nedeľa 12. marca 2023

Hrobárov almanach (Recenzia)

Autor: Oliver Pötzsch

Originálny názov: Das Buch des Totengräbers

Vydavateľstvo: Ikar 2022
Séria:  Die Totengräber-Serie 
Diel: 1/2
Počet strán: 408
Žáner:  historická detektívka
Moje hodnotenie knihy: 4,5/5
Moje hodnotenie obálky: 5/5

Anotácia:

Viedeň obchádza smrť a jej tajomstvá môže odhaliť iba jediný človek

Píše sa rok 1893. Augustin Rothmayer pracuje ako hrobár na slávnom hlavnom cintoríne vo Viedni. Je trochu zvláštny, ale nesmierne sčítaný a píše prvý almanach pre hrobárov. Pokoj mu však naruší mladý policajný inšpektor Leopold von Herzfeldt, ktorý potrebuje odborníka na smrť. Vo Viedni totiž došlo k vraždám niekoľkých služobných a vrah do každej zastokol kôl. Hrobár videl už kadejaké telá, pozná všetky príčiny smrti aj fázy rozkladu. Vie, že narážanie na kôl patrí medzi starobylé metódy udržania mŕtvol pod zemou, aby neškodili živým. Vyčíňa vo Viedni poverčivý sériový vrah? Inšpektor a hrobár sa spolu pustia do vyšetrovania a zistia, že za bránami krásneho veľkomesta číha skaza.

Autor bestsellerov Oliver Pötzsch nás zavedie do Viedne na prelome storočí, do najtemnejších kútov mesta v období, v ktorom sa rodili základy modernej kriminalistiky. Priblíži nám tak vyšetrovacie metódy, ktoré navždy zmenili svet inšpektorov a komisárov, zločincov aj vrahov.

***

Žánrom a anotáciou vyzerala táto kniha ako ušitá pre mňa, bála som sa ale neodskúšaného nemeckého autora. Po dočítaní Hrobárovho almanachu si ho ale píšem na zoznam obľúbencov a dúfam, že sa od neho u nás dočkáme nielen pokračovania tejto knihy, ale aj jeho ďalších sérií. Už dlhšie som si neprečítala knihu s takou chuťou, ako práve túto. Ak by som mala viac času, určite by som ju prečítala na jedno otvorenie. 

Pre mňa bola kniha originálna nielen námetom, ale aj prostredím Viedne a vsuvkami úryvkov z hrobárovho almanachu, ktorý bol jednou z dôležitých a mimoriadne zaujímavých postáv. Je ale pravda, že niektoré časti boli napísané dosť vecne a realisticky, je možné, že slabším povahám sa obráti žalúdok. Mne sa to však páčilo a určite sa to hodilo do doby, v ktorej sa príbeh odohráva. Medicína je v začiatkoch, doktori sa tešia každému mŕtvemu telu, ktoré môžu tajne skúmať a aj detektívna veda je ešte len v úplnom zárodku. Rozvíjajú sa postupy a metódy na chytenie vrahov a je zábavné sledovať prvé pokusy o systematické zachytenie stôp a ich analyzovanie. 

Hlavná postava Leopolda je veľmi sympatická a bavil ma jeho rozvíjajúci sa vzťah s policajnou telefonistkou Juliou. Leo bol pokrokový a do zastaraného policajného oddelenia sa snažil priniesť závan pokrokovosti. Bol nútený pracovať so zvláštnym hrobárom Augustinom, ktorého poznatky mu v práci značne pomáhali. Zoznamovanie s postavami je postupné, a preto nemáte žiadny problém sa v nich orientovať a dej vám veľmi rýchlo ubieha. Radím vám, nesnažte sa veľmi premýšľať nad vrahom, odhalenie vás potom o to viac prekvapí. Ak jeho identitu nechcene uhádnete skôr, verím, že aj tak sa nájdu momenty, s ktorými ste nepočítali a príbeh vám má stále čo ponúknuť. Malé vytknutie mám jedine k náhodným situáciám vo vyšetrovaní, ktoré ho miestami zľahčovali a zidealizovali. 

Zápletka a prostredie bolo výborné. Záverečné rozuzlenie ma miestami dokázalo príjemne prekvapiť a páčilo sa mi, že sa riešili viaceré úmrtia, ktoré sa na konci zaujímavo vysvetlili. Autor ma presvedčil, že jeho knihy chcem čítať a veľmi sa teším na ďalšie. Dúfam, že budú! :)



                                                             Knihu si môžete kúpiť tu  

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára