Pasáž (Recenzia)

Originálny názovPassagen
Vydavateľstvo: Lindeni 2018
Séria: Tales from the Loop,...
Diel:  3/3
Počet strán: 144
Žáner:  dystópia, post-apo

Rok 1997. Michelle a jej malý žltý robot unikajú naprieč dystopickou Amerikou. Cesty lemujú vraky obrovských vojnových dronov a všadeprítomný technologický odpad rozkladajúcej sa konzumnej spoločnosti. Ako sa blížia k pobrežiu, v čoraz rýchlejšom slede sa za nimi rúca svet, akoby sa napokon za obzorom prepadlo prázdne jadro civilizácie.

Simon Stalenhag je medzinárodne uznávaný autor a ilustrátor kníh ako Ur varselklotet a Flodskörden. Vďaka svojim originálnym ilustráciám a príbehom plným fantázie, ktoré zobrazujú imaginárne stroje a bytosti v kontraste so škandinávskou každodennou realitou, dnes patrí medzi najžiadanejších vizuálnych rozprávačov na svete. Vo svojej najnovšej knihe Pasáž (Passagen) upiera svoj jedinečný pohľad na Ameriku.

***

Pasáž je niečo medzi komiksom a klasickou knihou. Dá sa povedať, že je obrázkovou knihou pre dospelých :) Originálne ilustrácie sú doplnené krátkymi úryvkami textu, ktoré ale nie sú nijako obšírne. Zaujímavé je, že samotné ilustrácie sú tak špecifické a zvláštne, že samy o sebe by veľmi nemali čo povedať a ponúknuť. Taktiež príbeh je veľmi jednoduchý, krátky a v podstate ničím zaujímavý. Avšak, keď sa spolu prepojili, text s ilustráciami spolu krásne ladia a ponúkajú čitateľovi krásny estetický literárny zážitok.

Hlavná hrdinka Michelle, spolu so svojím priateľom robotom, putujú naprieč zničenou Amerikou a hľadajú Michellinho brata. Amerika už dávno nie je tým veľkolepým miestom ako bývala kedysi. Zničili ju technológie a veda. Ľudia sa stali otrokmi neuroprilieb, na ktorých si vytvorili závislosť. Všade je plno strojov, robotov, dronov, káblov a odpadu.

Vďaka ilustráciám panuje príbehu pochmúrna atmosféra a beznádej na čitateľa číha na každej strane. Sú veľmi znepokojivé a navodzujú v čitateľovi presne také zúfalstvo, akoby sa naozaj sami ocitli v postapo svete. Zničená a špinavá krajina pobáda k depresiám a rabovaniu.  Ľudia už stratili vôľu normálne žiť a oddávajú sa životu technológie. V niečom veľmi trefné zobrazenie súčasnej spoločnosti a snahy prekonávať a posúvať hranice vedy. Ľudia sa technológiám naplno prispôsobili a predstavujú v ich životoch absolútnu každodennú potrebu a nevyhnutnosť.

Pasáž je veľmi špecifické dielo, ktoré vyčnieva práve vďaka veľmi originálnym ilustráciám. Ocenia ho určite knižní fajnšmekri a milovníci postapokaliptických a dystopických svetov. V neposlednom rade umelci so sklonmi k temným a pochmúrnym náladám. Mňa určite zaujala a rada si prečítam a pozriem aj iné autorove diela.