Škatuľka spomienok (Recenzia)

Autor: Kathryn Hughes

Originálny názov: The Memory Box

Vydavateľstvo: Fortuna Libri 2022
Počet strán: 432
Žáner: román

Po oslave stých narodenín otvorí Jenny Tannerová šperkovnicu, v ktorej uchováva najcennejšie spomienky svojho života: ružovkastý okrúhly kamienok, drevenú sošku a novinový článok o pietnej slávnosti pri príležitosti 75. výročia tragédie, ktorá navždy poznačila jej život. Jenny pochopí, že nastal čas, aby sa vrátila do prímorského mestečka v Taliansku, kde po vojne nechala kus srdca. Má poslednú možnosť, aby sa vyrovnala s prízrakmi minulosti.

Mladá opatrovateľka Candice Barnesová sníva o budúcnosti s láskou svojho života – ale aký je vlastne jej priateľ? Keď sa jej naskytne príležitosť vycestovať s Jenny do Talianska, ešte netuší, že výlet jej dodá odvahu pozrieť sa do očí pravde, ktorej sa podvedome vyhýbala. Pomôže jej mestečko plné rozlúčok odvážne vykročiť v ústrety novým začiatkom?

***

Napriek tomu, že autorke Kathryn Hughes už u nás vyšlo niekoľko kníh, ktoré ma zaujali, dostávam sa k nej až teraz. A určite s jej tvorbou nekončím, pretože Škatuľka spomienok bolo veľmi príjemné čítanie, ktoré síce nebolo dokonalé, ale určite som si ho užila. Krásna obálka a aj samotný názov naznačuje, že nahliadneme aj do minulosti a budeme spomínať na dávne časy, ktoré naša hlavná hrdinka prežila.

V príbehu sa strieda súčasnosť s minulosťou. Storočná Jenny rozpráva svojej obľúbenej opatrovateľke Candice svoj životný príbeh. Ten sa začal dramaticky odvíjať najmä počas druhej svetovej vojny, ktorá výrazne ovplyvnila jej ďalší osud. Avšak, ak niekto úplne neobľubuje toto obdobie, nemusí sa vôbec báť do knihy pustiť,  pretože vojna tvorí naozaj len pozadie rozprávania a pri dynamickom autorkinom štýle nie je priestor na zdĺhavé opisy všetkých jej hrôz.

Jenny je úžasná postava. Pokroková stará pani, ktorá si naplno uvedomuje svoj vek a je celkom zmierená s tým, že každý deň môže byť jej posledný. Napriek tomu sa neopúšťa a pokiaľ vládze, chce dodržiavať svoje zvyky a byť čo najviac samostatná. Vďaka svojim životným skúsenostiam má vždy po ruke trefné prirovnania a rady. Jej nadhľad a postrehy sú častokrát zábavné a úsmevné.

"Každý deň sa nám naskytne príležitosť, aby sme sa pozhovárali, pospomínali na minulosť. Premýšľať nad budúcnosťou totiž nemá v našom prípade veľký zmysel." (str. 253)

Druhá príbehová linka sa zameriava na Candice, ktorá nemala šťastie na výber partnera a keďže je veľmi milá a tolerantná, nevidí jeho chyby a nedostatky. Je aj veľmi naivná a Beau to evidentne zneužíva. Zrejme každej čitateľke pôjde pekne na nervy a bude mať chuť ho prefackať. Sem-tam by si zaslúžila jednu na prebudenie aj Candice a aj keď ma svojou pasivitou a podriadenosťou niekedy provokovala, držala som jej palce, nech sa z tej ilúzie o svojom skvelom partnerovi čo najskôr preberie.

Príbeh z minulosti bol zaujímavý a aj keď zrejme budete tušiť, ako sa bude vyvíjať, stále máte chuť dozvedať sa všetky podrobnosti a s chuťou čítate ďalej. Aj keď sú v ňom smutné okamihy a odohráva sa počas vojny, z knihy ako celku nemáte vôbec pocit smútku alebo melanchólie. Autorka má veľmi dobrý štýl, kedy príbeh rozpráva najmä cez dialógy a dejovo príbeh stále veľmi rýchlo napreduje, takže nemáte čas žialiť nad jednou udalosťou, keď vás vzápätí zaujme niekoľko ďalších. Žiadne zdĺhavé a zbytočné opisy tu nečakajte.

Málokedy sa mi stane, že hlavnej hrdinke neprajem partnera, ktorého si vybrala, ale tu mi bol jej Nico naozaj nesympatický a dúfala som, že aj keď si ho vyberie, nakoniec s ním nezostane. Som zvedavá, ako to budú mať iné čitateľky, či budú Jenny a Nicovi fandiť, alebo by si k nej predstavili radšej iného partnera :) To, že Candice nebudú priať Beau mi je už teraz úplne jasné a som si tým na sto percent istá :D

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu  Fortuna Libri