Záblesk v temnote (Recenzia)

Originálny názov: A Flicker in the Dark
Vydavateľstvo: Motýľ
Žáner:  psycho thriller

Niektoré tiene nikdy nezmiznú

Keď mala Chloe Davisová dvanásť rokov, z malého mestečka v Louisiane zmizlo šesť dospievajúcich dievčat. Koncom leta sa k zločinom priznal jej otec a dostal doživotný trest.

Chloe a ostatní členovia rodiny tak čelili krutej pravde, no napriek nepríjemným následkom museli žiť ďalej.

O dvadsať rokov neskôr pracuje Chloe ako psychologička v Baton Rouge a pripravuje sa na svoju svadbu. Pokoj a šťastie, o ktoré roky tvrdo bojovala, má zdanlivo konečne nadosah. Škrie ju však pocit, že nemá pod kontrolou vlastný život, podobne ako jej pacienti v dospievajúcom veku. Odrazu zmizne jedno miestne dievča, potom ďalšie a spomienky na hrozivé leto z jej detstva sú späť. Je to iba paranoja, že Chloe vidí neexistujúcu paralelu s minulosťou, alebo druhý raz v živote odhalí vraha?

Strhujúci debut Stacy Willingham je až do posledného riadka plný prekvapení, napätia a nezodpovedaných otázok. Jednotlivé súvislosti tak ostávajú záhadou do absolútneho konca.

***

Záblesk v temnote je veľmi dobre a pútavo napísaný príbeh, v ktorom sa miešajú prvky krimi s psychothrillerom. Vyčíňanie sériového vraha z minulosti tu má zrejme v súčasnosti napodobniteľa a história sa opakuje. V centre obidvoch prípadov je psychologička Chloe, ktorá sama balansuje na hrane medikačných závislostí. Je pre ňu ťažké dôverovať ľuďom, najmä mužom a sama o sebe častokrát pochybuje. Siaha po návykových liekoch, ktoré jej môžu narušiť zdravý úsudok, ale zároveň ju upokojujú a pomáhajú jej.

Chloe s bratom Cooperom sú zaujímavé postavy. Spoločne čelia minulosti a majú problém zapadnúť do spoločnosti. Osobne nemám rada, keď hlavná postava pije alebo, ako je to v tomto prípade, siaha po liekoch, ktoré spochybňujú jej myslenie. Tu to však nebolo nijako zvlášť výrazné a ani to zásadne neovplyvňovalo dej. Bála som sa, že sa autorka rozhodne skĺznuť do zaužívaného klišé, že postava nerozoznáva, čo je skutočnosť a čo sa odohráva len v jej mysli, ale toto našťastie nebol ten prípad.

Vyhovovalo mi tempo knihy. Zo začiatku sa dozvedáme informácie z minulosti, zároveň sa zoznamujeme s Chloe a jej snúbencom a bratom. Chloe je presvedčená, že prípady zmiznutých dievčat sa jej nejakým spôsobom týkajú a spolu s novinárom Aaronom rozbiehajú pátranie po pravde. Vďaka autorkinmu štýlu som sa okamžite začítala, páčilo sa mi prelínanie súčasnosti so spomienkami na minulosť a neustále ma to držalo v napätí.

Skúseným čitateľom tohto žánru bude zrejme celkom skoro jasné, akým smerom sa príbeh bude uberať a koniec pravdepodobne, aj keď nie úplne presne, ale minimálne z časti, dokážu odhaliť. Môj tip bol celkom správny, ale vôbec mi to nepokazilo zážitok z čítania, pretože autorka si pripravila pár zavádzajúcich stôp a prekvapení, s ktorými som, samozrejme, nepočítala. Malé mínus jej strhávam za niekedy zbytočne prekombinované situácie a trochu nelogické stopy, ktoré mali čitateľa zmiasť, ale v konečnom dôsledku samotnému príbehu trochu uškodili. Stačilo by pozmeniť len detaily a celý príbeh mohol do seba zapadnúť oveľa dokonalejšie. Vôbec mi to ale neprekážalo natoľko, aby som si čítanie neužila a na to, že to je autorkina prvotina, je to naozaj veľmi dobre napísané. Verím, že s pribúdajúcimi skúsenosťami sa je tvorba bude stále len zlepšovať a ja si určite nenechám ujsť aj jej ďalšie knihy. Verím, že sa ich dočkáme čoskoro.

Za poskytnutie recenzného výtlačku veľmi pekne ďakujem vydavateľstvu  Motýľ.