v Michigane, kde sa nečakane ocitne zoči-voči tajomnému a príťažlivému N. E. Endsleymu – dôvodu Ameliinej a Jenninej hádky a možnej stope k tomu, čo sa jej Jenna snažila celý čas povedať.
***

Toto je kniha plná iných kníh, príbehov, príjemných kníhkupectiev, knižných besied a mnohých odkazov na najznámejšie a najobľúbenejšie knižné série na svete. K tomu ako bonus je hlavnou postavou jeden nešťastný, tajomný a hanblivý spisovateľ, ktorého knižnú sériu milujú tisíce čitateľov. Pre knihomoľa to znie ako zmes toho najlepšieho, čo si môže priať. Avšak namixované je to štýlom, ktorý nemusí sadnúť každému.

Dostali sme celkom podrobnú anotáciu, ktorú keď si prečítate, kniha vás už v podstate nemá čím prekvapiť. A ja už k nej taktiež nemám čo dodať :) Snáď len toľko, že ak vás kniha zaujala krásnou obálkou, alebo mnohými rozporuplnými názormi na ňu, choďte do nej bez prečítania anotácie :)

Na tomto príbehu sa mi veľmi páčil nápad na hlavnú dejovú linku. Hlavné postavy stratili blízkeho človeka a musia sa s tým počas dospievania vyrovnať. Pomáhajú im pri tom knihy a príbehy a vďaka nim nachádzajú jeden druhého. Smútok a trápenie boli opísané veľmi citlivo a realisticky. Myslím, že ak by si knihu prečítal čitateľ, ktorý by prežíval podobné straty, mohla by byť pre neho povzbudením a určite by v nej našiel aj záblesk nádeje v ťažkých chvíľach.

Do príbehu som sa veľmi rýchlo začítala. V úvode spoznávame dve nerozlučné kamarátky -  Ameliu a Jennu - a ich príbeh pôsobí od prvých strán úplne normálne a realisticky. Keď však Jenna zomrie, Amelia dostane záhadný balíček, ktorý sa rozhodne vypátrať. Tu sa príbeh dostáva do zvláštnej snovej atmosféry a správanie postáv je veľmi nerealistické a nepravdepodobné. Miestami som bola na vážkach, či to autorka myslí seriózne a vážne alebo nám neskôr predostrie variantu, že sa to Amelii všetko len prisnilo a boli to jej len predstavy.

Vzťah Amelie a Endsleyho nemal kedy vzniknúť, napriek tomu bol veľmi silný a intenzívny. Celý príbeh sa nesie v smutnej nálade plnej strát a spomienok.  Melanchóliu autorka umocňuje lyrickým, snovým štýlom, ktorý túto knihu významne odlišuje od bežných príbehov v YA žánri. Každopádne nie je to klasický a obyčajný príbeh teenagerov, ktorí zápasia s problémami dospelosti. Má pridanú hodnotu vo forme nevšedného jazyka a kto má práve toto v obľube, určite si tu príde na svoje.