Nacisti vedeli, ako sa volám (Recenzia)

Vydavateľstvo: Ikar 2022
Séria:  -
Počet strán: 272
Žáner:  vojnové memoáre
Moje hodnotenie knihy: 3/5

Jedinečný príbeh o prežití a odvahe v Auschwitzi

V marci 1942 bola dvadsaťpäťročná Magda Hellingerová, rodáčka z Michaloviec, s takmer tisíckou iných židovských žien zo Slovenska deportovaná do koncentračného tábora Auschwitz-Birkenau. Z učiteľky v materskej škole sa v jedinom okamihu stala väzenkyňa na jednom z najdesivejších miest ľudskej histórie. Pochopiť naozaj môžu len tí, ktorí prežili. A ešte menej ľudí dokáže porozumieť, aké to je, keď človeka donútia plniť úlohu „väzenského funkcionára“.

Jednou z takýchto väzenkýň bola aj Magda. Nacisti ju poverili dohľadom nad stovkami žien v neslávne známom Experimentálnom bloku č. 10.

Ocitla sa v neľahkej pozícii, v ktorej mohla svojou odvahou a šikovnosťou pomôcť, no zároveň sa musela bezmocne prizerať neprestajnému vyvražďovaniu ľudí okolo seba. Len vďaka obdivuhodnej vnútornej sile a silnému inštinktu prežiť dokázala čeliť hrôzam tábora a využiť svoje jedinečné postavenie na záchranu stoviek životov.

Nacisti vedeli, ako sa volám je skutočný príbeh Slovenky, ktorá zoči-voči zlu mohla zabudnúť na svoju ľudskosť, no rozhodla sa vzdorovať strachu a pamätať si, kým naozaj je.

***

Príbeh, ktorý vznikol vďaka dcére ženy, ktorá viac ako 3 roky prežila v koncentračných táboroch. Magda bola bezpochyby jedinečná a odvážna osobnosť, ktorá vďaka dobrote a rozvahe zachránila nielen seba, ale aj mnoho iných. Možno im jej činy dopriali len niekoľko dní a možno niekoľko desiatok rokov. Dôležité je, že o tejto žene sa svet dozvedel a jej spomienky nám približujú zverstvá, ktorým museli ľudia čeliť v koncentračných táboroch.

Väčšia časť knihy je rozprávanie samotnej Magdy. Spomína na dôležité udalosti, ktoré prežila, svoje reakcie a príhody, ktoré jej utkveli v pamäti, na mená osôb, ktorým pomohla a ako kľučkovala medzi väzňami a SSákmi a snažila sa jedných poslúchnuť a zároveň nejakým spôsobom druhým pomôcť. Jej pozícia nebola jednoduchá, lebo musela byť prísna na Židov, ale zároveň vedela, že len vďaka poriadku a disciplíne dosiahne pre nich svoje malé víťazstvá. Zrejme to bola žena, ktorá vedela, čo druhí chcú a ako to využiť vo svoj prospech. Všade dokázala nájsť malé výhody, presadiť svoje nápady, ktoré sa nakoniec ukázali byť prospešné pre obe strany a v neposlednom rade sa nebála riskovať, aj keď jej denne hrozila smrť. Ku všetkému pristupovala racionálne a nepodliehala citom. Vedela, že na to nemá čas ani priestor. Že to je to, čo by ju mohlo pripraviť o život. Sústredila sa preto na daný okamih, riešila problém za problémom a nefantazírovala o budúcnosti a neumárala sa minulosťou.

V závere je zhrnutie jej dcéry, ako a prečo sa rozhodla príbeh svojej matky zozbierať a zverejniť ako knihu. Žiaľ, neskoro si uvedomila, akým človekom jej matka vlastne bola a o jej život pred svadbou sa nikdy veľmi nezaujímala. V závere sa tiež dozvieme, že ani po skončení vojny to Magda stále nemala jednoduché a musela prekonávať ťažké chvíle.

Nakoľko som už čítala veľa príbehov z koncentračných táborov, o tom, ako to tam vyzeralo a fungovalo mám celkom jasnú predstavu. Preto mi táto kniha v tomto smere veľa nových informácií už neponúkla. Zaujímavé ale bolo sledovať funkcie, ktoré Nemci a aj väzni zastávali a ako Magda dokázala využívať svoje "lepšie" postavenie v prospech toľkých ľudí. Osobne už dávam asi väčšiu prednosť príbehovej beletrii z tohto obdobia, pretože takéto tipy memoárov sú si veľmi podobné, a aj keď prinášajú naozaj dôležité posolstvo, opakujú sa. Preto túto knihu odporúčam najmä tým, ktorí ešte nemajú toľko z druhej svetovej vojny načítané, alebo aj študentom pred návštevou Osvienčimu, kde viem, že sa školské výlety veľmi často organizujú. Určite by toto bola správna voľba na doplnenie informácií a zintenzívnenie zážitku.