Milady (Recenzia)

Autor: Laura L. Sullivan

Originálny názov: Milady
Vydavateľstvo: Fortuna Libri 2024
Počet strán: 432
Žáner: historický román

Vystupovala som pod mnohými menami, hoci vy ma poznáte ako Milady de Winter: nemilosrdnú zvodkyňu a vedľajšiu postavu v legendárnom príbehu Troch mušketierov.

Všetci však vieme, že históriu písali muži a tí sa často mýlia. Takže skôr než ma odsúdite, dovoľte mi, aby som vám prezradila, ako sa z obyčajného dievčaťa z vidieka stala najobávanejšia žena v celej Európe – terč nenávisti, meno, ktoré sa šepká len so strachom alebo s odporom. Nechcem, aby ste ma mali radi. Potrebujem si očistiť meno. Konečne nastal čas, aby som vyrozprávala svoj príbeh. Pravda nie je príjemná, ale určite je zaujímavá.

***

Kto by už len nepoznal príbeh o Troch mušketieroch? Verím, že či už ste ho čítali alebo si pozreli film, ste jeho fanúšikom. A tak určite poznáte aj bezcitnú intrigánku Milady de Winter. Ja sa musím priznať, že som ju nikdy nemala rada a jej sebecké hry mi vôbec neboli po chuti. No po prečítaní tejto knihy sa už na ňu zrejme nikdy nebudem pozerať tak kriticky a dokonca voči jej správaniu nájdem asi aj isté pochopenie.

Autorka dostala naozaj skvelý nápad vyrozprávať príbeh o Milady a musím povedať, že si ho naozaj pekne vymyslela. Už od prvých stránok mi bolo jasné, že sa táto kniha bude čítať veľmi dobre a príjemne, nakoľko má autorka naozaj výborný rozprávačský štýl. Nezdržuje sa zbytočnosťami, napriek tomu si situáciu a prostredie viete predstaviť a vždy v pravú chvíľu vie dej posunúť ďalej, aby vás nikdy nezačal nudiť.

Príbeh je rozprávaný v ICH-forme, čo mu určite pridáva na kráse a vy sa tak môžete lepšie vcítiť do postavy. Kapitoly spomienok z minulosti sem-tam prerušia tie, kedy sa Milady stretáva so svojím katom a úplne chápem, prečo si to takto autorka rozvrhla. Avšak tie časti z neskoršieho života ma vždy vyrušili z plynulého rozprávania a asi by som skôr uvítala, ak by boli rozprávané v časovej postupnosti a nie preskakovane.

Bavilo ma odkrývať život tejto známej literárnej postavy, spoznávať ľudí, ktorí ju tak významne ovplyvnili. Či už v dobrom, alebo (väčšinou) v tom negatívnom zmysle. Po prežití toľkých sklamaní musela stvrdnúť a ak chcela prežiť v hrách a intrigách na kráľovských dvoroch, musela pristúpiť k nebezpečným riešeniam. Na ženy sa jednoducho vždy pozeralo prísnejším a kritickejším okom, ale  Milady asi veľa vecí dokážem prepáčiť a nakoniec si ju aj istým spôsobom obľúbiť.

V skratke to zhrniem tak, že mne táto kniha krásne doplnila príbeh o Troch mušketieroch a aj keď ich možno trochu znevážila a vyzdvihla vrahyňu a podvodníčku, určite mi neskazila dojem z Dumasovho veľdiela.

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu  Fortuna Libri.